TEST ojetiny Mercedes-Benz E 350 CDI Kombi – Král mezi ojetými kombíky
Mercedes-Benz třídy E v prostorném provedení Kombi se řadí mezi velmi populární vozy této kategorie. A to zejména kvůli tomu, že se jedná o jeden z největších kombíků planety, který si stále zachovává reprezentativní vzhled a majestátnost Mercedesu. Předfaceliftová čtvrtá generace W212, která se vyráběla od roku 2009 do roku 2013, se dá nyní pořídit za velmi příznivou cenu. Už od půl milionů výš lze narazit na pěkné a udržované kousky.
My jsme si do testu vybrali motorizaci E 350 CDI BlueEfficiency, která pod kapotou ukrývá přeplňovaný vznětový šestiválec do V o objemu 3.0 litru. Jelikož se jedná o auto po období technického faceliftu (2010), tak přes sedmistupňovou automatickou převodovku 7G-Tronic a pohon 4MATIC na všechna čtyři kola posílá solidní výkon 195 kW a velmi vysoký točivý moment 620 Nm. Maximální výkon je dostupný v 3800 ot./min. a točivý moment mezi 1600-2400 ot./min. To vše s papírovou spotřebou 7.3 l na sto kilometrů, které v reálu lze dosáhnout! Hmotnost je 1825 kilogramů a délka nekonečných 4895 milimetrů, což není zrovna málo, šířka 1854, výška 1515 a rozvor 2874 milimetrů. I tak ale tento přerostlý kombík zvládá stovku za velmi slušné 6.2 sekundy a rozjet to umí až na 250 km/h, kde ukáže stopku elektronický omezovač.
Ostatní motorizace:
Zážehové
E 200 CGI BlueEFFICIENCY
E 250 CGI BlueEFFICIENCY
E 300
E 350 CGI BlueEFFICIENCY
E 350 4MATIC
E 500
E 500 4MATIC
E 63 AMG
Vznětové
E 200 CDI BlueEFFICIENCY
E 220 CDI BlueEFFICIENCY
E 250 CDI BlueEFFICIENCY
E 300 CDI BlueEFFICIENCY
E 350 BlueTEC
E 350 CDI BlueEFFICIENCY
E 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY
Vzhled Éčka je stále velmi moderní a reprezentativní, elegantnost mu rozhodně nechybí. Někomu vadí dlouhá, skoro kolmě zkosená záď alá pohřebák, ale mně to nijak neodpuzuje a vzhledově na mě E Kombi působí jako líbivá limuzína v rodinném převleku. Trochu agresivity do toho jinak jemného vzhledu přidávají hranaté dělené světlomety a dvě koncovky výfuku.
Uvnitř vládne prostor, interiér je velmi široký a vzdušný v každé části. Na zadních sedadlech si nebudou stěžovat ani ti nejvyšší. Zavazadlový prostor nabídne 600 litrů objemu a po sklopení sedadel (ta jdou téměř do roviny s podlahou) dokonce 1855 litrů, a to už je takový menší plavecký bazén. Kvalita zpracování je velmi dobrá, ale některé materiály nikoli – volant a středová část palubní desky působí docela laciným dojmem. Menší displej systému COMAND vysokým rozlišením taky zrovna neoplývá. Zbytek je velmi kvalitní a stěžovat si nemůžu dokonce ani na látková sedadla, která sice postrádají dobré boční vedení těch kožených, ale zato nabídnout dostatek pohodlí. Posed za volantem je až nečekaně nízký, přičemž lze dohlédnout až na konec kapoty a výhled je dobrý do všech stran – přesně tak to má vypadat!
Hned po prvních pár kilometrech nelze nepochválit skvělé odhlučnění a kultivovaný chod motoru. Jenže když chválíme, tak musíme zdvihnout i ukazováček, a to na občasné škubnutí převodovky v městském provozu, zejména předtím, než se zahřeje. V kopcích pak občas váhá, jestli přeřadit či nikoli. Jenže to je tak vše, co mu lze vytknout. Jízda s ním je velmi příjemná a klidná, dokonce ani spotřeba v zácpách a na křižovatkách nepřekročí 9 litrů, což je na šestiválcové kombi této velikosti ve čtyřkolce a s klasickým automatem slušná hodnota. Samozřejmě je potřeba počítat s většími rozměry a především s délkou při parkování.
Na dálnici je Éčko jako doma, při 130 km/h se motor jen převaluje ve 2000 ot./min. a dle terénu a povětrnostních podmínek si vezme přibližně 6.3 litru, což je hodnota nebezpečně se blížící naftovým čtyřválcům, jen tady máte 2x tolik koní a točivého momentu. Pochvalu zaslouží odhlučnění a především klid, který panuje na palubě při jakékoliv rychlosti. 130 u něj vypadá jako 90 km/h. Stačí jen trochu polechtat plyn a auto bez povšimnutí zrychlí na 160 km/h a spotřebu zvedne pouze o litr-dva. Sešlápněte pedál na podlahu, auto podřadí a s chutí se dere vpřed, zátah, jakým tak činí, je až překvapivý. Výrazné zrychlení polevuje až nad 200 km/h, ale cestování touto rychlostí po německých dálnicích mu taky nedělá žádný problém, dokonce to v pohodě zvládá i ve 250 km/h!
Zrychlení 0-130 km/h
Na okresce umí být 350-ka rychlá, ale nijak zábavná či komunikativní. Řízení zpětnou vazbou příliš neoplývá a má dlouhý převod. Jako by říkala, zklidni se a u žívej si pohodlnou a tichou jízdu s občasným hukotem šestiválce při polechtání plynu na rovince. Podvozek je měkký, až houpavý, ale ono to vůbec není na škodu. Díky tomu nabídne dokonalý komfort na jakékoliv silnici a ve všech podmínkách. Pokud zaprší, tak opatrně na plyn, protože 4MATIC upřednostňuje zadní nápravu a pošlete-li na kola všech 620 Nm naráz, tak občasný výlet zádě do strany není žádnou neznámou. Pokud však chcete využít potenciál silného motoru i na klikatých okreskách, tak doporučujeme zvolit vzduchový podvozek Airmatic, který je ale oproti klasice mnohem nákladnější na údržbu a při normální jízdě nabídne prakticky totožný komfort. Počítač na konci týdne ukázal průměrnou spotřebu pěkných 8 l/100 km.
Éčko 350 CDI je skvělým autem pro někoho, kdo už má za sebou vybouřené mládí a chce si užívat klidné a ničím nerušené jízdy a občas na semaforech vytrestat a zesměšnit namachrované tunery, kterým s přehledem ukáže zadní svítilny. Cesta na hory do Alp či do Itálie k moři nebude s ničím tak příjemná. Nejlepší ojetý kombík v ceně od půl, do tři čtvrtě milionu? Dost možná ano!
Na co si dát pozor a cena za údržbu
Začneme servisem. Klasická malá prohlídka s výměnou oleje a olejového filtru vyjde zhruba na 4-5 tisíc Kč dle motorizace. Velká, podrobnější prohlídka, která zahrnuje i výměnu kabinového filtru je za 6-7 tisíc Kč. Výměna palivového filtru si vyžádá 1600-3000 Kč, vzduchového 900-2800 Kč. Výměna oleje v automatické převodovce 4.5-6 tisíc Kč. Svíčky jsou otázkou 2.4-5.5 tisíc Kč, žhaviče 5.5-8.5 tisíc Kč. Nová chladící kapalina vás obere o 1500 Kč a výměna klínového řemene o 1.7-2.9 tisíc Kč. Výměna brzdové kapaliny: 890 Kč, brzdové destičky na přední nápravě 3.9-6.5 tisíc Kč, na zadní 3.3 tisíc Kč. Kotouče i s destičkami jsou už otázkou 10.5-12 tisíc Kč vpředu a 8 tisíc vzadu. A takové čelní okno vás oškube o 15 tisíc. Detailnější rozpis cen níže v galerii.
Co se motorů a celkově techniky týče, tak je Éčko vcelku spolehlivým autem. Občas pozlobí turbo, vstřiky nebo rozvody, tak jako u každého jiného vozu. Mnohdy lze postřehnout i vyklepaný podvozek ze špatných silnic. Vrzání od kufru si však nevšímejte, protože to E Kombi a vlastně většina velkých kombi, dělají už jako nové. Problém může nastat u vzduchového podvozku, kdy občas selže kompresor, nákladnou záležitostí je hlavně výměna měchů. U slabších motorizací se může stát, že jsou uhoněné a před smrtí. Automatická převodovka 7G-Tronic si vyžadovala pravidelnou výměnu oleje a při zanedbání může zlobit – následná oprava je přehnaně drahá. U tohoto vozu tak dbejte na jasné servisní historii, nejlépe v oficiálním servisu Mercedes či kvalitním autorizovaném. Bonusem je i auto zakoupené v České republice, protože dovezené kusy se často stáčejí.
Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
Plus
Komfortní podvozek
Odhlučnění
Příjemné řízení
Vynikající motor – velmi silný a kultivovaný
Nízá spotřeba
Posed za volantem a výhled do všech stran
Prostornost a vzdušnost
Velký zavazadelník
Mínus
Občasné cuknutí převodovky a její delší rozmýšlení
Na pár místech lacinější materiály v interiéru
Nákladnější servis
« Unikla první fotografie nové Panamery – Bude mít až 550 koní! Škoda Kodiaq poprvé vyfocena na silnici – Z profilu se podobá Audi Q7 »