Retro TEST Mercedes-Benz E430 – Jedině V8
Sedím u PC, před barákem mi stojí jakási ”eko-škatule” a vtom mi zazvoní telefon. Volá mi kamarád a úsměvně se ptá, jestli nechci konečně vyzkoušet pořádné auto. Říkám: ,,O co jde?” Vypadlo z něj, že o staré Éčko v kombíku od Mercedesu s 4.3-litrovou V-osmičkou. Pousměji se a říkám si: ,,Jo, proč si nepřipomenout staré dobré časy.”
O týden později ležím na posteli, venku je krásně, a tak si jdu pro klíče od tohoto téměř 300 koňového pohřebáku a jedu na svou oblíbenou okresku, abych zjistil, jestli ty staré Mercedesy s V8 opravdu za něco stály a není to jen taková pohádka našich ”fotříků”. Nejedná se o žádné AMG, ale o luxusní výbavu Elegance s pořádným osmiválcem ve čtyřkolce se zaměřením na absolutní komfort a ničím nerušenou jízdu. Už je mu přes 14 let a automobilový průmysl letí obrovskou rychlostí kupředu a já toto auto nikdy neřídil. Dlouho jsem nejel v ničem, co bylo vyrobeno před rokem 2009, a tak mě zajímá, zda mě dokáže staré Éčko překvapit nebo jestli jej pošlu směrem na hřbitov.
Exteriér
Zvenku auto vypadá, no řekněme si upřímně, zastarale. Téměř kolmé dělené světlomety, oblé tvary navazující na mírné hrany a rovná useknutá záď alá pohřební vůz. Jenže když se na něj zadíváte, párkrát si ho obejdete, tak zjistíte, že se jedná o velmi zajímavý a pro určitou část lidí i líbivý vůz.
Interiér
Exteriér mě nechal docela chladným a příjemným překvapením je až interiér. Najdeme v něm slušný displej informačního systému, který je u málokterého Éčka z této doby, příjemná perforovaná kožená sedadla a samé kvalitní materiály. Dřevo působí líbivě a elegantně a kde tento dědula hází do pytle všechny konkurenty, je vzdušnost a celková prostornost. Sedadla se dofouknou po otočení klíčku do první polohy a stále z něj cítíte určitou dávku luxusu. Světelné znamení pro parkovací senzory na palubní desce vypadá futuristicky a ve své době to byla pecka. Zavazadlový prostor je přímo gigantický a vzít si tam můžete ne jednu, ale rovnou dvě slečny.
Pod kapotou
E 430 pod kapotou ukrývá velký atmosférický osmiválec o objemu 4.3-litru, který posílá výkon 275 koní (205 kW) a točivý moment 400 Nm na všechna čtyři kola přes automatickou převodovku 5G-TRONIC a pohon 4MATIC v rozložení 60% zadní a 40% přední náprava. Z nuly na stovku tento ”prcek” vystartuje za slušné 6.3 sekundy.
Jízda
Zaujal mě docela dobrý posed za volantem a hned na parkovišti jde poznat ten markantní rozdíl oproti dobovým BMW. Mercedes je až nadpřirozeně snadné řídit, volant můžete otáčet malíčkem a na vůz za 139 000 Kč jste skvěle izolování od okolního světa, zatímco BMW mají těžší řízení, tvrdší pedály a celkově působí mnohem sportovnějším dojmem, to ale neznamená, že je nějak výrazně rychlejší – Jen musíte mít lepší řidičské schopnosti.
Projíždím městem a zase jsem mile překvapen. Auto žehlí většinu nerovností lépe než nové vozy střední třídy a přes větší výmoly se jen elegantně zhoupne. Zvuk osmiválce v nižších otáčkách téměř neslyšíte a spotřeba v zacpaném Brně se pohybuje okolo 15 l/100 km. Na žulových kostkách a velkých nerovnostech si jen sem tam vrzne nějaké obložení v kufru, ale třeba taková X5 vrže mnohem víc.
Jsem za městem a najíždím na dálnici, kde mě zajímá hlavně odhlučnění a komfort na rozbité D1. A zase musím smeknout, nic mi tu nevadí. Aerodynamické odhlučnění je v rámci mezí a hluk od kol tady vlastně není skoro vůbec. Navíc je tu ta boží pružnost osmiválce, o které si mohou dnešní malé motory nechat jen zdát.
Na okresce pravá noha havaruje na podlahu, převodovka o dva stupně podřazuje a osmiválec se s chutí po otáčkách a příjemným vytím dere vpřed. Zátah je lineární a rozdělený do celého spektra otáček, takže nečekejte žádné zaražení do sedadel nebo cukání převodovky, ale plynulé, velmi svižné zrychlení, kdy není problém na některých rovinkách atakovat číslovku 200 km/h. Řízení je sice nekomunikativní a nejde v něm nic cítit, ale tak to u Mercedesu má být. S BMW 5 E39 pojedete ”kudlu” a dojedete zpocení a nadření, s W210 poletíte stejně rychle, budete u toho psát SMS a poté můžete jít na obchodní schůzku. Kombinovaná spotřeba město/dálnice/okresky se dá udržet kolem 12 l/100 km.
Při klidné jízdě převodovka necuká, vždy ví co má mít zařazeno a auto působí jako skvělý celek. Ano, má i své mouchy v podobě vyšší náchylnosti na korozi a některých dílů, které nejsou zrovna trvanlivé a jejich náhrada je nákladná, ale za 139 000 Kč bude fanoušek Mercedesu nadmíru spokojen.
Auto bylo vyrobeno v roce 2002, má najeto 238 000 kilometrů. Je dovezeno ze Švýcarska a je ve skvělém stavu. Aktuálně na prodej za 139 000 Kč. Pro více info. volejte 777 626 525, inzerát ZDE.
Černá barva, pohon 4 kol, 4.3 l V8 – 213kw, 5st.automat se sekvenčním řazením, rok výroby 2002, najeto 238tis.km zcela originálních. Osobní dovoz ze Švýcarska od 1.majitele, servis Mercedes ve Švýcarsku, velký servis po dovozu v ČR. Výbava (maximální krom střešního okna): Command systém s Bose hudbou, palubní PC, dvouzónová klimatizace, odvětrávaná vyhřívaná kompletně elektrická vzduchová perforovaná přední sedadla s dofukem, paměť sedadel, el.nastavitelný multifunkční volant, volant, parkovací čidla přední+zadní, ABS, ESP, 8xairbag, dešťový senzor, nivelace zadní nápravy, xenony, tempomat, dálk.centrální zamykání, el.všchna okna, elektrochromatické zpětné zrcátko, el.vyhř.zpětná zrcátka (pravé se sklonem k chodníku při parkování), mlhovky, střešní nosiče, originální tažné zařízení v TP(2,1t),loketní opěrky přední/zadní, klimatizovaná přihrádka, obrovský kufr s úložným prostorem pod podlahou kufru, roleta/síť zavazadlového prostoru (síť lze dát za přední sedadla), automatické dovírání 5.sveří, vyhř.zadního skla, osvětlení prostoru nohou u všech míst a dveří při vystupování, orig.litá kola R17, nové zimní pneu. Krásný zachovalý čistý interiér, karoserie má pár běžných provozních oděrek. Neobyčejně pohodlný silný vůz. Na voze byl udělán velký servis. Kompletní servisní kniha a palubní literatura k vozu.
.« Jose Mourinho blbne na zamrzlém jezeře s Jaguarem F-Pace BMW Alpina B7 xDrive představena – Má 600 koní a vypadá skvěle »