Test ojetiny Mercedes-Benz GLA 250 4Matic
Mercedes-Benz se snažil platformu předchozího Áčka využít co nejvíce, a tak kromě čtyřdveřového coupé CLA a stejnojmenného kombíku nabízel i atraktivní malý crossover GLA. I ten byl především navržen jako stylovka a praktičnost s funkcí tady hrají až druhou, avšak podstatnou roli. Němci hlásali, že tímto modelem šli po krku Range Rover Evoque, BMW X1 anebo třeba AUDI Q3. Pravdou však je, že GLA je menší a o vyloženě terénních vlastnostech řeč být nemůže.
Oproti standardní třídě A nabídne vyšší stavbu podvozku i karoserie a rozměrnější interiér. Místa je navíc zejména nad hlavou a pro zadní pasažéry. Přidejte k tomu pohon všech kol, širokou nabídku motorů včetně vrcholného AMG a recept na úspěch je zaručen. A to nemluvím o designu – vypadá kompaktně, nepůsobí přerostle a hlavně vypadá prémiově, hodnotně a sladěně. Už jen ty vytažené blatníky, široké rozkročení a nízká linie střechy. A samozřejmě diodová světla a obrovská maska. GLA působí jako něco výjimečného a velmi drahého.
Nutno podotknout, že testovaný model prodělal facelift, který jej ještě více přiblížil zbytku v portfoliu výrobce. Změna se tak týká tvarů světlometů vepředu i vzadu a také technologií. Změnil se i tvar nárazníků, integrovaných mlhových světel a stylizace auta si bere za vzor terénní varianty Mercedesů. Těm odpovídá maska chladiče s dvojitým lemováním a obdélníkovými otvory a také ochranný nástavec předního nárazníku. Zajímavostí je, že GLA dostalo také o 30 mm vyšší světlou výšku a zlepšila se tak průchodnost terénem.
Uvnitř se modernizace projevila méně a poznáte ji podle nového přístrojového štítu a lepších materiálů. Interiér kompletně vychází z třídy A minulé generace, což na škodu samozřejmě není, je totiž hezký a kvalitní, i když svůj věk už nezapře. Ovládací prvky jsou přehledné a poměrně jednoduché, středový LCD displej s navigací je ovládán pomocí sdruženého otočného ovladače před loketní opěrkou a velkým plusem je jeho rychlost. Dokonce i přibližování a oddalování mapy probíhá v podstatě okamžitě.
Fajn je i rozsah nastavení, které probíhá přímo na palubním počítači mezi budíky. Stejně jako u všech dobových Mercedesů dominují interiéru velké kulaté výdechy ventilace a v tomto případě také již zmíněný multimediální středový display ve tvaru tabletu. Komplexně to vypadá velmi dobře a zpracováno je vše na výbornou.
Pod kapotou testoaného GLA od AAA Auto tluče čtyřválcový dvoulitr, který díky turbu dává výkon solidních 211 koní a 350 Nm točivého momentu. GLA 250 se na stokilometrovou rychlost dostane za 7 sekund a zastaví se až na hodnotě 240 km/h. Údaje jsou to velmi dobré a v praxi se jedná o opravdu rychlé auto. Jenže s označením hothatch bych byl opatrný, protože projevu auta chybí emoce. Motor má sice krásný tah, je lineární a s autem opravdu hýbe. Ale chybí mu zvuk. Je prostě utlumený. To, že nemá špičku lze čekat, ale naladění motoru je omezeno do středního pásma otáček. Výš ho v podstatě nemá cenu točit, protože se nic neděje. Vrchol momentu při 1.200 min-1 hovoří za vše. Projev se tak bude zamlouvat lidem milující zátah od spodní hranice otáček a ihned dostupný točivý moment. Sportovní řidiči si zvyknou, ale ideální to není.
Motoru sekunduje automatická sedmistupňová dvouspojková převodovka 7G DCT vlastní výroby. Převodovka řadí rychle a necuká. Při podřazování je však patrné drobné zaváhání. Spojení výborného motoru s nadprůměrnou automatickou převodovkou slibuje velmi dobrou spotřebu a nulovou turbodíru. A tak to opravdu je – ve městě se dá jezdit do 10 litrů, mimo něj klidně za 6. Rychlejší přesuny po dálnici znamenají odběr mezi 7 a 8 litry.
Mercedes se poučil z tvrdšího nastavení podvozku předfaceliftové verze a spolu s vyšší světlou výškou přeladil i nastavení tlumičů. GLA je přesně takové, jako od crossoveru této značky čekáte – maximálně komfortní.
Na druhé straně GLA nepřišlo o svou agilitu a schopnost zatáčet a dokonce i na opravdu špatné cestě auto neodskakuje do strany a netahá za volant při prudké akceleraci. Tím se dostávám k řízení a to tradičně také nezklamalo. Krásný sportovní volant nabídne i adekvátní zpětnou vazbu a přesnost řízení.
Pohon všech čtyř kol funguje na základě připojování zadní nápravy a nelze mu nic vytknout. Slušná je i průchodnost, ale do velkého terénu to samozřejmě není. Na chatu však dojedete s přehledem za jakýchkoli povětrnostních podmínek.
GLA je rozhodně prostornější než MINI Countryman. Dobová X1 byla už příliš velké auto a spíše plnohodnotné SUV. Q3 je pak zastaralé a silně nekomfortní. V terénu je jednoznačně nejlepší malý Range Rover. GLA je především opravdu kompaktní crossover nepřesahující do třídy SUV a to je určitě jeho plus, pokud jej budete chtít provozovat především po městě.
GLA tak v součtu nabízí přitažlivý trendy vzhled, komfort a skvělé jízdní vlastnosti se schopností podívat se i mimo zpevněné silnice. Ano, toto je zvednutý hatchback, který opravdu funguje ve všem dobře a já jej můžu s klidným svědomím doporučit.
« Český vozový park stárne: Zájem o ojetiny ale dále roste Diesely jsou stále doménou firem, živnostníci naopak častěji chtějí benzíňáky »