Test ojetiny Mercedes-Benz A druhé generace
Druhá generace Mercedesu třídy A působí mnohem dospěleji než předchůdce. Vůz uvedený na trh v roce 2004 se také vyhnul problémům, které trápily první řadu „áčka“. Ve výrobě vydržel do roku 2012, kdy byl nahrazen třetí generací.
Nyní se tedy s Mercedesem A druhé řady setkáte už jen v inzerci a autobazarech. Ojetin je dostatek a tak nebudete muset hledat dlouho. Tedy pokud nemáte spadeno na objemnější zážehový motor. Benzinové dvoulitry potkáte opravdu zřídka.Nakonec s nevelkým „áčkem“ si poradí i menší motory. Jen základní zážehový nepatří k žádným kulturistům, i když řadě motoristů může stačit. Podobná je situace s nejslabším turbodieselem, který uspokojí jen nenáročné řidiče.
Z hlediska výkonu se zdá být dobrou volbou zážehová sedmnáctistovka (s pětistupňovým manuálem, či automatem). Kdo chce jezdit úsporně, může sáhnout po přeplňované vznětové pohonné jednotce vyššího výkonu, než nabízí nejslabší disponující jen 60 kilowatty.
Vznětové dvoulitry o výkonech 80 a 103 kW jsou mnohem živější. Oba se přitom nabízely s automatem nebo šestistupňovou manuální převodovkou, zatímco základní diesel má jen pětistupňový manuál, nebo automatické řazení.Kdo zvolí A třídu, musí se smířit s průnikem hluku od motoru do prostoru pro cestující. Zde najdete kvalitní materiály a pohodlná sedadla. Vpředu je místa dostatek v podélném směru, ale menší šířku interiéru postřehnete. Na zadních sedadlech mohou mít cestující vyšších postav málo prostoru pro kolena.
Avšak zavazadelník automobilu potěší i náročnější motoristy. Nejen že je dobře přístupný, ale hlavně nabízí objem 435 litrů v základním uspořádání. Po sklopení zadních sedadel naroste nákladový prostor až na objem 1995 litrů.
Z hlediska jízdních vlastností na tom není druhá řada „áčka“ špatně. Potěší zdařilé naladění podvozku, který si obstojně poradí s městskou dlažbou nebo komunikací v horší kondici. Přejezd větších výmolů a nerovností spíše uslyšíte, než ucítíte.Při pohybu po městě oceníte kompaktní rozměry, stejně jako jejich snadnou odhadnutelnost například při parkování. Zmínit musíme i dobrý výhled z vozu, za nímž stojí bohaté prosklení karoserie.
Zájemce o ojetý automobil by jistě rád věděl, jak je na tom daný model se spolehlivostí. V případě třídy A druhé generace můžeme hovořit o průměru. Potvrzují to jak slova zástupců prodejců ojetin, tak statistiky německé TÜV.
A jaké závady jsou nejčastější? „Pozor zejména na vozy vybavené automatickou převodovkou CVT zvanou Autotronic, která se z principu vyznačuje kratší životností. Pokud vybraná ojetina například při zrychlování škube nebo se z převodovky ozývají podivné zvuky, porozhlédněte se raději jinde. Některé problémy se sice dají vyřešit aktualizací jejího softwaru, ale tím se v bazaru nenechte uchlácholit,“ radí Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO. Mohou se objevit vůle v siletblocích zavěšení kol, objevují se nadměrně opotřebené zadní tlumiče pérování. Brzdové segmenty mají kratší životnost, takže neopomeňte prověřit jejich stav. Turbodiesely mohou při větším kilometrovém proběhu trápit vadné vstřikovače, vyskytují se také potíže s filtry pevných částic.
„Známé jsou i potíže aut vybavených otevírací prosklenou střechou, která se může jednoho dne zaseknout. Na vině je zanedbaná údržba posuvného mechanismu, který vyžaduje pravidelné promazávání,“ vysvětluje Topol.
„Vinou výrobní chyby se u některých vozů mohla vyskytnout koroze například na vnitřní spodní hraně dveří, kde došlo k narušení protikorozní ochrany pod tmelící hmotou,“ zakončuje zástupce AAA AUTO.
Před koupí “áčka” se zaměřte na stav koroze, hlavně pokud budete vybírat starší ročníky z prvních let výroby. U silnějších motorizací zkontrolujte silentbloky v motorovém prostoru. A podívejte se také na stav předních pružin, rády často praskají. A ještě poznámka k náhradním dílům – paradoxně se může stát, že za díl z druhovýroby dáte více, než za originál. Vždy si proto podle VIN zjistěte ceny a dodací lhůty obou variant. Celkově ale mohu ceny originálních dílů zhodnotit jako přijatelné. Servisní náklady vás nezničí, můžete se těšit z prémiového interiéru (na rozdíl od první generace) a auto je i vcelku prostorné. Tak teď už jen vybrat ten správný kousek.
« Test Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI: Stále s benzínovou “šestkou” Poptávka po ojetinách roste kvůli obavám z covidu i u seniorů, kteří ještě donedávna auto nechtěli »