Test ojetiny Lada Niva 4×4: Východní přísliby
Lada Niva je terénní automobil s pohonem všech kol vyráběný automobilkou AvtoVAZ. Niva byla konstruována do obzvláště těžkých provozních podmínek a vyráběna ve tří nebo pětidveřové karoserii a ve verzi Praktik. Mezi lety 2009-2020 byl vůz prodáván na většině trzích jako Lada 4×4. Po ukončení výroby původního modelu Land Rover Defender v roce 2016 je vůz nejdéle se vyrábějícím vozidlem s pohonem všech čtyř kol ve své původní podobě. Jak jezdí jsem se vydal zkoumat se zánovním kusem z roku 2019 zapůjčeným společností Mototechna.
Vozidlo vyjelo v únoru 1976 na počest XXV. sjezdu KSSS. V lednu 1978 se představila mezinárodně na autosalonu v Bruselu a rychle dosáhla čtyřiceti procent v evropském trhu s automobily s pohonem všech kol. VAZ-2121 byl vybaven motorem 1.6 l (75 hp, 116 Nm).
V roce 1993 se začala vyrábět nová verze Nivy (VAZ 21213), vůz prošel modernizací vzhledu i interiéru a dostal silnější motor 1.7 l (81.8 hp, 125 Nm). Pětidveřová (VAZ-2131) a třídveřová (VAZ-2129) verze s dlouhým rozvorem byly vyráběny od roku 1994, obecně ale nebyly exportovány. Od roku 1996 byla vyráběna verze 21218 Fora, byla to o 300 mm delší verze modelu 21213.
Od roku 2002 se vyrábí s motory VAZ-21214-10 (Euro-0) se vstřikováním paliva, modernizovány byly v roce 2006 v souladu s normami Euro-2 (21214-20), v roce 2008 v rámci Euro-3 (21214-30) a od roku 2011 podle norem Euro-5 (pro export) a Euro-4 (pro domácí trh). Koncem roku 2011 došlo k modernizaci exteriéru i interiéru, svítidel, čalounění a přenosových jednotek. Původně vůz využíval benzínový motor 1,6 l (56 kW). Od roku 1995 je k dispozici s benzínovým motorem 1,7 l, mezi lety 1995-1998 také dieselový motor 1,9 l (48 kW). Kombinovaná spotřeba paliva je 9,6 l/100 km v případě benzínových motorizací.
Pohon kol zajišťuje pětistupňová, dříve čtyřstupňová přímo řazená převodovka, dvoustupňová redukční převodovka a mezinápravový diferenciál s uzávěrkou, od roku 2004 na přání a od roku 2006 sériově montován posilovač řízení.
Jde o plnohodnotný, technicky nenáročný terénní automobil s nižší cenou oproti off-roadové konkurenci. Niva má ovšem vysokou úroveň vnitřního hluku, ne příliš přesné řízení, podvozek není směrově stabilní a auto se v zatáčkách naklání. Problémy byly také s vyššími sklony ke korozi a s elektrickými rozvody, polohování sedadla neumožňuje komfortní sezení vyššího řidiče, spojka není schopná snášet větší zatížení a bezpečnost vozu bývala na nízké úrovni. Jednou z největších výhod Nivy je trvalý pohon všech kol. Právě díky němu si automobil poradí s libovolným povrchem a její podvozek nevyžaduje delší dobu velkou pozornost.
Design je velmi letitý, což u uživatelů může vyvolávat rozporuplné reakce. Vzhled Nivy zaprvé není vůbec důležitý (pořádná auta totiž sázejí na úplně jiné věci) a za druhé jej stejně všichni známe. Odpovídá době svého původu, takže jde o hodně hranatou karoserii, kterou za dobu existence nepostihl žádný facelift, ani žádné módní kinetické, fluidní a kdo ví jaké ještě trendy. Lada Niva je stále stejná, Lada Niva je svá.
Interiér? Tady není ani, co řešit. Vše je plně účelové a design tady nehrál ani nejmenší roli. Ergonomie je však v pořádku a všechno najdete na první dobrou. Plasty jsou tvrdé, otřesné na pohled i dotek, ale zřejmě to vydrží dalších sto let. Vtipné je, že ani po tolika letech se tu de facto nic neměnilo. Je to pořádné retro a původní zůstaly veškeré páčky a ovládání. Topení buď smaží nebo nic, ventilace ventiluje a hlučnost celého systému vás připraví o rozum i při krátké cestě. Na řazení převodovky, redukce i závěry potřebujete pořádnou dávku síly a určitě si při tom zavzpomínáte na známé ruské nadávky, blať.
Řízení je nepřesné a má převod dlouhý jako pracovní týden. Kde jsou přední kola nebudete nikdy nikde tušit, ale třeba podvozek filtruje nerovnosti ukázkově a je úplně jedno po čem zrovna jedete. Na dálnici bych se vydal jen ve stavu obecné nouze nebo se sluchátky s aktivním odhlučněním na hlavě. Pravé přednosti Nivy se ukáží až mimo zpevněné vozovky, kde je vlastně neporazitelná a ujede snad všemu. Pokud hledáte takového pracanta, bude ideální.
Počátkem 90. let vzniklo několik speciálních verzí, ať už pancéřovaných pro převoz peněz, nebo s obrovskými balonovými pneumatikami. Další pokusy byly s prodlužováním karoserie. Nejúspěšnější takovou Nivou je model VAZ 2131 s pětidveřovou karoserií, která se stále úspěšně vyrábí i s posilovačem řízení a ABS. Od roku 2011 se dováží do EU a znovu do České republiky.
Od roku 2014 se prodává Lada 4×4 Urban, jde o městskou verzi s bohatší výbavou a modernějším vzhledem. Urban lépe tlumí vibrace a vyhřívaná přední sedadla s upraveným interiérem poskytují větší komfort. O rok později se začala prodávat Lada 4×4 Bronto, ta vychází z verze Urban, avšak je lépe přizpůsobená terénním podmínkám.
Na co pozor?
Lada Niva má dlouhou historii a řada vozidel v ČR stále slouží i s původní šestnáctistovkou s karburátorem a čtyřstupňovým manuálem. Vás ale bude zajímat model po modernizaci, která proběhla v roce 1993, kdy model dostal motor 1,7i (nejdříve s jednobodovým, později s vícebodovým vstřikováním). Nájezdy moc neřešte, většina aut v nabídce má najeto jen několik desítek tisíc kilometrů. Před koupí bych si auto zkontroloval zespodu – jízdou v terénu můžou být některé části podvozku poškozené nebo zkorodované.
Dost trpí přední diferenciál, kardan i čepy řízení, případně tlumiče. No a také se před koupí projeďte. Možná vás totiž po přesednutí z čehokoli překvapí minimální výbava a nepřesné řízení, které může být bez posilovače (doporučuji vybrat kousek s posilovačem). Samotný motor má jen jeden zásadní problém – rozvodový řetěz se povoluje a čas od času potřebuje seřídit. Při větším zatížení kontrolujte pravidelně i hladinu motorového oleje a čas od času se podívejte na ventilové vůle. Olej je i v diferenciálu (kontrolujte stav) a převodovce, kde se mění každých 40 tisíc kilometrů.
V nabídce je aktuálně pouhá desítka ojetin, takže si nebudete moci příliš vybírat. Na druhou stranu si myslím, že po důkladné kontrole a případném základním servisu bude jakákoli Niva ještě dlouho sloužit. Velkou výhodou Nivy je její celková jednoduchost. Platí to zejména u elektroniky, která ve vozech absentuje díky základní výbavě. Zkrátka zde platí, že co v autě není, nemůže se pokazit.
« Test Toyota Proace Nomad Wanderer: Komfort na divoko Nejzábavnější auta do 100 tisíc: Žádné BMW ani Miata »