Test ojetiny Mercedes-Benz CLA 200 CDI
Mercedes-Benz dokázal platformu minulé generace třídy A využít opravdu naplno a postavil na ní hned několik dalších modelů. Vedle klasického hatchbacku to bylo čtyřdveřové coupé CLA, jeho kombíková verze Shooting Brake nebo crossover GLA. Všechny modely prémiového výrobce na této platformě se začínají objevovat na sekundárním trhu za poměrně solidní peníze. Jako nové totiž tato auta měla tučnou prémiovou cenovku. V případě derivátů na třídě A se navíc nemusíte obávat přemrštěné ceny servisu nebo spolehlivosti.
Model CLA tedy sdílí platformu a základní designový směr s tehdejší třídou A, ale CLA je široké, nízké a plné extravagantních linek. Snižující se karoserie ukrývá čtveřici bezrámových dveří a Mercedes tvrdil, že jediná část karoserie není hodná s třídou A. Po pozorném pohledu musím dát zapravdu.
Jiná jsou světla, kapota, maska, nárazníky, blatníky no a vlastně úplně vše. Vypadá sakra dobře. Design CLA je bezesporu cool a opravdu nenechá chladným nikoho, kdo auto spatří. Někde před klubem to asi bude sázka na jistotu! Ano, tento model vždy cílil především na mladé a dravé zákazníky. Trošku kritický však musím být k bočnímu pohledu na vůz, kde vynikne vysoká a useknutá přední linie karoserie.
Interiér je velmi líbivý a dominuje mu především praktičnost. Velmi kladně hodnotím volant, jehož ergonomie a obšití jsou výborné. Ovládací prvky jsou přehledné a poměrně jednoduché, středový LCD displej je ovládán pomocí sdruženého otočného ovladače před loketní opěrkou. Fajn je i rozsah nastavení, které probíhá přímo na palubním počítači mezi budíky. Stejně jako u všech moderních Mercedesů dominují interiéru velké kulaté výdechy ventilace a v tomto případě také již zmíněný multimediální středový display ve tvaru tabletu.
Komplexně to vypadá velmi dobře a zpracováno je vše na výbornou. No, i když občas něco povrzává a plasty na středové konzoly nejsou úplně prémiové. A sedadla jsou pro dlouhé cestovaní nepohodlné. Také je tu málo místa na kolena vepředu a vzadu je to ještě horší ve všech směrech. Často jsem se bouchal na nerovnostech hlavou o stropnici. O něco vyšší kolega vypadal na místě spolujezdce vyloženě komicky.
Největším plusem celé kabiny je však naprosto ukázkový posed za volantem a fakt, že CLA patří mezi ta auta, která si jakoby obléknete. To znamená, že vás interiér příjemně obklopí, vše máte po ruce a cítíte se tu dobře. Za vnitřní “intimčo” může i nízký profil všech oken, což sice zhoršuje viditelnost ven, ale umocňuje dobrý pocit uvnitř.
CLA existuje v několika podvozkových a motorových verzích, které zásadně ovlivňují i jeho chování na silnici. Rovnou předesílám, že pokud byste se rádi přece jen občas svezli rychleji i v zatáčkách, testovaná verze pro vás nejspíš nebude to pravé. Když se snažíte auto trochu více „tlačit“, odmění se vám značnou nedotáčivostí vzhledem k měkkému odpružení. Na druhou stranu se však určitě nejedná o ryze nebezpečnou jízdu. CLA se silnice drží velmi dobře a poradí si bez problémů i s ostrými úhybnými manévry, jen váš pocit z takové jízdy nebude možné označit za sportovní.
V případě, že ale potřebujete elegantní „hltač“ dálničních kilometrů anebo pohodlné městské vozítko, v obou případech bude CLA sloužit velmi dobře. Zmiňované měkké naladění podvozku vám dovolí se s grácií přenést i přes nehezké části našich silnic, aniž by vaše ledviny přemýšlely o emigraci a i přes svou “velikost” je díky delšímu rozvoru a především širšímu rozchodu kol výborným společníkem i na dlouhých cestách.
Pořád je to lepší volba než příplatkový sportovní podvozek v případě paketu AMG. Moc dobře si pamatuji svou zkušenost, když jsem takové CLA testoval jako nové. Srovnal bych to s jízdou v předchozích MINI, protože je to opravdu tvrdá zkušenost. Na rozdíl od britské splašené nákupní tašky však CLA nedokáže stejně dobře zatáčet, jen umí podobně člověka naklepat. U vyloženě sportovního auta bych to čekal a rád odpustil, jenže Mercedes neuměl nabídnout sportovní svezení. Proč byl tento podvozek tak zbytečně tvrdý a zároveň se nakláněl a houpal je mi dodnes naprostou záhadou. Jediné, co zmůžu je konstatování, že sportovní podvozek se opravdu nepovedl.
Pod kapotou testovaného CLA se umístil čtyřválcový diesel 2.2 poháněný dvojicí turb s konečným výkonem 100 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 300 N.m. Nezní to nijak dramatický, ale tento motor bohatě stačí. V CLA tak poskytuje poměrně slušnou dynamiku a v kombinaci s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou téměř neutichající příjemný zátah. Díky automatu máme eliminovanou turbodíru ve spodním spektru otáček, ale nahoře už Mercedesu citelně dochází dech, a tak ho nemá cenu točit za hranici 4.000 otáček. Tato motorizace je tedy ideálním kompromisem mezi dostatečným výkonem a solidní spotřebou. Ta se kombinovaně pohybuje lehce za hranicí 5 litrů na sto kilometrů.
Sedmistupňová dvouspojka řadí rychle a logicky, ale není úplně kultivovaná. Občas dokáže pořádně cuknout a při rozjezdech nechává spojky citelně prukluzovat. I tak je to mnohem lepší volba než manuál, který se v tomto modelu výrobci příliš nepovedl.
Doporučujeme
Při výběru je třeba se vážně zamyslet, jak moc potřebujete šetřit pohonné hmoty vzhledem k tomu, kde plánujete jezdit. Verze 180 CDI dokáže pracovat s až směšně nízkou spotřebou, což je také bezpochyby jejím velkým lákadlem. Nicméně pokud se budete pohybovat spíše po městě a tedy v nižších rychlostech, budete se muset smířit se značně hlučným projevem motoru.
Určitě bych doporučoval svézt se i ve verzi se zážehovou šestnáctistovkou nebo dvoulitrem, který nabízí srovnatelný výkon, ale s podstatně příjemnější hlasitostí. Život je otázkou priorit a to při výběru takového vozu platí dvojnásob. Základní benzínová motorizace je zbytečně uškrcená, silnější už na třídu CLA stačí. Všechny verze můžete mít i s automatem, ale od dvouspojkové skříně nečekejte plynulost a kultivovanost. V kombinaci s přeplňovaným downsizovaným motorem občas zmatkuje a buď se pořádně nerozjede, nebo vám hrabou přední kola, nic mezi tím.
Jen pamatujte, že potřebuje každých 5 let nebo 100 000 km novou olejovou náplň. Výměna mechatroniky a sady spojek, pokud to bude někdy potřeba, se tu kupodivu dá vyřešit dokonce o trochu levněji než u konkurenční 7DSG koncernu Volkswagen. Zatímco někteří majitelé ojetých Rapidů nestačili zírat, že po nich chtěl servis za opravu DSG skoro padesát tisíc, oprava převodovky 7G-DCT v malém Mercedesu vyjde na něco málo přes třicet. Praxe ukazuje, že při dodržování servisního intervalu vydrží spojky v Mercedesu přes 150 000 km. Ani řetězové rozvody nezlobí, to by musel být řidič neskutečný hulvát a motor utrápit extrémním podtáčením. A protože pod 1 500 otáček se foukaná jednašestka skoro nehne, i tohle nebývá častý jev.
Odvozený dvoulitr, který se prodával ve verzích A220 a A250, jede o poznání lépe a ani spotřebu nemá nijak výrazně vyšší. Šestnáctistovka umí jezdit za šest a půl, dvoulitr klidně i za sedm, pokud se snažíte. U něj jste ale až do července 2015 nemohli mít manuál a většina aut bude mít sportovní, rozuměj nepohodlný podvozek. Pro kombinaci spotřeba a výkon nejlépe mluví varianta 200 nebo 220 CDI.
U ojetých vozů se také dobře seznamte s úrovní výbavy. Je v dnešní době velmi překvapivé, že si někdo připlatí dešťový senzor, který bych osobně oželet dokázal a naprosto zapomene na tempomat, bez kterého si život už představit neumím. I toto ovšem souvisí s tím, kde bude auto trávit většinu svého času a v centru Prahy přece jen tempomat asi příliš nevyužijete.
Závěr
Ačkoli může některá moje kritika vyznívat až příliš tvrdě, jedná se spíše o doporučení, k čemu kterou verzi kupovat. Měkký podvozek a diesel? Dlouhé cesty a dálnice. Tady bude CLA ve své cenové relaci neporazitelné a nabídne i krásný punc německé konstruktérské kvality. Do města si kupte benzín, nejen že se v městském provozu výhoda nižší spotřeby u dieselu vytrácí, ale především se vyhnete nutnosti špuntů do uší a brzkého servisu.
Nedá se říci, že by bazary a inzeráty přetékaly nabídkou. Ceny aktuálně začínají u 350 000 korun za vozy z prvních let výroby. Nafťák se slušnou výbavou bude stát pořád 450 tisíc, i když už jeho nájezd atakuje 150 000 km.
Auto s nájezdem do 50 000 km s benzínovým motorem seženete okolo 350 000 tisíc korun, ale bude mít velmi skromnou výbavu a některý se základních motorů. Nicméně to úplně vadit nemusí. Zhruba dvě třetiny aut na trhu mají automat (vždy sedmistupňová dvouspojka), čtyřkolka je poměrně velká vzácnost a ani není důvod po ní toužit. Mírnou převahu v nabídce mají diesely. Je tedy jasné, že Mercedes třídy CLA dokáže uspokojit široké spektrum řidičů, jen vybrat ten pravý.
« Autem do Chorvatska: Přehled cen veškerých nákladů na cestu Lidé vzali v červnu ojetiny útokem: Ve střední Evropě jich skoupili 73 tisíc »