Test ojetiny Mercedes-Benz CLS 500. Zakladatel segmentu má stále eso v rukávu
Přikrčená příď, zamračené světlomety a vytažené blatníky budí dojem pořádného hrubiána. Výrazný prolis táhnoucí se od předních kol až po zadní svítilny a ladně svažující se střecha přidávají na elegantnosti. Impozantní je i jeho délka 4913 milimetrů. Nízko položené víko kufru, dynamicky tvarovaná světla a dvě koncovky výfuku jen utvrzují v tom, že CLS patřilo k tomu nejlepšímu, co Mercedes nabízel. Ještě, aby ne – vždyť cena začínala na 1.7 milionu Kč.
V roce 2004, kdy přišel na trh, to byla neskutečná pecka, automobilová socha a vůbec první čtyřdveřové coupé světa. Dnes, po 13 letech od představení, působí dojmem sexy dámy středního věku, po které kluci tajně touží a mladé puberťačky se jí jen smějí. V akci jim však pořádně vytře zrak a ukazuje, že má pořád, co nabídnout.
Největší překvapení nastává po usednutí do pohodlných kožených sedadel s povedeným bočním vedením a při pohledu na dokonalou palubní desku. Okna jsou nízká, posed geniální a rozhled jako z pravověrného sporťáku, což se projeví i na mizerném výhledu vzad. Ano, volant už vypadá staře, ale ten zbytek… Vše je čalouněno příjemnou kůží, zpracování je výtečné a téměř všechny materiály jsou nadprůměrně kvalitní. Oku lahodí dřevěný dekor a linka táhnoucí se přes palubní desku a dveře.
Na displeji informačního systému lze sledovat filmy, navigaci nebo si vybírat oblíbenou muziku, kterou solidně přehraje výkonná audiosoustava. Vzadu je místa dostatek a hlavou o strop budou dřít jen osoby nad 185 centimetrů, nad 190 už bohužel i vpředu. Prostřední sedadlo schází a na jeho místě je jedna menší a druhá větší přihrádka. Je zde navíc možnost sklopit loketní opěrku nebo vytáhnout vestavěný vak na lyže. Zavazadlový prostor má slušných 505 litrů objemu. Abych jen nechválil, tak zmíním i mínusy, které jsou vlastně jen dva – vpředu není žádný držák nápojů a do přihrádky ve dveřích se nevejde ani půllitrová láhev.
Pod kapotou naleznete celkem sedm motorů, všechny spolupracují s automatickou převodovkou G-TRONIC a pohání výhradně zadní kola. Do roku 2006 byly pod kapotou dva šestiválce – vznětový i naftový a dvě plnotučné V8, přičemž ta od AMG je ”lehce” fouknutá kompresorem. Díky poměrně nízké hmotnosti 1730-1930 kilogramů (dle motorizace) a dobré aerodynamice si s vysokou rychlostí rozumí každá varianta. Koncem roku 2006 přišla modernizace, která si kromě interiéru a změn na vzhledu vzala na starost i techniku, hlavně motory. Vznětový šestiválec zůstal téměř beze změn, benzinový šestiválec dostal přímé vstřikování a pětistovka pod kapotu schovala zcela nový agregát. AMG upustilo od přeplňování a před řidiče nastěhovalo přerostlou V8.
Testovaný vůz zapůjčený od AAA Auto je z roku 2006 těsně před faceliftem a pod kapotou ukrývý vůbec tu nejlepší možnou volbu – pětilitrový benzínový osmiválec! Výkonové parametry jsou 225 kW při 5600 ot/min a 460 Nm při 2700-4250 ot/min. Z 0 na 100 km/h vůz zrychlí za 6,1 s a jeho rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. To jsou solidní hodnoty, ale o samotnou rychlost tady jde až v té poslední řadě. CLS 500 je totiž o absolutním komfortu a to nejen jízdním, ale i akustickém. Atmosférický osmiválec bez koncovek AMG je totiž ideální partner, který neruší a nabízí neskonalé ticho a klid na palubě. Žádné vibrace, klepání nebo neokázalé zvuky.
Samozřejmě, když pošlete plyn do podlahy, auto zaklekne a za burácivého hromobití vystřelí vpřed. Výkon nádherně narůstá s linearitou vlastní nepřeplňovaným motorům. Okamžitá odezva a chuť po otáčkách je silně návyková věc a občas si nějakou prudší akceleraci jednoduše neodpustíte. Nelze tomu odolat, zkoušel jsem to. Přitom vás nenaštve ani spotřebou. Jasně, není to ekonomická nafta, ale odběr kolem 9 litrů kombinovaně není vůbec špatný. Ve městě počítejte s 13 litry a mimo se dostanete i pod 8.
O komfort a přilnavost se stará vzduchový podvozek Airmatic, který má tři možnosti nastavení. Comfort, Sport 1 a Sport 2. V prvním režimu je auto plavné a vyžehlí 99 % všech nerovností bez sebemenších rázů do karoserie. Jedničkový Sport lehce přitvrdí a auto je jistější při svižnější jízdě po okreskách nebo vysokých rychlostech na dálnicích. Režim Sport 2 omezí náklony karoserie v zatáčkách na minimum a auto překypuje jistotou a přilnavostí. Hlavně přes podvozek cítíte, co se děje pod vámi a CLS je tak nádherně komunikativní a čitelné.
Člověk by čekal, že na horším povrchu bude odskakovat, ale nikoli. V kombinaci s dobrou převodovkou, rychlým a přesným řízením a silným motorem se s ním dá jet extrémně rychle a jízda je dokonce zábavná. Vše okoření ještě skvělá pozice za volantem a vynikající brzdy. Velkou výhodou je možnost přizvednutí podvozku, díky čemuž není problém ani polní cesta – jen pomalu a opatrně. Ani dnes není moc aut, které dokáží tak skvěle kombinovat komfortní a sportovní styl jízdy – hlavně ve své době bylo CLS absolutní bombou a jedním z nejlepších Mercedesů v nabídce.
Za cenu okolo 400 tisíc korun málokteré auto nabídne tolik všestrannosti v tak krásném a příjemném balení. Mercedes-Benz CLS je jedním z těch aut, které nechci vracet a dostává se mezi pár vyvolených, u kterých bych přemýšlel nad koupí. Odveze čtyři lidi k tisíc kilometrů vzdálenému moři a vaše záda si toho ani nevšimnou. Na rychlé okresce vytře zrak spoustě sporťákům a na dálnici si posádku hýčká v tichosti a naprostém komfortu.
Na co si dát pozor
Pozor si dejte zejména na vzduchový podvozek Airmatic, kdy u prvních aut zlobila elektronika a dříve nebo později vám odejdou měchy či kompresor, což není zrovna levná záležitost. U automatické převodovky občas pozlobí mechatronika, což zapříčiňuje zanedbaná výměna oleje, který je nutno měnit nejpozději po 80 000 kilometrech, když ho vyměníte už v 50 000, jen si pomůžete. Problém se pozná nechutí podřazovat a přepínáním do nouzového režimu.
Motory jsou vcelku bezproblémové a pozor si dejte hlavně na vrcholné osmiválce, kde záleží, jak se k nim choval minulý majitel. Proto je nejlépe kupujte od důvěryhodných prodejců a raději připlaťte za vůz v dobrém stavu. AMG jsou navíc docela ceněným zbožím. Auto si vždy nechejte zkontrolovat v oficiálním servise nebo člověkem, který se v těchto vozidlech vyzná a dbejte na jasnou servisní historii.
« Test Honda Civic 4D 1.6 i-DTEC. Auto s nejnižší spotřebou ve třídě, které vás bude bavit Agresor nebo sváteční jezdec. Typologie řidičů je poměrně široka, najdete se v ní? »