TEST ojetiny Mercedes-Benz R300 CDI 4Matic
Automobilky sledují chutě Američanů pozorně a občas vyrobí auto, které má teoreticky uspět na globálním trhu, ale prakticky vyhovuje především americkým řidičům. Je to i případ třídy R od Mercedesu, která v sobě spojuje vlastnosti kombi, empévéčka a súvéčka. Jenže to byl prodejní propadák a Mercedes-Benz ji po několika letech od uvedení stáhl z amerického trhu a pokračoval v prodeji jinde. Paradox, auto původně určené pro USA tam prostě neuspělo. Největších prodejů se naopak těšilo v Kanadě, Číně a kupodivu Evropě. Na trhu ojetin se nyní pohybuje za velmi zajímavé ceny a jelikož jsem s ním “za nova” nikdy nejel, nastal čas jej prověřit v praxi.
Mercedes vždy vyráběl elegantní auta s uhlazeným designem, který nikoho neurazil, ale často nikoho nenadchl. Jeho modely nabízely zaručený komfort, luxus a technickou dokonalost, o svěžím a originálním designu se však nedalo většinou hovořit. To se s posledními modely změnilo. Stuttgartská automobilka zareagovala na kroky BMW a vtiskla novinkám agresivnější výraz a dynamičtější tvar.
Tento designový směr už ztělesňuje i třída R, byť se jedná o velkoprostorový automobil. Mohutná karoserie nesoucí typické prvky tehdejších mercedesů působí mohutně, a to se mi líbí. Za povedenou považuji zejména přední část s netradičními světlomety, sportovním nárazníkem a velkou hvězdou na masce chladiče. Dynamičnost přídě se hlubokým bočním prolisem přenáší k zadním světlometům a odtud se rozlévá po celé zádi. Není to však jenom design, kterým třída R zaujme. Z dálky vypadá erko jako větší kombi, ale jakmile se přiblížíte blíž, zjistíte, že před vámi stojí pořádný kus auta. Na délku měří téměř 5,2 metru, na výšku přes 1.6 metru a na šířku 1,9 metru. I rozvor je úctyhodný, má více než 3,2 metru.
Zajímavostí je, že první verze nabízeli pouze šestimístnou konfiguraci. Rko tak mělo tři řady po dvou sedadlech, později se konfigurace sedadel změnila na 5 nebo 5+2. Na sedadlech třetí řady, která se podle potřeby vynoří z podlahy, naleznou dostatečný komfort a dokonce i trochu toho luxusu Mercedesu dospělí lidé s normální tělesnou výškou. Přebytek prostoru můžete čekat u kolen, jistá rezerva zbývá rovněž nad hlavou, jen v oblasti ramen není místa nazbyt. Nebýt krátkého sedáku cítili byste se i úplně vzadu jako v bavlnce. Pokud sedí uvnitř šest lidí, má zavazadlový prostor objem 314 litrů. To stačí tak na víkendový nákup nebo dvě středně velké tašky. Jako čtyřmístná třída R nabídne 1067 litrů a jako dvoumístná dokonce 2385 litrů.
Coby správný velkoprostorový automobil nabízí erko několik variant uspořádání vnitřního prostoru, s nímž souvisí důmyslný systém posunování a sklápění sedadel. Sedadla druhé řady se posouvají vpřed a vzad a v několika fázích sklápějí. Zatažením za páku na straně sedadla sklopíte opěradlo a posunete sedák, čímž se vytvoří nástupní prostor na třetí řadu sedadel. Největší komfort a přitom optimální boční vedení a tedy držení těla v zatáčkách poskytují přední sedačky, rovněž v druhé řadě sedadel se můžete těšit na pohodlná křesla, avšak s nevýrazným bočním vedením. Sedadlům třetí řady ubírá na kráse především krátká sedací část nedostatečně podpírající stehna.
Interiér
Tvary palubní desky ukazují na snahu o originální ztvárnění, ovládací prvky však důvěrně známe z jiných tříd. Na středové konzole najdete ovládací panel klimatizace převzatý z třídy ML, také volant pochází ze stejného modelu, dokonce i přístrojová deska kopíruje svého terénního bratra. To ale také znamená, že se pyšní skvělou ergonomií – nepyšní! Zpracování je však solidní a interiér je typicky útulný.
Na středové konzole se rychle zorientujete a bezpečně naleznete potřebné ovládací prvky, pochvalu zaslouží umístění ovladačů vnějších zpětných zrcátek a oken v dostatečné výšce na madle dveří. Velké analogové přístrojově s jednoduchou grafikou a rozměrný centrální displej s dobře čitelným fontem jako i rovnoměrné a silné podsvícení usnadňuje odezírání údajů z přístrojové desky.
Mercedes nezapomněl na praktickou stránku a rozesel po interiéru dostatek odkládacích prostor. Největší přihrádku naleznete pod loketní opěrkou, spoustu drobností pojmou přihrádky na středovém tunelu a dostatečně dlouhé i hluboké kapsy na dveřích. O držák na nápoj a odkládací prostor na drobnosti nepřišli ani cestující v třetí řadě sedadel.
Jízda
Testovaný Mercedes-Benz 300 CDI poháněl naftový šestiválec s objemem 3.0 litry, maximálním výkonem 140 kW a kroutícím momentem 440 Nm. Krouťák leží hodně nízko, takže dělá dojem síly a stará se o akceleraci. Jenže když ono erko váží 2,2 tuny, nemůžete čekat zázraky. Motoru dá hodně práce, aby luxusní minibus rozhýbal. Když chcete prudce akcelerovat, musíte na plynový pedál pořádně dupnout. Za vše hovoří údaj zrychlení na stokilometrovou rychlost – 9,7 sekundy. Maximální rychlost pak činí 210 km/h. V plném obsazení, a s hmotností okolo 2,7 tuny, se motor v kopci trochu zadýchá, ale i tak lehce zvládá předjíždění a dálniční sprinty.
Zatímco například v třídě E patří šestiválec CDI mezi nejlépe odhlučněné vznětové motory, v třídě R má k ideálu kultivovanosti poměrně daleko. V nízkých otáčkách se motor chová celkem příkladně, mezi posádkou a motorový prostorem existuje bariéra, která zabraňuje pronikání dunění a hrubých projevů naftového motoru do interiéru. Ve vyšších otáčkách ovšem hluk bariéru prolomí a interiér prostoupí tradiční zvuk turbodieselu.
Ten se začne hlásit o slovo okolo 2500 otáček, kde také začíná motor citelně táhnout, což znamená, že si naftový koncert vyslechnete zvláště v městském provozu při rozjíždění na křižovatkách poměrně často. Na vyšší míru hlučnosti si nakonec zvyknete, ale zpočátku vás projev motoru, zvláště jste-li zvyklí na tichý chod z limuzín s tříprostorovou karoserií, překvapí. Čím agresivněji šlapete na plynový pedál, tím větší je vír v nádrži. On Mecedesův šestiválec není v erku žádný spořílek. Na 100 kilometrech si řekne průměrně o 12 litrů paliva a pokud se trochu rozvášníte, překročí spotřeba 14 litrů. To na dieselový šestiválec není málo. Automatická převodovka 7G-TRONIC plní v třídě R svou úlohu na jedničku, ostatně jako v každém jiném modelu Mercedesu. Rko je prostě primárně o komfortu a velká váha prostě dala na frak dynamice a slušné spotřebě. A jde to samozřejmě znát i v zatáčkách, hodně!
Abyste mohli správně posoudit jízdní vlastnosti, musíte si nejprve uvědomit, že třída R není klasické osobní auto. Je mnohem delší, ale také vyšší a širší. V zatáčkách se mírně naklání, ale nejsou to náklony nepříjemné. Dají se očekávat, a proto vás nepřekvapí. Obrovský rozvor společně se standardně dodávaným pohonem všech kol 4MATIC a 19palcovými koly zajišťují dobrou stabilitu. Kvůli délce, hmotnosti a pohonu všech kol je ale erko v zatáčkách na limitu nedotáčivé. S tím je potřeba počítat a na vjezdu do prudké zákruty automobil trochu uklidnit. Na komfort si určitě nebudete stěžovat. I na 19palcových kolech a standardním podvozku třída R suverénně vyžehlí nerovnosti, jen větší díry jsou uvnitř trochu cítit. Pokud se ale Mercedesu něco úplně nepovedlo, je to řízení.
Nevadil mi tentokrát ani velmi účinný posilovač, ani malá komunikativnost řízení, vadil mi extrémně dlouhý převod. Kvůli němu musíte volantem otáčet jako zběsilí. I v běžných zatáčkách si nevystačíte s půlotáčkou a budete muset ručkovat. To je vážně hodně nepříjemné. Brzdy nastupují pozvolna, ale pokud na brzdový pedál prudce dupnete, mají dostatek síly, aby obra na poměrně krátké vzdálenosti zkrotily.
Doporučujeme
Rozhodně doporučujeme vyhnout se základním provedením 280 a 280 CDI, které mají s těžkým autem hodně práce. To ostatně platí i pro testovanou 300 CDI. Ideální a nejspolehlivější vznětové motory se ukázaly 320/350 CDI. Pokud trváte na benzínu, rozhodně sáhněte po V8, která se ke klidnému a cestovnímu charakteru auta hodí nejvíce.
R350 CDI – je na tom servisově o něco málo hůře než jeho před-facelift výše.
R500 V8 – Kultivovaný, silný a spolehlivý. Prostě benzínová V8, jen ta spotřeba pod 15 l moc nepůjde. Ale pokud vám to nedělá starosti, je to výborná volba.
R550 V8 – Ponechává stejné klíčové vlastnosti, ale přidává vyšší výkon, krouťák i objem.
R63 AMG – Velmi vzácné a výkonné auto, které bude i vhodnou investicí. 510 koní v rodinném MPV je docela úlet. Hodně drahý úlet!
Kupovat/nekupovat?
350 V6 – auto s ní nejezdí vyloženě špatně, ale není tu vysoký točivý moment, jako u nafty, a má zbytečně vysokou spotřebu.
Příplatkový podvozek Airmatic – zvýší sice průchodnost a plavnost, ale neumí filtrovat příčné nerovnosti a jednou se s jistotou pokazí… a pak je to hodně drahé.
Závěr
Rko je velmi schopné rodinné auto, umí nabídnout obrovskou porci komfortu, prostoru a zaujme svým netradičním vzhledem a celkovým pojetím. Patří také mezi ty spolehlivější mercedesy, ale musíte počítat, že následný servis bude odpovídat cenám modelu ML, na kterém je auto postaveno. To taky negativně ovlivnilo jeho chování na silnici – je prostě moc těžké. Pokud ale hledáte dálniční křižník a neřešíte obratnost, budete spokojeni.
Za propůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto.
« Bugatti Chiron překročí 450 km/h – Za volantem budou kluci z The Grand Tour Ferrari jsou jedna z nejlepších investic. Dokazuje to nedávno prodané 599 GTB v České republice! »