Test ojetiny Mazda CX-3
Tohle nebude úplně tradiční test ojetého auta, protože tato Mazda od společnosti Mototechna má najeto jen kousek přes 13.000 kilometrů a vypadá jako nová. Pojďme se tedy na model CX-3 podívat spíše z pohledu zánovního auta, které vám ušetří prvotní ztrátu na ceně a poskytne nebývale skvělé jízdní vlastnosti. Víte, crossovery a různé variace SUV nejsou má oblíbená kategorie, většinou nefungují dobře v žádných podmínkách a jsou plná kompromisů. CX-3 tuto představu boří na plné čáře.
Mazda CX-3 rozšířila v roce 2015 čím dál populárnější kategorii kompaktních SUV. Nachází se na pomezí malých SUV a nižší střední třídy, tedy rodinných aut. Největší předností Mazdy CX-3 v porovnání s podobně velkými konkurenty jsou kromě výrazného a atraktivního designu také jízdní vlastnosti v zatáčkách, zejména u verze s pohonem všech kol. U základního provedení motory pohánějí přední nápravu a soustředí se hlavně na jízdní komfort. Po modernizaci v roce 2017 se však výrazně zlepšily jízdní vlastnosti v obloucích i u provedení s pohonem pouze předních kol.
Slabší stránkou Mazdy CX-3 je prostornost a variabilita interiéru, zvláště pokud ji porovnáme s SUV nižší střední třídy, kam řadím i velkou část jejích nejbližších soupeřů. Dá se sice použít i jako auto pro menší rodiny, ale mnohem častěji si ji podle mne budou pořizovat páry a jednotlivci obou pohlaví. Mazda CX-3 se vyrábí v Japonsku a na český trh dorazila koncem května 2015. V roce 2017 prodělala mírnou modernizaci, která se ale neprojevila na designu karoserie. V roce 2018 přišel další facelift, který už se na karoserii trochu projevil, a hlavně zcela nový naftový motor s objemem 1,8 l. Ten nahradil předchozí patnáctistovku.
Design karoserie se dlouho neměnil, protože vypadá jednoduše parádně. Nasupený předek, úzké světlomety, výrazné prolisy, vystouplý zadeček… Designový směr současných Mazd je opravdu povedený a lidé se za vozem otáčí. Pokud si vůz pořídíte v atraktivní barvě, jakou je třeba testovaná cihlová metalíza, budete středem pozornosti všude. Vzhled CX-3 v této kategorii nemá konkurenci.
Podobná pohádka je to i uvnitř. Interiér sice nelze příliš personalizovat, to vás ale u ojetiny stejně trápit nemusí. Horší je to s prostorností vzadu a menším kufrem, ale pokud neplánujete maximální využití obsazenosti při každé jízdě, je prostoru dostatek. Naopak potěší perfektní ergonomie, vynikající zpracování, pestrá výbava a celkově líbivé ztvárnění interiéru. Vozidlu nechybí head-up displej, vyhřívaní sedadel, parkovací kamera, multimediální systém s navigací a veškerá konektivita.
Od výbavy Revolution je dokonce část přístrojovky obalená kůží, což autu dodává až prémiový nádech. Kůží obšitý je i roh středového panelu, aby vaše pravé koleno mohlo spokojeně spočinout. Kožený volant patří ke standardu od druhého stupně výbavy Challenge. Tvrdost kůže se příliš neliší od plastu. Nový volant je stejný jako ve sporťáku Mazda MX-5, moderněji vypadají zejména tlačítka na jeho ramenech. Od roku 2017 může být volant i vyhřívaný (standard nejvyšší výbavy Revolution TOP). Základní přístrojový štít preferuje jako centrální ciferník rychloměr a otáčkoměr se zobrazuje jen orientačně pomocí digitální stupnice. V roce 2017 se mírně změnil font přístrojů a některé další detaily. Ve vyšších výbavách se do popředí zájmu dostává naopak otáčkoměr a rychlost se ukazuje digitálními číslicemi.
Odhlučnění kabiny mi připadalo v pořádku, při modernizaci v roce 2017 došlo k dalšímu zlepšení zejména v zadní části vozu. Při testu benzinové verze byl slyšet hluk motoru, když jsem ho na nižší rychlostní stupně vytáčel do otáček. Při rychlostech nad 170 km/h se pro změnu chvěla zpětná zrcátka a obtékání vzduchu začalo být nepříjemně hlasité.
Mazda jde a vždy šla proti proudu, co se pohonných jednotek týká. Základní motorizace tak je benzínový dvoulitr s atmosférickým plněním. Ten lze mít ve dvou výkonových verzích, obě lze kombinovat jak s manuálním tak automatickým řazením. Ta slabší pohání pouze přední kola, podává maximální výkon 88 kW. Silnější benzinový dvoulitr se 110 kW rozdává sílu na obě nápravy a je adprůměrně dynamický a průměrně žravý. V nabídce nechybí ani naftová patnáctistovka, jejíž objem na rozdíl od benzinových motorů řadí CX-3 spíše mezi malé vozy. Lze ji mít jak s pohonem předních tak všech kol. Její nejvyšší výkon 77 kW stačí na průměrnou dynamiku, čtyřlitrová spotřeba “dvoukolky” patří mezi absolutní špičku. “Čtyřkolka” si řekne o šest deci více s manuálním řazením a o 0,9 l více s automatem.
V testu mám slabší verzi dvoulitru, ale i ten mi opět ukázal, jak skvostné motory Mazda staví. Jednotka nemá zásadní slabinu. Nabízí solidní dynamiku, sílu, pružnost i spotřebu, ve většině otáček o ní neslyšíte, hlučná je pouze při vytáčení na nižší rychlostní stupně, nebo krátce po nastartování zejména v zimě. Navíc se s ní velmi příjemně jezdí díky tomu, že mezi šlápnutím na plyn a reakcí motoru je okamžitá reakce.
Čtyřválec zrychluje plynule, bez výkonové špičky, ale jak je u motorů bez turba zvykem, opravdu dynamický je až nad čtyřmi tisíci otáčkami. Takže jsem při potřebě opravdu rychlého předjíždění podřazoval na trojku. Řazení vás bude bavit! Mazda má dokonale přesnou a krátkou kulisu převodovky, se kterou je radost pracovat. Hlavice páky je navíc krátká a kulatá, tedy zcela ideální!
Už jsem zmínil podvozek? Je fantastický! Vlastně patří na úplnou špičku segmentu. V roce 2017 dostala Mazda CX-3 takzvaný G-Vectoring Control, tedy systém, který v zatáčkách upravuje kroutící moment motoru a vylepšuje tak zejména u verze s pohonem přední nápravy velmi výrazně jízdní vlastnosti při průjezdech zatáčkámi pod plynem. Karoserie se navíc nenaklání a Mazda se vrhá do oblouku jako o život. Nechybí ani hravost, stačí odsadit plyn a zadek utíká do strany. Nádhera! Takto vyvážený corssover nikde jinde nenajdete. Poprvé jsem se přistihl, že s autem této kategorie chci jezdit po klikatých silnicích a ještě s úsměvem na tváři. Líbilo se mi i řízení, které sice nemá zpětnou vazbu, ale je poměrně strmé a příjemně tuhé. Přesně tak akorát.
Zájemce o variantu s pohonem AWD zřejmě bude zajímati i propustnost terénem, jenže CX-3 opravdu offroad není. Některé součásti jsou příliš blízko vozovce, občas jsme si na polní cestě škrtli i na naprosto nevinných místech. Každopádně se ale auto mimo asfalt pohybuje hbitě a relativně hravě. Pohon všech kol tedy spíše ještě vylepšuje jízdní vlastnosti a dodává potřebnou trakci v podmínkách se zhoršenou adhezí. Rozhodně nemění CX-3 v teréňák.
Tato Mazda je ještě příliš nová, abych vypsal možné závady, a tak vybírejte s rozumem málo opotřebené kusy s dobrou servisní historií. To je základní pravidlo u nákupu každého ojetého vozidla. Benzínový atmosférický motor v obou výkonových variantách mohu doporučit. Tenhle dvoulitr není vyloženě revolučním počinem, protože žádné neznámé novinky nepřináší, pozornost ve své době vyvolalo kvantum a komplexní využití moderních technologií. Přímý vstřik benzínu DISI má už starší typ dvoulitru.
Zajímavá je ale třeba regulace motoru pomocí časování ventilů namísto konvenční škrtící klapky, kdy se při nízké zátěži část nasátého vzduchu vrací zpět do sání díky prodloužené době otevření ventilů. Extrémní hodnotu pak vykazuje kompresní poměr – 14:1! Tendence ke klepání při vysokých tlacích eliminují dlouhé výfukové svody. Motor je i po letech spolehlivý a pokud nespěcháte, odmění se i úspornou jízdou. Diesel bych do CX-3 nedoporučil vůbec. Je slabý a hrozí u něj daleko více poruch. Navíc zhoršuje jízdní vlastnosti kvůli vyšší váze nad přední nápravou.
« Nejekologičtějším autem roku 2020 zvolena hybridní Toyota C-HR Test Audi A3 35 TDI Limuzína: To nejlepší nakonec »