Test ojetiny Jaguar XJ8 (X350). Šelma v obleku
Jaguar nikdy nebyl výrobce, který se snažil za každou cenu soutěžit se svou konkurencí. Tu vždy velkoryse přehlížel a šel si svou vlastní cestou pravého anglického aristokrata, kterého přízemní zápolení ostatních automobilek nechávalo vždy chladným. Jaguar je standardem sám pro sebe a vždy byl trochu jiný než, a řekněme si to na rovinu, nudně vyhlížející konkurenti zejména z Německa, které na našich silnicích potkáváme nejčastěji. Jaguar je značkou pro individualisty a lidi s vytříbeným vkusem, kteří hlavně nechtějí splývat s okolím. Musíte být také trochu extrovert, protože tato auta budí pozornost a to velkou.
Platí to i u starších modelů, možná ještě více, protože se dříve tolik neprodávaly a nemohly zevšednět. Ideálním příkladem je model XJ generace X350, tedy té předposlední. Jen těžko byste hádali, že auto ještě nepatří mezi veterány. Tento model šel dlouhou cestou decentní designové evoluce s pořád stejnými základními tvary a jeho výroba skončila teprve v roce 2009. Proti předchozí generaci (X308) skutečně k mnoha revolučním změnám nedošlo. Karoserie je z velké části hliníková a pořád je úchvatně tvarovaná – ohromně dlouhá přední i zadní kapota, štíhlá profilace zasklené plochy a žádné zbytečně nafouklé blatníky a designové pokusy. Toto je čistá a urozená elegance v té nejlepší formě.
X350 se poprvé představil veřejnosti v září 2002 na autosalonu v Paříži. Po svém předchůdci zdědil pouze vzhled, který ovšem také prošel nezbytnou modernizací. Nový vůz, navržený šéfdesignér Ianem Callumem (odpovědným i za současný X351), byl delší, širší i vyšší než jeho předchůdce a poskytoval tím více prostoru cestujícím. Vnitřní dvojice předních světlometů byla nově menší než dvojice světlometů vnějších, kola se přesunula blíže k rohům karoserie a přední maska byla mírně pozměněna, společně s chromovanými doplňky. Největší změna se udála v samotné konstrukci vozu, kde byl použit při tvorbě karoserie téměř výlučně hliník.
Skořepinová samonosná karoserie byla tvořena hliníkovými panely spojovaných pomocí lepeného postupu a nýtů. Díky specifických vlastnostem hliníku, doplněný místy menším množstvím hořčíkových komponentů, byla výsledná kostra vozu o 40% lehčí a 60% tužší než s použitím oceli. Reálná úspora hmotnosti se pohybovala mezi 150 – 200 kg oproti předchůdci. Od souběžně vyráběného modelu S-Type dostal systém vzduchového odpružení, automaticky upravující světlou výšku vozu i tuhost pérování ve spojení s aktivním pérováním. V nabídce nechybělo ABS, adaptivní tempomat, ESP či kontrola trakce.
V nabídce motorizací Jaguaru X350 těsně převažovali osmiválcové agregáty, které byly evolucí motoru AJ-V8 známého již z X308. Jednalo se o motory V8 zdvihového objemu 4,2 litru, a to bez nebo s přeplňováním. Přeplňovaná kompresorová varianta se prodávala pod označením XJR. Úplnou novinkou byl osmiválcový motor 3,5 litru, vyvinutý ze staršího motoru 3,2. To samé platilo také pro šestiválcové motory, které se nabízely buď v benzinové variantě s objemem 3,0 litru nebo v dieselové variantě o objemu 2,7 litru. Díky použití těchto motorů se na scénu opět vrátil známí název XJ6, který vymizel u řady XJ s příchodem X308. Oproti klasickým XJ6 ovšem nebyl současný XJ6 poháněn řadovými šestiválci, ale vidlicovými.
Evolucí prošel také interiér. Ten sice nese podobnou architekturu jako předchozí model, ale přidává mnohem lepší dílenské zpracování a nezbytné výdobytky moderní doby. Najdete zde třeba velký dotykový display, který dokáže svou funkci zastat i dnes a to poměrně dobře. Největší dojem ale udělá celkové ztvárnění kokpitu, které nemůže být odlišnější od konkurence. Ještě nedávno Jaguar vsázel na celoplošné dřevěné dekory, chrom a hliník. Obruč vkusného volantu je celodřevěná a opatřená lakem s vysokým leskem, toto je ryzí pojetí nejvyššího stupně luxusu.
I samotné přístroje nejsou vyřešeny jednoduchým způsobem, místo klasické kapličky a sdružených přístrojů má XJ jednotlivé, do dřeva hluboko zapuštěné ukazatele pro rychloměr, otáčkoměr a ukazatele dalších nezbytných hodnot. Vše má černý podklad s jednoduchou grafikou se zeleným podsvícením, v kombinaci se zbytkem celého interiéru je to mistrovské skloubení všech jeho částí. Každá jednotlivá věc podporuje jinou, tak aby celek byl jen čirou harmonií a vytvářel ve smyslech řidiče pohodu, klid a vyrovnanost. Nenajdete nic agresivního, nic křiklavého, nic co by sem nepatřilo. I po letech je interiér této limuzíny je velmi klidné a příjemné místo, do kterého se vždy budete těšit.
Nejlepší na celém voze je ale jízda samotná. Vzduchový podvozek s adaptivní funkcí nádherně tlumí nerovnosti a působí, že se po silnici snad vznáší. Není to ale plavnost podobná Mercedesu třídy S, na rozdíl od něj totiž mnohem citlivěji a ochotněji reaguje na volant, více se mu líbí v zatáčkách a citelněji kopíruje silnici. Za to může výrazně nižší hmotnost 1678 kg a výborné vyvážení hmotnosti. Komfort nabízejí obě auta špičkový, Jaguar navíc vykazuje ohromné kouzlo vlastní osobnosti a za jeho volantem se cítíte jednoduše výjimečně. neubráním se ještě srovnání s dobovým S Klasse, který má po letech tendenci v interiéru povrzávat a dokonce se výrazně opotřebovávat. V XJ jsem nic takového nezaznamenal, vše fungovalo, vnitřek byl velmi zachovalý a nezaznamenal jsem jediné zaskřípání, nic. Podotýkám, že testovaný kus zapůjčený od AAA Auto byl jeden z prvních vyrobených kusů z roku 2003 a měl za sebou minimálně 250000 kilometrů.
Uvnitř auta panuje absolutní klid a vůz je výborně odhlučněn i od podvozku. Dokud nezačnete výrazně šlapat na plyn, těžko byste hádali, že máte pod kapotou velký osmiválec o objemu 4.2 litrů. Jeho výkon 219 kW a kroutící moment 411 Nm. je posílán výhradně na zadní kola pomocí automatické šestistupňové převodovky ZF. Ta všeobecně patří mezi nejlepší jednotky na světě a řadí mnohem lépe než dobový automat v Mercedesu. ZF používalo třeba BMW řady 7 a Audi A8. Při běžné jízdě jste dokonale odizolování od okolního světa a užíváte si naprosté kultivovanosti. Stačí ale poslat plyn k podlaze a šelma vystrčí drápy a začně za burácení osmiválce razantně upalovat vpřed. Tato pětimetrová limuzína dokáže zrychlit na stovku už za 6.5 vteřiny.
Zrychlení je neutichající, lineární a nádherně graduje. Odezva na plyn je famózní a zvukový projev ve vysokých otáčkách vám vykouzlí úsměv na tváří. Jaguar umí ideálně zkombinovat luxus, dravost a sportovnost. Do zatáček se vrhá s chutí, nabídne dobrou přilnavost a pokud chcete, umí hodit ihned zadkem do strany. Zábava za volantem je až překvapivá a absolutně jsem autu propadl. Neznám dobového konkurenta, který by to uměl lépe kombinovat. Řada 7 nabízí lepší řízení i sportovnější podvozek, ale také výrazně horší komfort a příliš obyčejný interiér.
XJ je tak ideálním kompromisem. Šelma schovaná v oblaku gentlemana, která umí na požádání vystrčit drápy a pořádně zabrat. Jako celek rozhodně není lepší než Mercedes, na to mu chybí technologie na palubě a pojetí interiéru také nesedne každému. Rozhodně má ale charizma, které nikde jinde nenajdete. Jen se na něj podívejte, je nádherný!
Je mi jasné, že teď čekáte ty řeči o nespolehlivost, jenže pozor. Tato generace XJ je naopak velmi spolehlivé auto, které netrpí na klasické dětské nemoci v podobě zlobivé elektroniky. Motor je absolutně nenáročný a vychází z léty prověřené jednotky. Automat ZF je přímo ukázkově spolehlivou jednotkou, a tak nezbývá než upozornit na podvozek. Ten je vzduchový a je jasné, že tato koncepce dřív nebo později službu vypoví. Nebývá to ale takový strašák jako AirMatic Mercedesu, i když je oprava bývá stejně drahá (zhruba 100000 Kč za celý systém na všech nápravách).
« Nejzajímavější sporťáky z druhé ruky do milionu korun. Můžete mít Maserati nebo třeba Porsche. Test Range Rover Sport SVR. Kladivo na supersporty »