TEST ojetiny Mercedes-Benz E 350 CDI BlueTEC Avantgarde – Mezistátní rychlík
Mercedes-Benz třídy E v prostorném provedení Kombi je jedním z nejobdivovanějších vozů kategorie. Může za to fakt, že se se jedná o jeden z největších kombíků planety, který je stále reprezentativní a majestátnost mu nechybí. Předfaceliftová čtvrtá generace W212, která se vyráběla od roku 2009 do roku 2013, se dá nyní pořídit za velmi příznivou cenu. Už od necelého půl milionů a výš lze narazit na velmi pěkné kousky.
My jsme si do testu vybrali motorizaci E 350 CDI BlueTEC Avantgarde od AUTO ESA, která pod kapotou ukrývá přeplňovaný vznětový šestiválec do V o objemu 3.0 litru. Jelikož se ještě jedná o vůz před technickou moderenizací (2010), tak přes sedmistupňovou automatickou převodovku 7G-Tronic a pohon 4MATIC na všechna čtyři kola posílá výkon 170 kW a velmi vysoký točivý moment 540 Nm. Maximální výkon je dostupný před hranicí 4000 ot./min. a točivý moment pár set otáček okolo 2000 ot./min. Papírová spotřeba činí 7.5-litru, za což lze jezdit i v reálném světě! Hmotnost je 1825 kilogramů a délka 4895, šířka 1854, výška 1515 a rozvor 2874 milimetrů. Stovka je otázkou necelých 7 sekund a maximální rychlost až 250 km/h.
Motorizace:
Zážehové
E 200 CGI BlueEFFICIENCY
E 250 CGI BlueEFFICIENCY
E 300
E 350 CGI BlueEFFICIENCY
E 350 4MATIC
E 500
E 500 4MATIC
E 63 AMG
Vznětové
E 200 CDI BlueEFFICIENCY
E 220 CDI BlueEFFICIENCY
E 250 CDI BlueEFFICIENCY
E 300 CDI BlueEFFICIENCY
E 350 BlueTEC
E 350 CDI BlueEFFICIENCY
E 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY
S naším AMG paketem je to po vzhledové stránce naprostá pecka. V kombinaci s černou metalízou skvěle vynikne agresivní nárazník a důstojně mohutná maska. Dělené světlomety jsou aspektem, díky kterému si W212 zamilovala spousta lidí. Někoho možná zarazí kolmo zkosená záď alá pohřebák, jenže právě to je styl Éčka. Zezadu nakonec zaujmou LED svítilny a dvojice koncovek výfuku. Velkou výhodou je to, že tento nadčasový design prakticky vůbec nestárne a pořád vypadá svěže.
Uvnitř vládne prostor, interiér je široký a vzdušný. Na zadních sedadlech si nebudou stěžovat ani ti nejvyšší, do předu pak posadíte i Hagrida z Harry Pottera. Zavazadlový prostor nabízí objem 600 litrů a po sklopení sedadel (ta jdou téměř do roviny s podlahou) dokonce 1855 litrů. Kvalita zpracování je velmi dobrá, ale některé materiály nikoli – volant a středová část palubní desky působí docela laciným dojmem. Kvalitu zpracování potvrzuje i to, že náš kousek při 173 000 kilometrech ani jednou nevrzl. Nepříliš velký displej systému COMAND je fajn, ale mohl by mít zajímavější grafiku. Posed za volantem je příjemně nízký a pohled přes dlouhou kapotu a třícípou hvězdu úžasný. Sedadla jsou komfortní a zaujmou především na delších cestách. Za solidní výhled do všech stran také dávám jedničku.
Šestiválcové CDI od Mercedesu, to je skvost. Hned po prvních kilometrech si libuji nad jeho kultivovaností, projevem a jedinečným zátahem. Vlastně vše je v dané kategorii nadprůměrné a zádrhel nastává až u převodovky, která umí za studena nepříjemně škubnout a občas déle přemýšlí, co zařadit. Jízda s ním je velmi příjemná a klidná, dokonce ani spotřeba v zácpách a na křižovatkách nepřekročí 9 litrů, což je na šestiválcové kombi této velikosti s klasickým automatem slušná hodnota. Samozřejmě je potřeba počítat s většími rozměry a především s délkou při parkování.
Jeho teritoriem je dálnice, při 130 km/h se motor jen převaluje ve 2000 ot./min. a dle terénu a vezmě si něco málo přes 6.5 litru, což je hodnota nebezpečně se blížící naftovým čtyřválcům, jen tady máte dvojnásobek krouťáku a mnohem větší stádo koní. Pochvalu zaslouží odhlučnění a především klid, který panuje na palubě při jakékoliv rychlosti. 130 u něj vypadá jako 90 km/h, 200 jako 150. Pří stovce stačí jen trochu polechtat plyn a auto bez povšimnutí zrychlí na 160 km/h a spotřebu zvedne o litr až dva. Sešlápněte pedál na podlahu, auto podřadí a s chutí vyrazí vpřed, zátah, jakým tak činí, je až překvapivý.
Na okresce umí být 350-ka rychlá, ale určitě ne zábavná nebo komunikativní. Řízení zpětnou vazbou nemá téměř vůbec a převod je příliš dlouhý. Podvozek je klasicky měkký, až houpavý, ale ono to vůbec není na škodu. S AMG paketem je o něco tužší a omezuje náklony karoserie, díky čemuž je auto jistější – je to však na úkor komfortu na ostrých nerovnostech. Komfort je však nadprůměrný na jakékoliv silnici a za jakýchkoliv podmínek. Pro vybíravé je tady i vzduchový podvozek Airmatic, který umí dokonale střídat sportovní a komfortní naladění.
Mercedes-Benz třídy E je dost možná nejlepším kombíkem do půl milionu. Nabízí úžasné motory, parádní podvozek a kvalitní zpracování. Prostornost je pak něco neuvěřitelného a vzhled stále parádní. Moc chyb na něm nenajdete, a proto nevidím moc důvodů, proč se jeho koupi vyhnout.
Za půjčení vozu děkujeme společnosti AUTO ESA.
Na co si dát pozor a cena za údržbu
Začneme servisem. Klasická malá prohlídka s výměnou oleje a olejového filtru vyjde zhruba na 4-5 tisíc Kč dle motorizace. Velká, podrobnější prohlídka, která zahrnuje i výměnu kabinového filtru je za 6-7 tisíc Kč. Výměna palivového filtru si vyžádá 1600-3000 Kč, vzduchového 900-2800 Kč. Výměna oleje v automatické převodovce 4.5-6 tisíc Kč. Svíčky jsou otázkou 2.4-5.5 tisíc Kč, žhaviče 5.5-8.5 tisíc Kč. Nová chladící kapalina vás obere o 1500 Kč a výměna klínového řemene o 1.7-2.9 tisíc Kč. Výměna brzdové kapaliny: 890 Kč, brzdové destičky na přední nápravě 3.9-6.5 tisíc Kč, na zadní 3.3 tisíc Kč. Kotouče i s destičkami jsou už otázkou 10.5-12 tisíc Kč vpředu a 8 tisíc vzadu. A takové čelní okno vás oškube o 15 tisíc. Detailnější rozpis cen níže v galerii.
Co se motorů a celkově techniky týče, tak je Éčko vcelku spolehlivým autem. Občas pozlobí turbo, vstřiky nebo rozvody, tak jako u každého jiného vozu. Mnohdy lze postřehnout i vyklepaný podvozek ze špatných silnic. Vrzání od kufru si však nevšímejte, protože to E Kombi a vlastně většina velkých kombi, dělají už jako nové. Problém může nastat u vzduchového podvozku, kdy občas selže kompresor, nákladnou záležitostí je hlavně výměna měchů. U slabších motorizací se může stát, že jsou uhoněné a před smrtí. Automatická převodovka 7G-Tronic si vyžadovala pravidelnou výměnu oleje a při zanedbání může zlobit – následná oprava je přehnaně drahá. U tohoto vozu tak dbejte na jasné servisní historii, nejlépe v oficiálním servisu Mercedes či kvalitním autorizovaném. Bonusem je i auto zakoupené v České republice, protože dovezené kusy se často stáčejí.
Plus
Komfortní podvozek
Odhlučnění
Vynikající motor – velmi silný a kultivovaný
Nízká spotřeba
Posed za volantem a výhled do všech stran
Prostornost a vzdušnost
Velký zavazadelník
Mínus
Občasné cuknutí převodovky a její delší rozmýšlení
Na pár místech lacinější materiály v interiéru
Nákladnější servis
« Hyundai chystá i30 fastback. Na mušce má Octavii! TEST ojetiny Nissan Navara Double Cab 2.5 DCI – Pracant k neutahání »