Test ojetiny Mercedes-Benz SLK 55 AMG: Malé kabrio s V8 a kompresorem je čiré šílenství
Divize AMG je továrním úpravcem vozů Mercedes-Benz, který se proslavil především skvostnými motory, šíleným závoďákem “rudá svině” a ve své podstatě těmi nejbrutálnějšími auty planety. Z jeho dílen vyjíždějí vskutku zajímavé stroje, které jsou svými jízdními vlastnostmi a projevem jedinečné. Jsou to takové evropské svalnaté auta. Právě proto jsem nemohl promarnit příležitost zapůjčit si vzácný muscle-roadster SLK 55 AMG od AAA Auto. Ten se vyráběl od roku 2004 dlouhých 7 let, přičemž v polovině životního cyklu prošel modernizací.
Design à la SLR
Design karoserie je tím, co generaci R171 proslavilo. Z každého detailu lze vidět, že inspirace vrcholným modelem SLR McLaren je velká. A že se to povedlo – agresivní nárazník, nabobtnané blatníky a hlavně prolis na kapotě napodobující příď závodního speciálu F1. Za 18-palcovými koly z lehkých slitin, které obouvají pneumatiky 225/40 vpředu a 245/35 vzadu, se ukrývají brzdy s větranými kotouči a šestipístkovými třmeny vpředu, čtyřpístkovými vzadu. Z boku si můžeme všimnou nižších prahů a zezadu zaujme především čtveřice mohutných koncovek výfuku či decentní křídlo na víku kufru.
https://www.youtube.com/watch?v=jqL1M5q0dC0&feature=youtu.be
Interiér – Stylová nepraktičnost
Uvnitř je to klasické SLK s logem AMG na sedadlech, která jsou komfortní a poskytují dostatek bočního vedení včetně ofuku krku Airscarf. Uprostřed se nachází velký displej informačního systému a ovládání klimatizace, po pravé ruce je volič převodovky a ruční brzda. Volant je bohužel neadekvátně velký a stejný jako u ostatních motorizací. Budíky jsou nyní ocejchované do 320 km/h, respektive 7000 otáček za minutu. Nutno podotknout, že v kabině chybí nějaké prostornější odkládací místo, třeba za sedadly. Kufr o objemu maximálně 300 litrů taky není žádná sláva. Na pohled je to však útulné a kvalitní místo k trávení času, ale občasnému vrznutí skládací střechy se nevyhnete.
Motorizace – 4, 6 a 8
Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor
Kompresorem přeplňovaný řadový čtyřválec 1.8-litru je vstupní branou do říše SLK. Jeho výkon je 120 kW při 5500 ot./min. a točivý moment 240 Nm při 3000 ot./min., po modernizaci to je 135 kW a 249 Nm při 5500 a 2800-5000 ot./min. Hmotnost je pouze 1390 kilogramů, což zapříčiňuje zrychlení z nuly na stovku za 7.9 sekundy a maximální rychlost 230 km/h. Můžete mít 6-stupňový manuál nebo 5-stupňový automat. Tento motor se hodí spíše klidnějším povahám, ale i tak nabídne hutný zvukový projev a dostatečný zátah za přijatelné peníze okolo 300 000 Kč za hezké kusy.
Mercedes-Benz SLK 280/300
Šestiválec 3.0-litru do V má výkon 170 kW při 6000 ot./min. a točivý moment 300 Nm při 2400-5000 ot./min. a už je kombinovaný s novějším 7-stupňovým automatem nebo 6-stupňovým manuálem. Hmotnost je 1440 kilogramů, stovka otázkou 6.3 sekundy a maximální rychlost 250 km/h. 280/300 se hodí na výlety a svižnější projížďky, za 300-350 000 Kč to není špatná koupě.
Mercedes-Benz SLK 350
Podle mě ideál, pokud nepotřebujete dražší a silnější AMG. 3.5-litrový V6 se dokáže krásně rozeznít a jeho 200 kW při 6000 ot./min. a 350 Nm při 2400-5000 ot./min. za to umí pořádně vzít. Váží 1465 kilogramů a stovku atakuje za 5.6 sekundy, po modernizaci s výkonem 224 kW při 6500 ot./min. a kouťákem 359 Nm při 4900 ot./min. to zvládne za 5.4 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Výhodou je jako u předešlého motoru 7-stupňový automat a k dipozici je dokonce i 6-stupňový manuál. Ceny se pohybují od 300 do 500 000 Kč.
Mercedes-Benz SLK 55 AMG
Naše testovaná kráska s božským, ručně stavěným, osmiválcem 5.4-litru do V. Výkon je parádních 265 kW při 5750 ot./min. a točivý moment ohromujících 510 Nm při 4000 ot./min. K dispozici už je pouze 7-stupňový automat, tentokrát ale rychlejší AMG Speedshift, nikoliv 7G-Tronic. Hmotnost je nemalých 1540 kilogramů, ale stovku dává i tak za 4.9 sekundy. Maximálka je standardně omezená na 250 km/h, ale bez omezovače zvládne skoro 300 km/h. Cena už je vyšší, od 500 000 Kč, ale není problém dostat se na tři čtvrtě milionu.
Mercedes-Benz SLK 55 AMG Black Series
Vrchol modelové řady SLK a první Black Series v historii. Chlubí se agresivnějšími doplňky, odlehčením, upraveným podvozkem a silnějším osmiválecm 5.4-litru. Nyní dává 294 kW při 5750 ot/min. a 520 Nm při 3750 ot./min. Váha klesla na 1495 kilogramů, stovku udělá za 4.5 sekundy a omezovač je posunutý na 280 km/h. Je to hard-core raketa, která skoro není k sehnání, cena se nedostane pod milion Kč.
Jízda – Řev a kouř od pneumatik
Je to moje první starší AMG a nestačím se divit. Čekal jsem vyhraněný roadster na nesmyslně tvrdém podvozku, ale ono je to přesně naopak. Při prvních kilometrech obdivuji pohodlnější jízdu než nabídnou klasická provedení, za což může zřejmě vyšší hmotnost. Zároveň je zde mírně lehčí řízení a jinak je vše tak nějak normální. Motor si při běžné jízdě klidně bublá a na denní jezdění se jedná o nejpoužitelnější SLK. Jenže toto je AMG, takže klidnou jízdu si strčte, ehm, víte kam, jdeme to pořádně chytit za koule a prohnat na okresky v okolí Berouna!
Najíždím na rovinku, převodovku přepínám do sportovního režimu a pedál se snažím protlačit do motorového prostoru a… Americké bublání začíná doplňovat německá ostrost a ručička děsivým tempem letí až k omezovači za 6500 otáčkami. Jakmile motor dosáhne maximálního výkonu, tak se z těch děsivých rour ozývá hromobití – v tunelu si připadám jako uprostřed tornáda, ve kterém soupeří dva obrovští medvědi. Reakce na plynový pedál jsou bleskurychlé, velká dávka krouťáku je dostupná už od 2000 otáček a já se zamiloval – je to mistrovské dílo, které táhne jako ďábel!
Blížím se ke konci rovinky a na tachometru vidím děsivé číslo 180 km/h, pojďme vyzkoušet brzdy – jdu jim drsně po krku a okamžitě mi to oplácejí silným účinkem, který doplňuje dobrá dávkovatelnost. Takto doslova proletím několik kilometrů a brzdy jsou stále čilé a nevadnou, tak to má být! Stejnou pochvalu si zaslouží i podvozek, který se při pečlivém zacházení s plynem odmění vynikající trakcí. Nedotáčivost zde i navzdory těžšímu motoru vpředu takřka není a úsměv na tváři jen podpoří rozevlátý zadek a všudypřítomný orchestr osmi hrnků.
Zatím to vypadá, že zde máme auto bez chyb, ale není tomu tak. Jsou tu totiž dva výrazné mínusy – řízení nemá žádnou zpětnou vazbu a manuální režim řazení vymýšlela asi opice. Reakce jsou pomalé, tlačítka za volantem malá a řazení voličem směrem do stran? Vážně?
Jenže je tady ještě jedna věc, za kterou mu všechny nedostatky v podobě nepraktičnosti, řízení a ovládání převodovky odpustíte. Je to muscle-roadster! Jakmile se zmáčkne tlačítko ESP OFF, promění se v kouřící hovadinu, která mě nesmírně baví. Stačí na to šlápnout na semaforech a auta za vámi zůstanou zahalena v dýmu od pneumatik, stačí trochu více přidat v zatáčce a připadáte si jako Jeremy Clarkson v Top Gearu v jeho CLK 63 AMG Black Series. To auto by se mělo jmenovat tanečník. Drifty jsou jednoduché a snadno řiditelné a dlouho jsem nezažil auto, které si doslova žádá o neslušnou jízdu bokem. SLK 55 AMG mě do ní přímo nutí! Navíc je u toho v rámci možností poslušné a snadno ovladatelné.
Nesmyslná koupě, ale stejně ho chci!
Takže si to shrňme – SLK 55 AMG je nepraktické auto se špatným řízením a nepovedeným manuálním režimem řazení, ve kterém budete jezdit jako šílenec a vypadat jako idiot. Jenže i tak je to jedno z nejlepších aut, jaké jsem za poslední dobu řídil a zamiloval jsem si ho. Baví mě jeho chuligánský projev, žeru ten zvuk a líbí se mi design inspirovaný hypersportovním SLR. Závěr? Líbí se vám? Běžte a kupte si ho!
Plusy
Skvostný motor
Exotický design
Jistý podvozek
Chuligánský projev
Dobře dávkovatelné, silné a nevadnoucí brzdy
Mínus
Řízení bez zpětné vazby
Špatně odladěný režim manuálního řazení
Málo odkládacích ploch
Vrzající střecha
Vnější rozměry | |
---|---|
Délka: | 4062 mm |
Šířka: | 1777 mm |
Výška: | 1297 mm |
Rozvor: | 2430 mm |
Rozchod vpředu: | 1530 mm |
Rozchod vzadu: | 1541 mm |
Vnitřní rozměry | |
Podélný prostor vpředu min./max.: | 990/1070 mm |
Výška nad sedadlem: | 980 mm |
Šířka: | 1410 mm |
Délka sedáku: | 530 mm |
Výška opěradla: | 660 mm |
« Test ojetiny Saab 9-5: Zvláštní stvoření Test Audi TT 45 TFSI Quattro: Definitivní sbohem »