Test ojetiny Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor
Léto se hlásí o slovo, teploty se vyšplhaly k třicítce a sezóna otevřených vozů tak může naplno vypuknout. Pokud ještě žádný vůz bez střechy nemáte a chcete toto léto užít plnými doušky, mám pro Vás zajímavý tip a na malý a hbitý roadster! Nabídka vozů bez střechy je překvapivě poměrně široká, ale dnes se omezíme vyloženě na roadster, který poskytne mnohem větší zábavu, než velký kabriolet. Praktičnost ponecháme stranou, o to přece u auta na zábavu vůbec nejde.
Vybírat lze v prémiové třídě v podstatě jen ze tří rivalů – Mercedes-Benz SLK, BMW Z4 a nebo AUDI TT Roadster. Já tu mám prvně jmenované SLK po faceliftu a s příjemným přeplňovaným motorem 200 K. 135 kW slibuje solidní dynamiku, manuál a krátký rozvor pak zábavu a hbitost. Navíc jedině Mercedes-Benz nabídne pevnou skládací střechu, díky které je mnohem použitelnější ve všech klimatických podmínkách a nebudete se ho bát nechat stát přes noc na ulici.
Design malého roadsteru si bere za vzor tehdejší hypersport SLR, ze kterého obkresluje zejména příď s “formulím” nosem. Vypadá to efektně a exoticky. Ono celkově je tato generace velmi nadčasová a působí nově a draze. Po dobu celého testu se za autem lidé otáčeli a ukazovali zvednuté palce nahoru. Velkým magnetem na pozornost je i samotné stahování kovové střechy, auto působí jako transformer a za 23 vteřin se buď změní v kabriolet nebo coupé.
Interiér je ódou na maximální funkčnost, eleganci a kvalitu. Na první pohled sice působí stroze, ale po důsledném obhlédnutí naleznete jen kvalitní materiály a perfektní ergonomii. Sedadla jsou sportovně tvarovaná a poskytnou ideální podporu těla v zatáčkách, navíc z nich pod dlouhé cestě nebolí záda. Tříramenný volant skvěle padne do ruk a krátká hlavice řadící páky a ještě kratší a přesné dráhy řazení potěší každého milovníka řízení. Pochválit musím i prostornost interiéru a spoustu místa nad hlavou při zavřené střeše. Na roadster opravdu solidní prostředí, taková Mazda MX-5 si o tom může nechat jenom zdát.
Startuji motor a ochutnávám zvuk přeplňované zážehové osmnáctistovky. Základní jednotka samozřejmě není žádný trhač asfaltu, ale potěší svou pružností a ve vysokých otáčkách nabere i pořádnou sílu. Zajímavý je zvukový doprovod doplněný o typický jekot kompresoru. Zvuk motoru přitom zůstává hezky mechanický a občas si i odplivne do výfuku. Celkově je zvukový projev velmi sytý, za což mohou i jiné a větší obdélníkové koncovky výfuků, které SLK dostalo s faceliftem.
To samozřejmě podporuje zážitek z jízdy a dodává autu tolik potřebný charakter. A dynamika? Na stovku se lze dostat za nějakých 7.6 vteřiny a SLK se zastaví až na hodnotě 235 km/h. Spotřeba je také solidní, většinu času se budete kombinovaně pohybovat za 8 litrů. Při opravdu sportovní jízdě si roadster řekne o 13 litrů.
Díky malým rozměrům se s autem dobře pohybuje po městě a zaparkovat se dá i na těch nejmenších místech, dbát se musí jen na nízko položený přední nárazník a všudypřítomné patníky. Při balení holek v centru města však po chvíli začne štvát příliš tvrdý podvozek, který o komfortu nikdy neslyšel. Neopravené části českých dálnic jsou pak jasným utrpením. Za zmínku stojí jízda s otevřenou střechou, při které do auta téměř nefouká a je obdivuhodné, že i při vyšších rychlostech se dá normálně komunikovat bez výrazného zvýšení hlasu.
Zapomeňme ale na město i dálnice, tam tato přerostlá motokára nepatří. Jejím revírem jsou klikaté okresky s hezkým asfaltem, na kterých se ukazuje v tom nejlepším světle. Díky nízkému těžišti, tuhému podvozku a skvělému rozložení hmotnosti je radost jej tlačit rychleji a rychleji dopředu. Nájezdy mohou být mnohem rychlejší než u jiných vozů a jakýkoliv druh zatáčky mu nedělá žádný problém. Všechen výkon dokáže přenést hned za apexem a výjezdy z pomalejších zatáček jsou fantastické. S nas*aným zvukem žvýká další rovinku a nepolevuje až do 170 km/h. Brzdy jsou výborně dávkovatelné a po přesednutí z jakéhokoliv nového auta mám chuť se rozbrečet – proč už to sakra nikdo neumí?! Kromě komunikativního pedálu brzd tu máme i jejich devastující účinek, po kterém si musíte oči zatlačit zpět do důlků. Díky tomu můžete déle zrychlovat a později brzdit, což má i své neduhy v podobě vystrašených spolujezdců, kteří už k vám do auta nejspíš nikdy neusednou.
Speciálně musím vyzdvihnout komunikativní a mechanicky tuhé řízení. Auto se dá vodit na centimetry přesně a s vypnutým ESP je radost plyn přišlápnout vždy trochu více, než je potřeba. Poté není problém vyčarovat krásné boky, po nichž celému okolí zůstává rozum stát. Na mokru to pak jde, i když nechcete. Výborná je i manuální převodovka s tuhým chodem a přesnou kulisou. Sakra to auto mě baví!
Když nad tím tak přemýšlím, SLK nemá žádné zásadní mínus. Je krásné, emotivní, prostorné, má perfektní řízení, řazení a podvozek. Umí nabídnout solidní dynamiku, hezký zvuk a vše korunuje perfektním zpracováním a praktickou kovovou střechou. Pocit z jízdy se staženou střechou je naprosto fantastický a auto funguje jako celek jednoduše perfektně. Pokud hledáte roadster na léto, SLK je jasná volba.
Tento konkrétní kus od AAA Auto měl najeto pouze 38.000 kilometrů a na světě je od roku 2008. Stav vozidla odpovídá zajetému zánovnímu autu, nikde jsem nenašel nejmenší oděrku, nesrovnalost v lícování karoserie a uvnitř to vypadalo, že s ním niko nikdy snad nejezdil. I ty nejvíce náchylné místa, kde neustále přicházíte do styku s vozidlem byla jako nová. Podvozek nikam netáhl, nebouchal, nikde nic nevrzalo, no prostě paráda.
Motor | Mercedes-Benz SLK 200 K |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1795 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 135 / 5500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 280 / 3000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 230 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 12.5 / 6.7 / 8.8 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 208 / 300 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1390 / 315 |
Rozměr pneu: | 225/45 R17 / 245/40 R17 |
« Mezi vozy s cenou od sta do dvou set tisíc by mechanici doporučili Škodovky Reportáž: KOWAX ValMez rally 2020 »