Test ojetiny Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D AWD A/T. Velmi přesvědčivé SUV
Mazda se se svými prvky Skyactiv dostala na samou špici současných technologií. Motory s extrémně nízkými nebo naopak vysokými kompresními poměry, automatické převodovky a další vynálezy ji posunuli mezi elitu neprémiového segmentu vozidel. Do testu se nám tentokrát dostala plně vybavená Mazda CX-5 s nejvýkonnějším naftovým motorem a automatickou převodovkou. Od prvního okamžiku jsme se do ní zamilovali. Tato generace Mazdy CX-5 byla na trhu od roku 2011 a na sklonku minulého roku ji nahradila novější verze. To znamená především další pokles cen na trhu ojetých automobilů a velmi zajímavou nabídku. Jak funguje?
Exteriér
Japonským designérům se podařilo umně zkombinovat asijský dynamický design s evropskou usedlostí a výsledkem je ideálně tvarovaná karoserie. Říkaji mu Kodo a stejným směrem se vydaly i ostatní Mazdy. Není to ani možná trochu příliš divoký design korejských vozů který se za chvíli ohledí, ani nudná německá konfekce kterou potkáváte na silnicích v jednom kuse. Každý si v ní zkrátka najde to své podle vlastních preferencí.
Testovaný vůz výbavou opravdu nešetřil a na autě to bylo znát. Litá kola o průměru 17 palců působila velikostně tak akorát, optimálně vyplňovala podběhy a na jízdě se příliš neprojevovala. Okénka nejsou ani příliš malá, ani zbytečně veliká, v interiéru se cítíte příjemně ale zároveň máte dobrý výhled ven.
Natáčecí bi-xenonové světlomety jsou automaticky spínané pokud je venku šero nebo tma, jinak se zapnou LED denní světla integrované do spodní hrany nárazníku. O ty jsem se v průběhu testu trochu bál, přeci jenom jsou kousek nad silnicí a v zimě člověk nikdy neví. A pozor si musí dát také při parkování k patníku. Mě osobně se také líbila stříbrná linka táhnoucí se mezi světlomety dolů pod logo výrobce. Něco podobného lze momentálně nalézt u více automobilek.
Zadní partie se také povedly, designérům nedošla invence po nakreslení předních částí jak se občas stává. Světla mají velikost tak akorát, zadní okno by mohlo být větší kvůli parkování. Nás konkrétně to ale nepálilo, testovaná CX-5 byla vybavena couvací kamerou i senzory. Nad zadním oknem je decentní spoiler z důvodu lepší aerodynamiky a autu dodává jakýsi sportovní šmrnc, stejně jako dvojitá chromovaná koncovka výfuku.
Interiér
Interiér je oblast ve které japonské automobilky ty z evropy stále dotahují. Mazda CX-5 je toho jasným důkazem. Nenaleznete zde nic co by vás vyloženě urazilo, je tu ale pár detailů které byste u auta s původní cenou skoro milion korun nečekali. Například místo u pravého kolena řidiče kde se setkává několik plastových dílů je zpracováno opravdu slabě. Další neobyklou věcí je vůle ve středovém panelu. Když za něj chytíte a pokusíte se s ním pohnout nejenom že se vám to podaří, celý tunel se hýbe s vůlí okolo jednoho centimetru. Je však nutno dodat že nikde nic nevrže ani při jízdě po rozbitých cestách. Vrchní díl palubní desky je z měkčených plastů, stejně jako vrch panelů dveří. Testovaný vůz byl vybaven koženým interiérem, kromě sedadel byl tento materiál i na dveřních opěrkách což přispívalo k celkově příjemnému pobytu uvnitř.
Volant je potažen černou kůží a drží se opravdu velmi dobře. Má sportovně menší průměr a spoustu tlačítek. V těch se za chvíli vyznáte a zvládnete s nimi ovládat tempomat, rádio/navigaci a telefon. A co neumí volant, dotáhne do konce joystick na středové konzoli obsypaný dalšími tlačítky. Je kovový, působí poctivým dojmem a na rádio s navigací ani nemusíte sáhnout. Samotné rádio s integrovanou navigací působí značně aftermarketově a také se tak chová. Grafika je zastaralá a reakce jsou pomalé, tohle Mazdě moc nevyšlo. Audiosystém Bose je na tom ale přesně opačně. Hraje skvěle a vyváženě a dává tak zapomenout na slabší rádio. Díky audio vstupům přes USB s podporou iPodů nebo iPhonů nebo 3,5mm jack připojíte snad cokoliv co hraje.
Sedadla jsou pohodlná, to řidičovo elektricky nastavitelné a obě přední vyhřívaná. Vzadu je místa tak akorát pro dvě osoby, díky absenci střešního okna mají dostatek prostoru i nad hlavami. Do kufru o objemu 503 litrů už něco naložíte, kryje ho svinovací roletka. Po sklopení sedadel objem vzroste na 1620 litrů, jenom počítejte s vyšší nakládací hranou.
Jízda
Pod kapotu jsme dostali nejvýkonnější dieselový motor v nabídce spolu s automatickou převodovkou se šesti stupni. Motor sám o sobě je zajímavý velmi nízkým kompresním poměrem 14:1, což je mezi motory v této kategorii rarita. Z objemu 2,2 litru a dvojitého přeplňování se technikům z Hirošimy podařilo dostat 129 kW a 420 Nm. To vše ústí do akcelerace na 100 km/h za 9,4 vteřiny, o 0,6 vteřiny pomaleji než s manuální převodovkou. Automat vám to ale vynahradí perfektně hladkým řazením za všech jízdních režimů při zachování přijatelné spotřeby.
Ta se v kombinovaním cyklu držela pod 8 litry na 100 kilometrů. První tři stupně jsou spíše kratší, zbylé tři potom natažené pro ekonomičtější jízdu. Na dálnici při 130 km/h točí motor asi 2400 otáček za minutu a vůbec o něm nevíte. Jediný hluk do interiéru proniká od zpětných zrcátek, větší rozměry jim ale odpustíte například při parkování.
A ještě lepší je podvozek a jízdní vlastnosti. V tomto aspektu Mazda CX-5 deklasuje snad veškerou konkurenci a to včetně BMW X3 s M paketem. Vůz působí lehkým dojmem a stejně tak se chová v zatáčkách. CX-5 ráda mění směr jízdy, je obratná, stabilní a hlavně nezáludná, k čemuž přispívá dobře nastavené řízení, které včas informuje o možném problému se ztrátou adheze. Je opravdu působivé jak toto 1.5 tuny těžké SUV dokáže poslouchat na pokyny volantem a jak se drží silnice.
Jasně, není to vyloženě řidičský stroj, což díky své koncepci ani být nemůže, ale v rámci segmentu se chová prostě velmi nadstandardně. Můžete s ní vymetat oblíbenou okresku, CX-5 bude ochotně měnit směr a vrhat se do zatáček, nabídne slušnou zpětnou vazbu, no a pak se zklidníte a pohodlně projedete městem. Nerovnosti a rázy filtruje perfektně a přitom je příjemně tuhá. Podobně dobře funguje i pohon všech kol, který dle potřeby umí připojit zadní nápravu. CX-5 jsem testoval během sněhové kalamity a nikde neměla problém a vše zdolala bez zaváhání. Je to opravdu parťák, na kterého se lze spolehnout. Nezbývá, než tleskat.
Na co si dát pozor?
Mechanicky jsou tyto diesely spolehlivé. Dejte si jen pozor na obvyklé věci jako dvouhmotové setrvačníky, turba, vstřikovače, EGR ventily a podobně. Problém je ale se servisem, protože naftových Mazd je málo a různí mechanici jim moc nerozumí. Většinou se budete muset obrátit na autorizovaný servis. Z tohoto hlediska jsou tak benzínové motory bez přeplňování a s jednoduchou konstrukcí sázkou na jistotu.
Jen pozor na kvalitu a hladinu oleje. Měňte olej často, protože přejížděná náplň způsobuje především značné opotřebení horní části motoru, jako jsou vačky. Nepřejíždějte náplň o déle než 15 000 km, ale klidně ji měňte už po 12 000 km, pokud jezdíte méně a krátké trasy. Počítejte s trochu drsnějším chodem řadící páky a u dieselů s tvrdou a špatně dávkovatelnou spojkou.
Co se elektroniky týče, je na tom Mazda CX-5 se spolehlivostí dobře. Spíše jen pro jistotu vyzkoušejte všechny důležité věci, občas totiž zlobí třeba klimatizace. Může z ní unikat chladící médium, nebo v případě dvouzónové automatické klimatizace přestane správně fungovat její čidlo a pak buď fouká jenom teplý nebo jenom studený vzduch, neumí udržet teplotu mezi na předem nastavené hodnotě. Výjimečně se vyskytují problémy s rádiem a audio systémem, občas se ale objeví nefunkční zadní stěrač a ostřikovač. A to je vše.
« Pod karoserií staré Volhy číhá překvapení Toto BMW 328i po Jeremy Clarksonovi je na prodej. Nestojí moc »