TEST ojetiny Mercedes-Benz ML320 CDI 4MATIC – Koupě roku
A je to tady. V rukou držím klíče od posledního testovacího auta, které mě v roce 2015 čeká. Vybíral jsem si opravdu dlouho a letošek je zakončen spokojeně a možná i malinko zakoukaně do ojetého Mercedesu ML.
Do oka mi padlo ML320 CDI 4MATIC z roku 2007, které má najeto pouze 85 000 kilometrů. Tak nízkým nájezdem se chlubí převážně díky tomu, že bylo třetím autem do rodiny – můžeme se tak radovat z mimořádně skvěle zachovalého vozu. Samozřejmostí je plná historie doložená servisní knihou.
Design
Exteriér ML se nadmíru povedl – kombinuje masivní objemy, eleganci a kapku té sportovnosti. To naše, v černé metalíze se stříbrnými doplňky a na 17′ palcových kolech obutých do širokých pneumatik o rozměru 275/55 vypadá prostě skvěle!
V interiéru najdeme samé kvalitní materiály – až na levnější plasty ve výplni dveří si nemůžu stěžovat. Příjemný volant, líbivá palubní deska a skvělá sedadla, která jsou u této automobilky samozřejmostí. Informační systém COMAND sice působí lehce zastarale, ale po naučení se s ním manipulovat budete spokojeni – já tento systém neměl a vůbec jsem nelitoval. Uvítal jsem příplatkovou audio soustavu Harman/Kardon, která hraje božsky!
Hodnocení vnitřku i zevnějšku však nechám na každém z Vás, jak se říká – 100 lidí, 100 chutí.
Technika
Vpředu je lichoběžníková a vzadu čtyř-prvková náprava. O přilnavost a komfort se starají vinuté pružiny a tlumiče nebo v našem případě pneumatické odpružení AIRMATIC. To dovoluje zvednout světlou výšku ze standardních 181 mm na 261 mm nebo s terénním paketem až na 291 mm. Naopak při rychlostech nad 140 km/h se auto dokáže přiblížit k asfaltu o 15 mm.
Pod naší kapotou je vznětový agregát OM642, jedná se o přeplňovanou V6 s výkonem 165 kW (224 koní) a s točivým momentem 510 Nm. Motor spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic a výkon posílá v poměru 50:50 na všechna čtyři kola pomocí pohonu všech čtyř kol 4MATIC. V již zmíněném terénním paketu se nachází redukční převodovka a uzávěrka středového a zadního diferenciálu – to však není náš případ a u nás mimo silnici uzávěrky nahrazuje systém přibrzďující jednotlivá kola.
Na silnici
Hned po prvních pár minutách jsem si našel ideální pozici za volantem, která v kategorii nemá obdoby. Do skvělých sedadel zapadám jako do gauče u televize a po nastartování se ozve příjemné bručení vidlicového šestiválce. Pákou za volantem řadím ”D” a vyjíždím. Chvíli si zvykám na tento americký styl řazení a stěrače/ostřik skla na páčce blinkru, ale časem znova zjišťuji, že toto řešení Mercedesu je geniální a praktické.
Ve městě se auto chová kultivovaně a příjemně. Vzduchový podvozek do kabiny nepřenáší téměř žádné rány a komfort naruší jen hluboké díry. Převodovka necuká, teda jen výjimečně a znervózní ji jen rychlé puštění plynového pedálu při nízké rychlosti do 10 km/h. Dokonce si dovoluji tvrdit, že 7G-Tronic je jednou z nejlepších převodovek své doby – řadí hladce, rychle reaguje a vždy ví, co má mít zařazeno.
Na semaforech si však musíte uvědomit, že sedíte v autě vážícím dvě a čtvrt tuny, takže se nesmíte bát plynový pedál přišlápnout blíže k podlaze. To se odrazí na spotřebě, která se pohybuje kolem 13 l/100 km.
V úzkých ulicích někdy může působit moc široce a uvítal bych kratší převod řízení. Bez parkovacích senzorů je podélné parkování k přídi jiného auta noční můrou – dozadu nevidíte vůbec nic, ale dá se zvyknout. Určitě bych si je na tento vůz nechal domontovat. Tyto zápory však vynahrazuje komfortem a příjemným řízením.
Na dálnici jsem byl překvapen solidním odhlučněním, nebyl tu hluk aerodynamický, natož tak od pneumatik či podvozku. ML se totiž chlubí koeficientem odporu karoserie 0.34, a tak není problém ani silnější boční vítr. 165 kW šestiválce je dostačujících a spotřeba se při 130 km/h ustálí mezi 9-10 l/100 km.
Mimo obec se v rychlejších zatáčkách karoserie docela naklání, ale vůz jede stále jistě svou stopou. Nepříjemná nedotáčivost přichází až v opravu vysokých a nesmyslných rychlostech. Pokud však nutně potřebujete letět ”kudlu”, můžete přepnout podvozek z režimu Comfort do Sport – výrazně ztuhne a omezí náklony karoserie. Nedotáčivost pak přichází mnohem později, ale na nerovnostech dřív odskakuje.
Já doporučuji klidnější jízdu, protože čím pomaleji jedete, tím je ML lepší. Přes nerovnosti se přehoupne s elegancí a tento masivní kus oceli jen tak ladně pluje po silnici. Prostorná kabina, kvalitní hudba – připadám si jako v pojízdném obýváku, ve kterém mám koncert své oblíbené kapely.
Na dovolenou bych jiné auto nevolil… Se slovem dovolená musí přijít i prostorný zavazadelník s rovnou plochou. Při sklopení zadních sedadel vznikne obrovská plocha, kde není problém se pořádně vyspat (vyzkoušeno). Jedinou nevýhodou je vyšší nakládací hrana. Dlouhodobá spotřeba se ustálí na 12 l/100 km, pokud jezdíte na spotřebu, dostanete se k 10-11 l/100 km.
Off-road
I bez příplatkového terénního paketu je ML na vzduchovém podvozku velmi slušným autem do terénu. Světlá výška 261 mm je naprosto dostačující a díky nízkým nájezdovým úhlům se vyhrabe všude. Absenci uzávěrky diferenciálů jsem nezaznamenal a systém přibrzďování kol funguje parádně. Na našich pneumatikách, které lze označit za poloterénní projede čímkoliv. Bláto, listí, mokrá tráva – žádný problém. Brodit se může vodou, jejíž výška hladiny je do půl metru. Jednoduše řečeno, hledal jsem dlouho, ale terén, který by ML zastavil jsem nenašel.
Na co si dát pozor
Vzduchový podvozek AIRMATIC – kompresor a měchy – pokud Vám ”odejdou”, vyjdou brutálně draho, špatné/rachotící rozvody u zážehových motorů a 420/450 CDI, u prvních aut praskající výfukové svody – převážně šestiválce a na závěr jako u všech těžkých aut opotřebované brzdy. Dejte si taky pozor na uhoněná auta, která tahala návěsy apod. Zkontrolovat je na místě taky automatickou převodovku, která měla své mouchy a může se prodražit.
Chce to opravdu pečlivě vybírat a dát si pozor, nejlépe i nějakou tu stovečku odložit, protože servis není zadarmo a i u starších prémiových aut nevyjde zrovna levně. Nekupujte auta bez jasné historie.
Historie
Mercedes-Benz ML druhé generace se vyráběl v letech 2005-2011. Jako první na trh přišly motorizace 280 CDI, 320 CDI, 420 CDI, 350 V6 a 500 V8, o několik měsíců později dorazila brutální varianta 63 AMG. V roce 2009 přišla modernizace, kdy došlo k drobným vylepšením a hlavně k upravení a přejmenování pohonných jednotek. 280 CDI (V6, 140 kW) na 300 CDI (V6, 140 kW), 320 CDI (V6, 165 kW) na 350 CDI (V6 170 kW), 420 CDI (V8, 225 kW) na 450 CDI (V8, 225 kW) a už od roku 2007 ML500 s 5.0-litrovou V8 zvedla objem na 5.5-litru a výkon z 225 kW na 285 kW. Na konci desetiletí přišlo ML300 CDI BlueEfficiency a 350 CDI Bluetec se systémem vstřikování močoviny. Na závěr výroby přišlo ML450 Hybrid a výroba byla ukončena, když sjel z linky kus s pořadovým číslem 1 170 000.
Doporučujeme
Jako nejspolehlivější vznětové motory se ukázaly ML320 CDI. Pokud natrefíte na kousek, o který se majitel pěkně staral, budete nadmíru spokojení.
ML350 CDI – je na tom servisově o něco málo hůře než jeho před-facelift výše.
ML500 V8 – Kultivovaný, silný a spolehlivý. Prostě benzínová V8, jen ta spotřeba pod 15 l moc nepůjde. Ale pokud Vám vyšší spotřeba nedělá starosti, není lepší volby! Bavíme se o motoru do roku 2007.
ML63 AMG – Sice Vás finančně více zatíží a na benzínkách budete častým návštěvníkem, ale vynahradí to dokonalým vzhledem, líbezným zvukovým projevem V8, masivním výkonem 375 kW a velmi slušnými jízdními vlastnostmi. Jen pozor na ”vyhoněné” kusy.
Kupovat/nekupovat?
350 V6 – auto s ní nejezdí špatně, ale není tu ten vysoký točivý moment jako u nafty a má zbytečně vysokou spotřebu přes 13 l/100 km.
420/450 CDI – tyto motory se zrovna neproslavily svou spolehlivostí a navíc mají drahý servis. Na druhou stranu jsou silné a kultivované, jen to chce narazit na opravdu udržovaný kousek.
Z největší části i u doporučených motorů však platí, že až tak nezáleží, jaký motor vyberete, ale jak se o něj staral předchozí majitel a budete starat Vy.
Závěr
Mercedes-Benz ML je dost možná nejlepším luxusním SUV svojí doby. V naší motorizaci 320 CDI 4MATIC se navíc jedná o příjemnou a spolehlivou variantu. Kombinuje vše, co je potřeba – nadprůměrný komfort, vysokou průchodnost terénem, líbivý vzhled a v této kategorii velmi slušné jízdní vlastnosti.
Vezměte sakra těch 500 000 Kč a běžte pro něj, je ve skvělém stavu a poměrově cena/výkon nemá obdobu. Jak budu vracet klíče, možná ukápne slza, bylo to moc příjemných 10 dní….
Plus
Skvělý podvozek
Stále svěží vzhled
Schopnosti v terénu
Jízdní vlastnosti
Mínus
Nelze zcela vypnout ESP
Delší převod řízení
Dražší servis
Podívejte se taky na fotografie Lucie a Mercedes ML na webu zenazavolantem.cz
Za propůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto.
« LAND ROVER „DEFENDER 2 000 000“ PRODÁN NA CHARITATIVNÍ AUKCI ZA REKORDNÍCH 400 000 LIBER Audi zahajuje předprodej modelů RS 6 Avant a RS 7 Sportback Performance »