mercedes-benz-cl500-exterior-6

TEST ojetiny Mercedes-Benz CL 500 C216 – Osmiválcový klenot

24. 7. 2017 • Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Jen těžko budete hledat jiné auto, které odolává toku času stejně úspěšně jako Mercedes-Benz CL třetí generace. I po jedné dekádě vypadá svěže, elegantně a především majestátně. Obří luxusní coupé má u Mercedesu pozici vlajkové lodi a tomu vždy odpovídala technická pokrokovost a také absence dieselu pod kapotou. Dokonce jste si nemohli objednat nic menšího než benzínový osmiválec. Jo, to byla doba!

Po tolika letech, ale umí nalákat i na svůj aristokratický vzhled. Je to jedno z mála dostupných ojetých aut, se kterým můžete vyrazit do Pařížské ulice a lidé se za ním budou otáčet. Dlouhá kapota, již tradiční absence B sloupků, vytáhlé blatníky a široký postoj. CL umí dát najevo svou dominanci decentním a vznešeným způsobem. Ne jinak na tom je kabina vozu, která i po deseti letech působí nadmíru luxusně.

cl2

Komfortní odvětrávaná křesla s lehkým bočním vedením čalouněná tou nejlepší kůží, elektrické nastavování sedadel vykresleno hliníkem na dveřích, prvotřídně zpracovaní kovové tlačítka a nechybí ani dřevěný dekor, pod nímž se nachází oranžový LED pásek a doplňují ho opět části z hliníku. Dokonce i výdechy klimatizace, tlačítka a ostatní detaily vyčnívají z davu fantastickými materiály a zpracováním. Středovému panelu dominuje kus dřevěného dekoru, na kterém je umístěny ovladač informačního systému, nastavení jízdních režimů a několik dalších ovladačů. Odkládacích ploch je dostatek a zajímavě působí schránka s numerickou klávesnicí pro ovládaní mobilního telefonu.

Překvapil mě hlavně výborný posad za volantem, který je nízký a přitom stále vidíte na konec dlouhé kapoty. Sedadla jsou až absurdně pohodlná, jen volant už vypadá trochu zastarale a bohužel je náchylnější na opotřebení. Za ním se nachází digitální panel přístrojů, vedle níž jsou tlačítka pro zvednutí podvozku a vypnutí ESP. Po pravé straně pak najdete displej informačního systému, který lze naklánět buď směrem k řidiči nebo ke spolujezdci – rozlišení je dobré a uživatelská příjemnost taky. Za příplatek jste mohli mít třeba i masážní sedadla. Celková ergonomie si zaslouží jedničku, vlastně tu není nic, co by mi nějak výrazně vadilo. Prostě bývalé nejlepší auto planety!

cl1

Každá inkernace modelu CL, potažmo Třídy S, je známá především novými pokrokovými systémy, které ve své době nemají obdoby. Takže co nabízí plně vybavená C216? Asistenční funkci dálkových světel, noční vidění s infračervenou kamerou, systém udržující vůz v jízdních pruzích, upozornění na rychlostní limity, detekci únavy řidiče Atten­tion Assist, brzdový asistent Brake Assist Plus, adaptivní tempomat regulující vzdálenost DISTRONIC Plus a systém PRE-SAFE Brake se samočinnou aktivací brzdové soustavy.

V noci tak vidíte vše živé a vlastně i mrtvé (ale musí to být ještě teplé) mnohem dřív než ostatní, na dálnici můžete na chvíli pustit volant a auto řídí samo. Pokud jste unavení, doporučí vám přestávku, tempomat si dokáže udržovat vzdálenost před vámi jedoucím vozidlem, a když náhodou někdo vběhne do cesty nebo před vámi náhled zastaví, CL nekompromisně sepne brzdovou soustavu a zabrání dopravní nehodě. A to jsem třeba nezmínil dofukování bočnic sedáků, dle zatáček nebo systém ABC (Active Body Control), jenž byl k dispozici u modelů s osmiválci a dvanáctiválci se zadním náhonem. Ten má za úkol během zlomku sekundy přizpůsobit odpružení aktuální situaci a vyrovnávat poryvy větru, přičemž už je řidič nemusí korigovat mírným kontra. Tolik bezpečnostních systémů nenajdete ani u většiny dnešních aut v prémiových řadách.

cl7

Pod kapotou našeho krasavce bublá 5.5-litrový osmiválec s atmosférickým plněním, jenž produkuje solidní výkon 388 koní (285 kW) a točivý moment 530 Nm. Vše putuje pouze na zadní kola, a to přes sedmistupňový automat s hydrodynamickým měničem 7G-TRONIC. CL 500 se z nuly na stovku rozjede za skvělých 5.4 sekundy a dvoustovkou upaluje za 20 sekund, zastaví ho až elektronický omezovač ve 250 km/h. Po nastartování obří osmiválec tlumeně zahřmí a usadí se na tichém volnoběhu – uvnitř motor ani neslyšíte, stačí ale lehce přidat a s typickým brumláním začnete akcelerovat. Tady se CL liší od klasické Třídy S – zvukový projev auta je výraznější a sytější.

Vlna točivého momentu je tak výrazná, že si připadáte skoro jako v elektromobilu. CL 500 letí dopředu a zátah je přímo zběsilý a neuvadající. Během celého spektra otáček neexistuje ani jedno slabší místo. Motor graduje a s každou další otáčkou nabírá na síle. Je to klenot, který vám nažene husí kůží a budete jej chtít točit a točit.

Na palubě však panuje také naprostý komfort. Podvozek skvěle filtruje všechny druhy nerovností a je jedno, jestli jedete po žulových kostkách, betonových panelech nebo rozbitém asfaltu. Airmatic zvládá žehlit velké výmoly i při nízkých rychlostech, což se u vzduchových podvozků moc často nevidí. Mezi betonovými zdmi českých měst nastává jen jeden problém, kvůli jeho délce a šířce na většině titěrných místech v centrech nezaparkujete.

cl5

Nepřehlédněte také: TEST LEDENDY MERCEDES-BENZ SL 500

Při předpisové rychlosti na dálnici ani nevíte o tom, že jedete – nerovnosti z 10 % odfiltrují pneumatiky, poté z 80 % geniální  vzduchový podvozek a z dalších 10 % pohodlná sedadla. Do kabiny se tak dostane jen minimum rázů, ale ve většině případů žádné.  Komfortu přidává i vynikající odhlučnění –  hučení od podběhů, vibrace od motoru nebo aerodynamický hluk? Do rychlosti 200 km/h se nekoná vůbec.

Motor si jen ševelí, vy si v klidu cestujete rychlostí 140 km/h, když v tom vás vybliká RSová Octavka TDI (určitě v chipu…) V tu chvíli stačí seznámit plynový pedál s podlahou a letíte, ze 140 doslova skočíte na 180 a svižně zrychlujete k 250 km/h, kde ukáže stopku elektronický omezovač. I v těchto rychlostech je auto stále jisté a příjemné. A spotřeba? Pokud pojedete 120-130 km/h na tempomat, lze se dostat pod 9 litrů. Asi nevím, ve kterém autě bych svůj čas na dálnici trávil raději, leda tak v novějším eSku nebo Maybachu.

cl3

Na okresce ukazuje dvojí tvář. V komfortním režimu se houpe, jede klidně a bezstarostně jako na dálnici a ve městě. Převodovka nikam nespěchá a řadí velmi hladce. S režimem Sport se mění v tvrdého mastodonta, který navzdory vyšší hmotnosti dokáže udělat hodně parády i v zatáčkách. Podvozek se naklání jen minimálně a na výjezdu ze zatáčky přijde enormní zátah osmiválce. V pomalejších zatáčkách dokonce dokáže vystrčit záď do strany a i rychlá jízda je zábavná. Neslyšíte žádný okolní hluk, ale jen dunění poctivého atmosférického osmiválce. Pouze převodovka řadí pomalu, působí líným dojmem a řízení má docela dlouhý převod. Spotřeba se po celém týdnu ustálila na necelých 13 litrech, což je fajn, nemyslíte?

Cena servisu a náhradních dílů

U vzduchového podvozku Airmatic se časem nevyhnete výměně vzduchových měchů, chcete-li tlumičů, které vyjdou zhruba na 16-22 tisíc za jeden kus, kompresor si vyžádá necelých 11 tisíc korun. Není tak nereálné přiblížit se hranici 100 tisíc korun. Za základní servis, ve kterém je výměna oleje, filtru a pár dalších drobností, zaplatíte přibližně 8 tisíc, za pylový filtr 2700, vzduchový filtr skoro 3000, palivový filtr 2300, výměnu svíček 5700, žhaviče  skoro 3000 za kus, brzdovou kapalinu 1200, stěrače 2500, přední brzdy 18000 a zadní brzdy 14000 korun.

Při koupi dbejte na jasnou servisní historii a dejte si pozor na výrazné opotřebení interiéru – taková auta mohla najet i půl milionu kilometrů, takže ruce pryč. Podvozek by neměl propouštět výraznější rázy do karoserie a převodovka by měla řadit bez cukání. Pokud se něco z předcházejících tvrzení děje, obejděte dané dané obloukem, následné opravy podvozku a převodovky jsou velmi nákladné

cl6

Nepřehlédněte také: TEST OJETINY MERCEDES-BENZ CLS – SEXY DÁMA STŘEDNÍHO VĚKU

Závěr

Mercedes-Benz CL 500 i po téměř deseti letech života dokazuje, že ve své době byl jedním z nejlepších automobilů planety. Kvalitám a schopnostem odpovídají i ceny ojetin – průměrnější kusy lze pořídit za cenu kolem půl milionu korun a parádní kousky jsou k mání za tři čtvrtě milionu. Koupě se však vyplatí – po týdnu ježdění jsem zjistil, že i po tolika letech se stále jedná o moderní a technologicky velmi nadprůměrné auto, které zadupe do země i mnohem novější soupeře. Vlastně mě nenapadá žádná výraznější chyba, kromě dražšího servisu a cen náhradních dílů. Já bych měl v dané cenové kategorii jasno. Málem bych zapomněl na ještě jednu radu. Jelikož se jedná o docela těžké auto, tak verze se zadním náhonem ztrácí na mokrém či kluzkém povrchu přilnavost, takže neuděláte chybu, budete-li uvažovat o čtyřkolce.

Za propůjčení vozu Mercedes-Benz CL 500 děkujeme společnosti AAA Auto.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz