land-rover-freelander-i-exterior-5

Test ojetiny Land Rover Freelander I. Vyzkoušeli jsme překvapivě zachovalý kus

20. 12. 2017 • Novinky, Ojeté vozy

Land Rover Freelander první generace nemá jednoduchou pověst. Kolují kolem něj zvěsti o absurdní poruchovosti a špatné kvalitě zpracování. Je také obtížné najít kus, který by byl v dobré kondici a nebyl poznamenán těžkým pracovním životem. Upřímně jsem ani nikdy nepřemýšlel o testu tohoto vozidla jako ojetiny, jenže nedávno mě kontaktovali z našeho partnerského bazaru a s nadšením začali vyprávět, jaký tu mají zachovalý kus. Ok, proč to tedy nezkusit a nezjistit, jak to ve skutečnosti je.

Model Freelander představila automobilka Land Rover v roce 1997 už pod vedením automobilky BMW, která Land Rover čerstvě koupila. Vůz se dostal na trh ve tří i pětidveřovém provedení. Třídveřové bylo vybavováno snímatelnou (pevnou nebo plátěnou – tzv. Hardback a Softback) částí střechy nad druhou řadou sedadel. V roce 2001 se do automobilu začal montovat nový turbodiesel od BMW se systémem common rail pod označením Td4. Zajímavostí je i motorizace KV6, tedy benzínový šestiválec 2,5 l o výkonu 130 kW.

freelander4

O dva roky později prošel vůz faceliftem. Přesně tuto verzi mám dnes v testu. Od roku 2006 byla nabídka pohonných jednotek omezena pouze na turbodiesel BMW 2.0 Td4 a na podzim následujícího roku byla uvedena druhá generace Freelanderu. Bariérovou zkouškou Euro NCAP prošla první řada Freelanderu v roce 2002. Za ochranu posádky při nárazu dostal vůz tři hvězdičky z pěti možných, což není moc lichotivý výsledek.

Kompaktní SUV se okamžitě stalo prodejním úspěchem a ve své době nabízelo i několik revolučních systémů. Například asistent pro sjezd kopců nebo převodovku IRD, která spojovala přední diferenciál s transferem na zadní nápravu. Vůz představil také pohon všech kol pomocí viskozní spojky a revoluční ABS spolupracující s kontrolou trakce v závislosti na různorodosti povrchu. Pokud zabrousíte do inzertních serverů, naleznete zhruba sedmdesát nabídek tohoto modelu startujících od 50.000 Kč. Náš model představuje cenový strop a prodejce AAA Auto za něj v době testu chtěl 190.000 Kč.

freelander5

Říkáte si, že je drahé? Svou cenu si obhájí snadno. Kus z roku 2005 po faceliftu a s motorizací TD4 je totiž neuvěřitelně zachovalý a jeho původní majitel ho musel přímo milovat. Jak jinak si vysvětlit lak bez škrábanců, antikorozní ochranu podvozku, dveří a také ukázkově čistý světlý (!) interiér… Podvozek nevydal během celého týdne ani jeden nežádoucí hlásek a motor naskakoval a fungoval jako švýcarské hodinky. Interiér starších Land Roverů je specifickým místem, ale rozhodně se nedá říct, že špatným. Kvalita a použitá ergonomie je sice jen průměrná, ale uvnitř se rychle začnete cítit útulně. Líbí se mi klasický vysoký posaz a výhled až za hrany kapoty. Celkově však auto působí bytelně a robustně.

freelander1

Tak i ostatně jezdí. Každým coulem jde z Freelanderu první generace cítit, že se jedná o produkt doby, kdy móda šla daleko za funkčností. Neexistovalo žádné jiné kompaktní SUV, které by zvládlo i tvrdší terén s naprostým přehledem a bylo tolik odolné vůči jeho nástrahám. Podvozek je abnormálně komfortní, nevykazuje typickou tvrdost pro tuto třídu a rozhodně je i poddajný. Jízda se tak stává velmi komfortní na jakémkoli povrchu. Mezinápravová spojka spíná už při rozjezdu a prakticky nikdy nedojde k prokluzu jen jedné nápravy. Freelander tak adekvátně supluje pevný pohon všech kol.

Samotný motor od BMW je výborný. Jeho 82 kW bohatě stačí a propůjčuje autu dostačující dynamiku a vcelku slušnou spotřebu okolo 7 litrů. Freelander má klasické převody s velmi krátkou jedničkou a kratší dvojkou pro pohyb v terénu, ve městě je lepší se rozjíždět právě na druhý převod. Zbylé rychlosti jsou pak delší. Motor má poměrně letargické reakce, ale překvapil svou kultivovaností. Ručně řazená převodovka má dlouhou a poměrně nepřesnou kulisu a vyžaduje trochu cviku. Ze začátku mi řazení připomínalo loterii. Řízení má dlouhý převod, pomalé reakce a značnou tuhost. To však považuji za klad zejména při jízdě v terénu, kde vám vůz neukroutí ruce.

freelander2

Musím podotknout, že u testovaného vozu fungovalo vše, včetně elektricky sklopného okna dveří kufru. To je mimochodem velmi praktická věc, pokud chcete převážet delší předměty a nemuset u toho otvírat páté dveře. Osobně oceněno při stěhování koberce :) Freelander mě svým jízdním projevem a charakterem mile potěšil a poupravil můj pohled na něj. Nicméně, než si ho pořídíte, přečtěte si pořádně následující sekci.

Na co si dát pozor?

Z pohonných jednotek doporučujeme především turbodiesel od BMW, který se montoval od roku 2001. Dvoulitrový agregát se vstřikováním common rail nese označení Td4 a disponuje výkonem 82 kW. To pro Freelander stačí. Pokud ale budete agregát nutit k atletickým výkonům za studena, riskujete prasknutí hlavy motoru. Benzinové pohonné jednotky jsou přirozeně žravější. Ani starší turbodiesel o výkonu 72 kW z dílny Land Roveru není ideální volbou.

freelander3

Pozor si dejte na poruchy převodovek. Při sebemenším podezření na problémy s řazením vůz obejděte velkým obloukem a hledejte jinde. Při poruše by byla oprava nákladná a starší převodovku budete hledat velmi těžko. Objevují se také problémy s ABS, vůle v čepech a uložení přední nápravy. Je-li automobil vybaven elektrickým oknem, nezapomeňte prověřit jeho funkčnost. Často totiž stávkuje. Mnoho vozů má ložiska kol na konci životnosti a nadměrně opotřebované brzdy. Vyskytují se také úniky motorového a převodového oleje či drobné závady elektroniky. U turbodieselů se mohou objevit potíže s turbem, motory Td4 jsou náchylnější na závady vstřikovacího čerpadla. Pravidelné investice bude vyžadovat i pohon všech kol.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz