Test ojetiny Lexus UX 250h: Vrchol hybridní technologie
Toyota, respektive její odnož Lexus, je průkopníkem hybridní technologie. Těžko si představit jinou automobilku, která má v tomto ohledu větší zkušenosti. Díky stále sílící poptávce po vozidlech typu crossover, vstoupil i Lexus s malým modelem do této kategorie, který je de facto zvýšeným hatchbackem. To zaručuje pohodlnější nastupování a lepší výhled z vozidla. UX si však zachovává mrštnost klasické koncepce a pohodlí věrné značce Lexus. Jen aby bylo jasno, vůz míří proti BMW X2, Audi Q2 a Mercedesu GLA.
Designově je to tradiční Lexus na první pohled. Ostré linie a obří maska plná lomů a křivek. Záď se však od současné nabídky odlišuje výrazněji – najdeme zde tenká světla s linií přes celý kufr. Ta je opravdu celá světelná a v noci to vypadá úžasně. Bílá perleťová barva na kousku od AAA Auto je také moc hezká. Výsledný vzhled si můžete zhodnotit sami v galerii pod článkem, za sebe ale tento Lexus kvituji a myslím si, že se jedná o nejpřitažlivější auto na svém segmentu.
Interiér je pak bez debat na absolutní špičce, na který se zmíněná konkurence nechytá. Lexus si zakládá na prvotřídním dílenském zpracování a výběru materiálů. UX není výjimkou a i tady je vše špičkové. Přímo nádherný je mechanicky posuvný displej schovaný v kulatém budíku za volantem, nebo ovladač multimédii navazující na loketní opěrku. Ergonomie, design a kvalita špičková. Co trochu pokulhává je již tradičně infotainment systém a jeho ovládání pomocí touchpadu. Chce to zvyk, ale i tak vás bude rozčilovat. Líbí se mi posed, výhled i útulnost prostředí. Tlustý věnec volantu krásně padne do rukou a při jízdě se zde cítíte velmi dobře. Samotná kultivovanost a odhlučněná je také na špičce.
Vývoj crossoveru UX 250h s hybridním pohonem čtvrté generace a autonomním dobíjením trval bezmála pět let a zaměstnal stovky konstruktérů a techniků. Model UX 250h dostal jeden z nejhospodárnějších motorů, jaký kdy Lexus vyvinul. Jde o řadový benzínový čtyřválec o objemu 2,0 litru, který využívá řadu pokrokových technologií, jako jsou laserem opracovaná sedla sacích ventilů, vysoký kompresní poměr (14:1) nebo technologie vstřikování paliva D4-S kombinující přímé vstřikování do sacího kanálu. Zatímco technologie rekuperace tepla z výfukových plynů umožňuje rychlé zahřátí motoru, systém proměnného časování ventilů VVT-iE zlepšuje výkonové parametry a současně snižuje emise. Dodám že dvoulitr v kombinaci s elektromotorem nabízí výkon 178 koní.
UX 250h používá hybridní převodovku na přední nápravě, která propojuje vysoce účinný benzínový motor a dva motorgenerátory, čímž dosahuje v dané třídě nejlepší spotřeby paliva a nejtiššího chodu. Ve snaze o zmenšení převodovky a zlepšení jízdních schopností se konstruktéři rozhodli pro víceosé uspořádání místo konvenčního řešení, kde jsou elektromotory uspořádány souose. Délka této jednotky se ve srovnání s předchozí převodovkou zkrátila o 45 milimetrů.
Díky tomu zbylo více místa pro komponenty řízení, a tak se UX může pochlubit poloměrem otáčení pouze 5,2 metru. Díky snížení celkových třecích ztrát převodovky o 25 procent se z jednoho motorgenerátoru stal rychloběžný motor s lepšími výkonovými parametry i účinností. Konstruktéři rovněž vyvinuli systém pro vedení vychlazeného oleje zpět do převodovky a k motorgenerátorům, což je důležitý aspekt pro hladký chod a dlouhodobou spolehlivost hybridního pohonu s autonomním dobíjením.
Benzínový motor UX 250h o hmotnosti 112 kilogramů je jedním z nejlehčích v dané třídě; konstruktéři navíc ušetřili podstatných 27 kilogramů tím, že nahradili ocel u dveří, blatníků a kapoty hliníkem. Lexus vůbec poprvé použil vnitřní hliníkový rám výklopné zádě s vnějšími a vnitřními panely ze snadno recyklovatelného plastu TSOP. Díky uvedeným opatřením má UX také nejnižší těžiště (594 milimetrů) v rámci všech vozidel.
Baterie typu NiMH znamená nejen nižší spotřebu a lepší schopnosti elektromobilu, ale i úsporu místa. Menší rozměry zajistil nový materiál elektrod, přepracovaná konstrukce a kompaktnější systém chlazení. Hybridní baterie UX 250h se 180 články po 1,2 V (celkem 216 V) disponuje výkonem 24 kW a je uložena pod zadním sedadlem, aby minimálně zasahovala do zavazadlového prostoru.
V praxi funguje tento složitý systém velmi příjemně a komplexně. Výkonu je tak akorát a nemusíte se bát ani ostřejšího předjíždění nebo svezení se na oblíbené silnici. Kultivovanost je výborná a o připojení spalovacího motoru nevíte, doku nezačnete tlačit na pilu. Pak se ozvou typicky zvýšené otáčky, ale virtuální stupně planetové převodovky tento nešvar silně potlačí. Spotřeba je jasným argumentem, kombinovaně není problém jezdit do 5 litrů i s častými dynamickými nároky. Ve městě to jde ještě za míň.
Překvapil mě podvozek a jeho vyvážení a agilita. V kombinaci s příjemně strmým řízením se jedná o svižného společníka, který se nebojí následovat volant a ochotně se skládá do oblouku. Přitom všem si ale zachovává to nejdůležitější – absolutní komfort. O příčných nerovnostech nevíte a tento Lexus narovnává české silnice s grácií sobě vlastní.
Upřímně, tento druh aut (rozuměj malý crossover) jsem nikdy příliš v oblibě neměl, protože nedokázala nic dělat pořádně. UX je však jeden z mála, který tuto kombinaci zvládá na výbornou.
« Test Volkwagen ID.Buzz: Miláček davů Při cestách na dovolenou do ciziny se řidičům vyplatí tankovat v Česku »