Test ojetiny Jaguar XJ LWB. Přehlížená, ale úchvatná limuzína
Jaguar XJ je asi nejpřehlíženější vůz na trhu limuzín, ale o to zajímavější alternativa k zavedeným modelům zejména německé provenience. Královskému segmentu již několik dekád vévodí Mercedes-Benz S, následován rivaly Audi A8 a BMW řady 7. Zřejmě potkáte častěji i Lexus LS, Maserati Quattroporte nebo Bentley Flying Spur než tento osobitý Jaguar. Na trhu ojetin je jeho přítomnost velmi ojedinělá a ačkoliv se stále jedná o aktuální model, jeho životní cyklus je poměrně dlouhý – na trhu se totiž objevil už v roce 2011.
Tehdy pošramocená pověst a předsudky vůči značce mu příliš úspěchu nedovolili. O to víc mě zajímá, jak bude fungovat ojetina se 160.000 kilometry. Do testu jsem si v AAA Auto vybral ještě vzácnější prodlouženou verzi LWB (Long Wheel Base), která vlastnosti limuzíny akcentuje naplno.
Pokud máte v paměti, jak vypadal předchůdce tohoto modelu, je vám jasné, že design současného modelu je přímo revoluční. Nová generace je jiná úplně po všech stránkách: Je moderní, nabitá nejnovější technologií a velmi atraktivní. Na starý model a firemní identitu poukazuje pouze velká maska chladiče, dvojité světlomety (ale schované pod jedním krytem) a prolisy karoserie.
XJ LWB je opravdu kus pořádného auta, které měří přes pět metrů (5.255 mm) na délku a stojí opravdu doširoka (2.105 mm) rozkročené. Naživo je to opravdu sebevědomý majestátní aristokrat budící respekt a uznání. XJ nezapře designovou inspiraci ve čtyřdveřových coupé, která jsou tolik trendy. Může za to elegantně a plynule se svažující střecha. Základ karoserie, stejně jako spousta jiných dílů je vyrobena z lehkých hliníkových slitin a to vozu zaručuje velmi dobrou hmotnost 1796 Kg, což je na segmentu bezkonkurenční údaj. Je slušnost zmínit, že za design nového XJ vděčíme muži se jménem Ian Callum, který měl konečně po dlouhých letech dost prostoru pro svou kreativitu. Dynamický střih není pouze o sportovních tvarech, je také funkční. Karoserie vykazuje součinitele odporu vzduchu cx=0,29.
Revoluce pochopitelně zasáhla i interiér vozu, kde jakákoli podobnost se starým modelem nehrozí. Vše se nese v moderním duchu s puncem luxusu hodného značky Jaguar. Mrzí mě jen sdílení některých komponent s modely Range Rover. Třeba multimediální display je stejný jako například v Evoque. To se týká i páček pod volantem, multifunkčních tlačítek a kruhového výsuvného voliče převodovky. Zrovna velký display je stěžejní “modernou” interiéru a stejně jako u Range Roverů se mi nelíbí jeho grafika, neintuitivní ovládání a pomalost operačního systému. Co mě přivádělo k úplnému šílenství je, že Jaguar do něj integroval i ovládání vyhřívání sedáků a klimatizace vozu. Ve výsledku tak budete nastavovat teplotu uvnitř svého Jagu nekonečně dlouho a než se proklikáte k výhřevu, tak zjistíte, že už jste na obchodní schůzce. Zlatý iDrive od BMW. Ano, trocha kritiky se našla, nic není dokonalé a lhát vám nebudu. Nicméně tímhle výtky k interiéru končí. Jaguar XJ je jako celek uvintř vybaven těmi nejlepšími materiály a prvotřídním zpracováním. Posádku určitě zaujme obložení dveří pokračující v oblouku až pod přední okno s uprostřed umístěným nápisem Jaguar. Tento nápis najdeme i v dekoru dveří. Britové jsou na svou značku hrdí a mají být proč.
To, čím nejvíce ohromíte posádku vozu je jednoznačně volič automatické převodovky JaugarDrive Select, který při vypnutém motoru splývá se středovou konzolí a po nastartování se z ní sám vysune. Velmi efektní. Další vychytávkou je otevírání schránky před spolujezdcem pomocí dotykového čidla. Přiblížíte prst a dvířka se otevřou. Efektní je i podsvícení v noci – modré linie se táhnou celým interiérem a podsvíceny jsou i výdechy větrání. Sedáky, nebo spíše křesla, jsou velmi pohodlné a nabízejí slušné vedení a nastavení do všech možných i nemožných směrů a úhlů. Posádku vzadu zase potěší spousta prostoru pro nohy, ale nad hlavou to už taková sláva není. Prodloužená verze LWB vzadu přidává více místa pro nohy, stolečky a polohovatelná sedadla.
U ojetiny s takto vysokým nájezdem, navíc z prvního roku výroby, mě dost zajímal aktuální stav a opotřebení. Interiér nesl pouze decentní oděrky na volantu od prstenů a kůže na sedadlech byla mírně prosezena. Důležité je, že vše fungovalo a nic nevrzalo. Dost mě to překvapilo, zřejmě sem také podlehl hospodským povídačkám o kvalitách Jaguarů. Fungoval i vzduchový podvozek, převodovka a motor.
Jaguar si každý automaticky spojuje se silným a ukřičeným osmiválcem pod kapotou, nejlépe ještě s kompresorem. Jenže náš kousek má pod kapotou šestiválec spalující naftu. Jednotka je z dílny Jaguaru a na segmentu třílitrových naft patří mezi naprostou špičku. S výkonem 275 koní a především vrcholem točivého momentu na úrovni 600 Nm. Pochvalu si zaslouží nejen za stádo plnokrevníků A1/1, ale také za dokonalé potlačení turbo díry a za příkladně tichý a kultivovaný chod. Co mě však naprosto vyrazilo dech, je spotřeba tohoto “drobečka”. Reálná spotřeba při svižné jízdě se pohybuje kolem 5.5 litrů na sto kilometrů a pokud se držíte v rychlostních limitech, není problém jezdit ještě o litr levněji. V ucpaném městě se dostanete na nějakých 9 litrů.
Ke spotřebě ještě dodám, že XJ je spojen s automatickou převodovkou ZF – na tom by nebylo nic zvláštního, protože tyto převodovky jsou nejlepší na trhu, jenže v Jaguaru je jenom šestikvalt, i když konkurence už dlouho nabízí sedmi a osmikvalty. Přesto XJ spotřebou vede. Není nad kvalitní spárování motoru a převodovky. Ta navíc řadí zcela ukázkově a jednotlivé změny probíhají s jemností sametu. Převody jsou dostatečně dlouhé, takže při dálniční stotřicítce točí motor sotva dva tisíce.
Pokud vás z nějakého důvodu omrzí komfortní plynulé cestování, tak už nic nebrání k tomu aktivovat režim Dynamic (tlačítko se šachovnicí vedle voliče převodovky…) a vzít za pádla pod volantem. Navíc se i zostří odezva na plyn a ztuhne podvozek, no a hlavně zrudnou budíky. Jaguar XJ se sice stále v zatáčkách naklání, ale drží se stopy jako pořádná šelma své kořisti. Řizení je sice i v tomto režimu spíše přeposilované, ale přesné a vždy víte, kde máte kola. Mrzí mě nemožnost deaktivace stabilizačního a protiprokluzového systému, takže na driftování zapomeňte, elektronika vám to okamžitě překazí a vrátí do stopy. Vím, je to přece limuzína pro gentlemany.
Když už ale jedete rychle, tak podvozek opravdu překvapí svým gripem a poddajností, stejně jako agregát lačný po otáčkách a ochota zatáčet. Takto agilní a lehkou limuzínu nikde jinde nenajdete. No a když zklidníte, tak oceníte skvělé odhlučnění, schopnost podvozku pohltit snad jakoukoli nerovnost a naprostý klid na palubě. Ticho na palubě i při vysokých rychlostech kolem 180 km/h je naprosto bravurní.
Ceny nových aut s lepší výbavou se držely mezi 2 až 3 miliony korun. Ojetý nyní koupíte klidně kolem půl milionu a zánovní do milionu korun. Za tyto peníze dostanete plně vybavenou limuzínu s aristokratickými geny, charismatickou image zančky Jaguar, atraktivní a neokoukaný exkluzivní design. Jaguar je volba pro individualisty s vytříbeným vkusem a zejména je to opravdu skvělé a kvalitní auto.
Plusy
– Motor a jeho reakce
– Spotřeba
– Převodovka
– Jízdní vlastnosti
– Odhlučnění
– Výbava a komfort
– Nízka provozní hmotnost
– Design a image
Minusy
– Přeposilované řízení
– Málo místa pro hlavu na zadních sedadlech
– Špatný výhled směrem dozadu
– Drobné nedostatky v interiéru
« BMW M340i xDrive Touring vstupuje na trh Test BMW X5 40i Individual. Král segmentu »