land-rover-discovery-3-exterior-1

Test ojetiny Land Rover Discovery 3 TDV6. Schopný stroj s pošramocenou pověstí

15. 4. 2018 • Novinky, Ojeté vozy

Land Rover Discovery se sice řadí mezi SUV, ale je to jedno z mála aut svého druhu, které nabídne i nadprůměrné terénní schopnosti. Starší modely bohužel trápila slabší spolehlivost, která je v lidech stále zafixovaná. Zjistit, jak se věci mají, jsem se rozhodl s ojetinou třetí generace tohoto evergreenu – Discovery 3 TDV6 od AAA Auto s nájezdem 140.000 kilometrů vyrobený v roce 2007.

Třetí generace byla představena v roce 2004 na autosalónu v Detroitu. Má typický design, který vyvinul Geoff Upexx. Do výroby se dostala ve druhé polovině roku 2004. Dodává se motorem 2.7 TDV6, nebo 4.4 V8 (Pro ameriku byl ještě 4.0 V6 benzin). První věcí, kterou Discovery dokáže zaujmout je jeho majestátní stavba. Tváří v tvář působí daleko větší než skutečně je, což jen podtrhuje jeho nezaměnitelnost s konkurencí a zároveň vás nebudou reálné rozměry nijak omezovat při cestě útlými uličkami historických čtvrtí ani podzemními garážemi moderní aglomerace. Třetí generace si ponechala pro sebe typické prvky v podobě zvýšené střechy od sloupů B směrem dozadu, skel nákladového prostoru kontrastně vedoucích přes střešní hranu a v neposlední řadě také dvoudílných pátých dveří.

disco1

Stavba vozu předurčuje samozřejmě i uspořádání interiéru, který z utilitárních hran čerpá maximum. Cestující na předních sedadlech budou prostorem opravdu hýčkáni, aniž by tím byla omezena osádka druhé řady. Nákladu odvezete skutečně nevídaně a rodinná dovolená bude pro Discovery doslova maličkost.  Cestování však nezpříjemňuje pouze štědrý prostor. Ačkoli zůstává Discovery v podvědomí spíše jako potomek dělnické třídy, po usednutí dovnitř opravdu ztratíte poslední z těchto předsudků a budete se cítit spíše jako britský lord. Obával jsem se, aby luxusní interiér nevznikl na úkor ergonomie a i v tomto ohledu mě Discovery ujistilo, že Land Rover nedělá nic jen napůl. Na středovém panelu ani volantu vás nepřekvapí záplava tlačítek, která by znesnadňovala práci s elektronickými systémy. Zkrátka je vše tam, kde má být a ovládání je zcela intuitivní.

Co na vozech značky Land Rover opravdu miluji, je posaz za volantem. Ano, sedí se tu nezvykle vysoko a díky obřím oknům vidíte na každý roh karoserie. To zlepšuje manipulaci s vozem, přehled o dění kolem sebe a hlavně to dodává takový ten pocit absolutní nadvlády nad okolím. Spolu s dražším Range Roverem neznám jiné auto, které by nabídlo univerzálnější pohodlí při cestování v jakýchkoli podmínkách.

disco5

Na silnici nelze než pochválit sladění výkonného vznětového šestiválce s hladce řadící šestistupňovou automatickou převodovkou. Díky této kombinaci nebudete přes všechny dynamické handicapy této kategorie vozů rozhodně brzdou provozu. Výkon motoru, jež vznikl ze spolupráce koncernu Ford a PSA (Peugeot Citroen) je solidních 140 kW. Ať při vysokých rychlostech nebo křižování městem vás nebude obtěžovat přehnaně citlivé řízení, protože Discovery po svém ryze off-roadové sourozenci zdědil vůli okolo středové polohy. Jednoduše zvolíte směr a ani sebevětší výmol jej nedokáže změnit, což je zároveň i zásluha propracovaného vzduchového odpružení, které řidiči skutečně nedá znát skutečný charakter silnic a většinu z nich promění v měkounký koberec.

Šestiválcový diesel navíc zní velmi přijatelně a ve vysokých otáčkách vydává dokonce uchu lahodící melodii. Odhlučnění při běžné jízdě je velmi dobré. To samé platí pro převodovku, která mění rychlostní stupně jemně. V Discovery je navíc převodovka doplněna o redukci.

disco2

Vzduchový podvozek dokáže nejen odfiltrovat nerovnosti silnic, ale stejné dovednosti předvede na požádání na polní cestě, louce a vlastně kdekoli, kam vás dobrodružství zanese a pokud vám nebude stačit světlá výška, není nic snazšího než si podvozek trochu „přifouknout“, s čímž ovšem přijde ruku v ruce i tužší charakteristika. Discovery se vydává zdolat terénní nástrahy cestou chytré elektroniky, tedy proslulým systémem Terrain Response, který nabízí režim ovlivňující celkové chování vozu pro každý představitelný povrch, ať již jde o kluzké zimní cesty nebo písečné duny, Discovery je vždy připraven. Sebelepší elektronika by však nebyla k ničemu bez poctivého mechanického základu, kterým je stálý pohon 4×4 s mezinápravovým diferenciálem vybaveným uzávěrkou (na přání i zadní) ve spojení s redukční převodovkou. Změna terénních režimů, světlé výšky nebo převodu probíhá naprosto hladce po stisku příslušného tlačítka a v této nezdolné kombinaci vám předvede skutečně nevídané věci.

Klesání přesahující uhel 20 procent, navíc s povrchem tvořeným hlubokými koleji a všudypřítomnými silnými kořeny stromů, šutrů a pařezů. Navíc bylo po dešti a tak to všechno velmi hezky klouzalo. Sjezd trval poměrně dlouho, je to vše o citlivé taktice a správné volbě každého centimetru povrchu. Disco nezaváhalo ani jednou a bez jakékoli krizové situace mě dostalo dolů, kde čekal poměrně hluboký brod, který dal auto sice zabrat, zde se Disco zahrabalo v silném bahně uprostřed brodu, ale dokázalo z něj samo vyjet. Zde přičítám chybu celosezónním pneumatikám , které prostě mají své adhezní limity. Proto jsem měl také obavy, zda-li se dostaneme opět nahoru, ale bylo to bez problému. Je opravdu udivující s jakou samozřejmostí se toto auto v terénu pohybuje a jak při tom ještě dokáže být komfortní. A teď si představte, že by bylo obuto do pořádných terénních pneumatik! Pak je opravdu nezastavitelné.

disco3

Na co dát pozor?

Kamenem úrazu Land Roverů z této doby je poruchová elektronika. Podívejte se ale preventivně do historie auta a pokud v poslední dvou třech letech měnilo často majitele, pravděpodobně se jedná o problémový kus. Vedle palubní elektroniky, bez které se dá ještě občas žít, zlobí elektronická parkovací brzda (občas se přepíná do nouzového režimu), senzory v automatické převodovce, senzor otevřené kapoty a také systém vzduchového podvozku. Buď selže kompresor, což se dá ještě vyřešit, nebo některý z měchů, což už se pochopitelně řeší hůře. Většinou se problém odhalí, pokud auto odstavíte na několik dní a ono samo klesne k zemi. Konstrukce podvozku je sice robustní a snese i velmi těžký terén, nicméně na rozbitých silnicích se poměrně rychle vytvoří v uložení ramen vůle a pak slyšíte nepříjemné klepání.

disco4

Motor TDV6 2,7 l je znám svými problémy s rozvody, olejovým čerpadlem, EGR ventilem a vstřikováním. Nicméně například olejové čerpadlo není u motoru zrovna šťastně řešené a je nespolehlivé. Navíc originální kladky a napínáky rozvodů nejsou moc trvanlivé, takže hledejte nějaký kvalitní druhovýrobní díl přímo na Land Rover od specialisty. Vadný EGR ventil a vstřikování zase poznáte především podle zhoršené dynamiky, vyšší kouřivosti a citelného nárůstu spotřeby paliva. Na provozu Land Roveru Discovery se ušetřit nedá, ale pokud investujete, nemusí se nic zásadního rozbít.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz