mercedes-benz-x-exterior-1

Test ojetiny Mercedes-Benz X 350d: Aristokrat v montérkách

30. 12. 2024 • Novinky, Ojeté vozy

Mercedes-Benz měl ambiciózní plán. Viděl úspěch Volkswagenu a Fordu na trhu pick-upů a také fakt, že tato auta se čím dál více přibližovala do třídy SUV. A tak si jednoho dne řekl, že nabídne pravý prémiový pick-up. Jenže vlastní vývoj by přišel na obrovské peníze, což se Mercedes-Benz rozhodl vyřešit dnes už běžným způsobem – použil cizí platformu. Konkrétně od Nissanu. Ano, Třída X byla postavena na základech Navary, což jí nakonec zlomilo vaz.

Důvod je jednoduchý. V běžné konfekci sdílení platforem nevadí, dělají to všichni. Jenže v luxusním segmentu lidé nechtějí dávat několik milionů za auto, o kterém podvědomě vědí, že je Nissan.

Když jsem kdysi testoval nové auto ve verzi se čtyřválcem, nemohl jsem se ubránit pocitu, že takováto motorizace není hodná loga této značky. Prostě tomu něco chybělo. V koutku mysli jsem navíc věděl, že během pár měsíců vstoupí na trh verze se silným naftovým šestiválcem a vlastním pohonem všech kol. Což je přesně tahle ojetina od AAA Auto. Rovnou říkám, že se jedná o úplně jiný vůz, než jeho čtyřválcový bratr.

x6

Ano, i tato verze používá základ v Nissanu Navara. Jenže pozor, s dárcem platformy má ve výsledku pramálo společného. Například vidlicový vznětový šestiválec 3,0 pochází z vlastní produkce. Jedná se o léty prověřený motor OM642 s přeplňováním pomocí VGT turbodmychadla. Motor je výhradně spjat s automatickou převodovkou 7G-Tronic, což je také časem ověřená technika z produkce značky Mercedes-Benz. No a do třetice tady máme vlastní pohon 4Matic bez jakýchkoli elektronických náhražek. Má tři poctivé diferenciály včetně uzávěry toho třetího. Zapomeňte tedy na Navaru… To nejdůležitější jsme si tedy ujasnili, zbývá dodat, že motor disponuje výkonem 190 kW/258 koňmi a 550 Nm. 4Matic rozděluje točivý moment v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy.

Za čistým a elegantním designem stojí stejný člověk, který navrhoval coupé třídy E. Mercedes-Benz si dokonce sám vyráběl i veškeré příslušenství, jako jsou nástavby korby nebo její okrasné rámy. Xko jste si navíc mohli pořídit i v drsné offroad verzi se zvýšeným podvozkem o dalších 20 mm (na konečných 222 mm). Odlišnosti oproti Nissanu jsou i na podvozku, který je komplet přepracovaný, aby splňoval nároky klientů značky na komfort jízdy.

x4

Podvozek tak tvoří přední lichoběžníková ramena na přední nápravě, zatímco vzadu je víceprvková tuhá náprava. Na všech čtyřech kolech jsou vinuté pružiny a nepoužívají se listová pera. Mercedes-Benz speciálně ladil také stabilizátory. Nájezdové úhly jsou až 30,1° vpředu, respektive 25,9° vzadu a přechodový úhel má hodnotu 22°. Stoupavost je 100 %, tedy 45° a pick-up zvládne maximální boční náklon 22°.

V interiéru se kladl důraz na luxus a originalitu. Zaujme přístrojová dvoubarevná deska s velmi nápaditým designem výdechů klimatizace v její vrchní části. Nechybí luxusní sedadla s prvotřídní kvalitou kůže. Naopak ovládání přiřaditelného pohonu všech kol jsou z Nissanu. U šestiválcové verze se změnil volič převodovky, ale nenajdete ho pod volantem. Zůstal uprostřed, ale už se nejedná o japonský ovladač, který je ve čtyřválcové variantě.

x2
x1

Vnitřek automobilu je rozhodně povedený, ačkoli se najdou detaily, které by mohly být lepší. Týká se to především převzatých ovladačů, nevzhledného plastu kolem řadící páky a nemožnosti nastavit volant podélně. Nepotěší ani krátká sedadla, nebo přítomnost už tehdy zastaralého informačního systému. Vadila mi ještě jedna věc, a to totální absence odkládacích prostor. Třeba mobil prostě není, kam dát. Nicméně jsme ve třídě pick-upů a na tyto poměry je interiér absolutní špička. Zaujme velký dekor po celé šíří, parádní volant nebo tablet na palubní desce. Na první pohled to tady vypadá jako v klasickém SUV této značky.

Třída X se nabízela výhradně s dvojitou kabinou. Užitečná hmotnost je až 1,1 tuny, na korbě bylo v základní výbavě LED osvětlení a kotvící prvky na třech stranách (není na výklopném čele) a mezi podběhy se na šířku vejde paleta, například sesterský Nissan Navara ji na šířku neodveze. Nákladovou plocha lze zakrýt několika prvky z originálního příslušenství Mercedes-Benz. Kromě „měkkých“ krytů, jako je například rolovací plato, výklopný laminátový kryt a nebo hard-top, který nákladový prostor zakryje do výšky střechy. Pro tento model platí nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu až 3,5 tuny, díky čemuž lze za vozidlo připojit přívěs se třemi koňmi nebo až osmimetrovou jachtou.

x7

Dynamika šestiválce je úchvatná a potěší i skvělá kultivovanost. Vůz umí slušně zabrat i ve vysokých dálničních rychlostech a ve srovnání se čtyřválcovými konkurenty je to úplně jiná liga. Pořád je to praktické auto, pracant, ale za volantem si budete připadat jako v plnohodnotném SUV. Spotřeba se pohybuje kolem 9 litrů kombinovaně, za což jezdila i varianta X250. Pochvalu si zaslouží i práce sedmistupňové převodovky, která je s motorem perfektně sladěna.

Jízdní komfort se proměnil přímo ukázkově. Vůz neposkakuje, krásně tlumí nerovnosti a působí naprosto jistě. To platí i pro jízdu v terénů, která je prostá většímu natřásání a poskakování přes nerovnosti. Drobné chvění zadní nápravy jde cítit až na opravdu velkých a zejména ostrých nerovnostech. Přes svou velikost a komfortní nastavení je až podivuhodné, jak vůz dokáže proplouvat zatáčkami. Překvapila mě jeho obratnost a okamžité reakce na volant. Vůbec si nepřipadáte, že řídíte takový kolos. Za nastavení podvozku si Mercedes rozhodně zaslouží pochvalu.

x8

Díky plnohodnotnému pohonu všech kol se pick-up umí proměnit v regulérní off-road a zdolá opravdu slušné překážky. Limitem je pouze světlá výška, silniční pneumatiky a dlouhý rozvor auta, který komplikuje průchodnost a manévrovatelnost v terénu a zejména na ostrých hranách. Upřímně, u nás jsem nebyl schopný najít terén, kde by Xko mělo problém. Pokud tedy toužíte po velmi schopném pick-upu, který umí zároveň nabídnout komfortní jízdu kombinovanou se slušnou ložnou plochou, je X 350d  skvělou volbou. Problémem je jen cena. Ojetina z roku 2020 přišla na 820 000 korun, přičemž nájezd činil 133 000 kilometrů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz