Test ojetiny Jaguar XF SportBrake RWD
V určitém věku se v člověku něco zlomí. Dřív nebo později na každého přijde klidné období, kdy už nebudete chtít každý den jezdit v autě s betonově tvrdým podvozkem a výfukem tak hlučným, že i vašim sousedům poteče krev z uší. Ať už to přijde s věkem, nebo se vám přihodí dítě, je to v podstatě nevyhnutelné. Ti zarputilejší budou sušit svůj vymazlený škopek pod plachtou v garáži, a ven ho vytáhnou při jedné, dvou příležitostech za rok. Ti „rozumnější“ jej prodají, a koupí velice rozumné SUV, aby dali okolí jasně najevo, že splnili svoji reprodukční povinnost, a počkají si těch pár zbývajících let, než jejich – uvnitř mrtvou – schránku pohřbí. Třetí skupina svůj vůz podřídí rodinnému stylu, ale zároveň se nechce vzdát požitku z řízení: jenže jak to navléknout, aby to spolkla manželka, odvezlo to kočár a moc to nedráždilo sousedy? Řešení je snadné.
Ano, řešení je Jaguar XF v kombíčku, jinak by úvod moc nedával smysl, že? Jenže než se dostaneme ke konkrétním důvodům, musím věnovat pár slov jeho designu – což je samo o sobě argument ke koupi tohoto auta. Jaguar totiž dlouhá léta trpěl pod nadvládou Fordu. Pod jeho křídly se firma tak moc snažila držet tradic, až se z tradičních aut stala auta zastaralá. Naštěstí přišla spása v podobě indické Taty, která ruku v ruce s legendárním designerem Ianem Callumem přenesla Jaguar do aktuálního století. Skot s citem pro eleganci hodil veškeré tradice za hlavu a nakreslil krásný moderní sedan. I když uznávám, že první generace byla minimálně v oblasti předních světel lehce rozporuplná. Jenže přede mnou stojí již faceliftový model, který malé přešlapy napravuje. Příď má ostře řezané tvary s tenkými světly a velkou maskou, které na atraktivitě ještě přidává výrazně tvarovaný přední nárazník, který odlišuje variantu s přídomkem „S“ od zbytku produkce. Boční linie jsou jednoduché – hlavním nosným prvkem je tenká linie oken a výrazný prolis vyrážející od výdechů za předním blatníkem. Sportovní nádech podtrhuje zadek s dvěma masivními koncovkami výfuku v krajích karoserie a výrazným difuzorem. Auto je elegantní i sportovní zároveň, je majestátní a dává na obdiv svůj aristokratický původ. Stále se jedná o jedno z nejhezčích kombi na trhu, a ani půl dekády od spuštění výroby na tom nic nemění.
K interiéru již čas tak shovívavý nebyl. Interiéry jsou u aut obecně asi nejlepším důkazem toho, jak rychle se automobilový svět v současné době mění. Jenže třeba takové BMW řady 5 (F10) odolalo zubu času daleko lépe. Interiér XF jaksi pozbývá útulnosti a je poněkud strohý. Středový tunel s velkými tlačítky, jednoduché hranaté výdechy klimatizace, nebo malý a zapadlý displej navigace. Vše se navíc topí ve fádních barvách. Po pár dnech ježdění si zvyknete, ale soudobé BMW 5, nebo Audi A6 jsou na tom výrazně lépe.
Na kvalitu zpracování, nebo volbu materiálů si nemohu stěžovat ani v nejmenším. Co šlo je potaženo kůží, detaily slícování jsou skvělé a ani po 135 tisících kilometrů nevydá interiér jediné vrznutí. Jediné chyby se automobilka dopustila při volbě rámečku kolem navigace – již se začíná loupat. V hojné míře se zde objevuje klavírový plast. Materiál, který by měl skončit v propadlišti dějin. Lehce se umaže, nevypadá nijak honosně a těžko se o něj pečuje. K dobru Jaguaru je alespoň to, že zvolil kvalitnější plast než BMW, a ani po pěti letech na silnici nejsou na plastu znatelné škrábance. Operační systém je kapitolou sám o sobě. Je dobře známo, že infotainmenty stárnou hůř, než většina auta. Jenže ten v Jagauru nebyl zrovna „cutting edge“ ani když byl nový – natož s odstupem řady let. Opět budu zmiňovat BMW, ale jeho iDrive je velice schopný i v dnešní době. Systém od Jaguaru je vcelku rychlý, po nějaké době i pochopitelný, ale jeho design zkrátka vypadá jak arkádová hra z konce osmdesátek.
Teď už se povezeme na pozitivnější vlně, která začíná u posazu za volantem. Ten je totiž fantastický. Sedí se hodně nízko, do zorného pole vám vstupuje výrazný prolis na kapotě a vy si připadáte, že před vámi musí být minimálně kompresorová V8. Samotné sedačky sází spíš na komfort, ale rozhodně v nich nebude trpět při dlouhých cestách. Na místo si nemohu stěžovat, snad jen nad hlavou by mohlo být o něco víc, ale za to může spíš mých 190 centimetrů. Na zadních sedadlech si díky téměř třímetrovému rozvoru taky nemám na co stěžovat. Ve všech směrech je místa dostatek, ven je dobrý výhled a sedačky jsou příjemné. Kufr má v základu přes 500 litrů. Oceníte kolejnice, které zabrání posouvání nákladu a také možnost sklopit zadní sedačky pomocí tlačítka přímo zezadu. Rodinný expres jako vyšitý.
Pod kapotou se nachází dvakrát přeplňovaný výsledek námluv PSA a Fordu- třílitrová dieselová V6, které produkuje i dnes skvělých 202 kW a 600 Nm. Ani dynamicky motor za dnešními auty nezaostává. 1880 kilogramů vážící kombi vystřelí na stovku za 6,5 sekundy a zarazí ho až omezovač na 250 kilometrech v hodině. Díky dvojici turbodmychadel navíc motor neskutečně čile reaguje na povely plynového pedálu a nástup výkonu je nádherně lineární. Dokonce i zvuk se povedl odladit tak, že vůbec neruší. Po stránce dynamiky a kultivovanosti se rozhodně jedná o jeden z nejlepších dieselů, co jsem měl možnost ozkoušet o rovnat se mu může snad jen řadový šestiválec od BMW, který je ještě o ždibínek sametovější. Motor je spojen s osmistupňovým měničovým automatem od FZ. Na poli převodovek nemá tento výrobce konkurenci. Skříň řadí logicky, rychle, a tak jemně, že změnu rychlostního stupně odtušíte pouze z poklesu otáček. Na rozdíl od moderních převodovek ani motor netrápí ve zbytečně nízkých otáčkách – je jedním slovem skvělá, a ani s odstupem let vás nemůže zklamat. Tahle dvojka si v průměru vezme něco mezi 7-8 litry. A to jistě ocení spořivé duše.
Teď ale k tomu nejdůležitějšímu. Povedený design ještě z Jaguaru nedělá jasnou volbu taťky nadšeného řidiče. Rozhodujícím faktorem je, jak auto jezdí. Tady budu asi nejvíc srovnávat s etalonem velkých kombíků pro řidiče – BMW řady 5. Jestli jste měli o XF doteď nějaké pochybnosti, tak po pár kilometrech za volantem se rozplynou. Strohý interiér? Zastaralý infotainment? Vem to čert. V tomhle autě budete chtít jezdit. Podvozek je o něco tužší, než v německém konkurentovi, ale rozhodně se nejedná o žádnou tragédii. Stále se jde o dostatečně komfortní vůz, který vám jen dá o něco víc vědět o dění pod koly. Asi nejvíc mě překvapila chuť vrhat se do oblouků. Tenhle pětimetrový kočár se do zatáčky vrhá s obří vervou a díky velice jistému předku a minimu náklonu karoserie vás bude neustále bavit přibližovat se limitům auta – i na hranici je XF stále perfektně ovladatelné.
XF je nastavené do mírné nedotáčivosti, ale jakmile k ní dojde stačí jemná korekce plynem a zadek okamžitě auto rovná do požadovaného směru. Pokud spadne na silnici pár kapek, můžete si také užít jemné přetáčivé smyky, které díky dlouhému rozvoru přichází předvídatelně a i méně zručný řidič je zvládne. Tohle auto opravdu skvěle baví a budete ho milovat při požírání kilometrů na dálnici i při vymetání horského průsmyku. Každou zatáčku budete vítat s úsměvem na tváři. Díky klasické koncepci motoru vepředu a náhodu na zadek je také krásně citlivé řízení. Oproti zmiňovanému BMW 5 se s vámi přeci jen podělí o trochu víc informací. Nejvíc jsem kolik různých tváří to auto má. Chcete jet v klidu? Jaguar se chová jako dokonalý gentleman. Chcete trochu upustit páru? Přepněte auto do sportovního režimu a vychutnejte si skvělé vyvážení. Auto není záludné pro denní ježdění, ale rádo se nechá vyprovokovat k nějaké lumpárně. Hlavně si zachovává výrazný charakter – na každému metru budete vědět, že řídíte Jaguar!
Jaguar XF je nejzábavnějším dieselovým kombi své doby. I BMW se před ním musí sklonit. Tohle auto kombinuje vše, co si běžný člověk může přát. Je krásné, úsporné a umí probudit řidičskou vášeň. Pokud se dostanete do praktičtějšího období svého života, nemusíte se nutně vzdávat zábavy za volantem. V bazarech se navíc tyto auta objevují za velice zajímavé ceny. Tento kousek, který nám s důvěrou zapůjčilo AAA auto, vás nevyjde ani na půl milionu. Jen u výběru XF doporučuji vyhnout se kouskům před faceliftem. Dieselové „dva-sedmičky“ měly tendence k fatálním poruchám motorů. Občas se také můžete setkat se stávkujícím, „vyjížděcím“ voličem převodovky, nebo zaseklými větráky klimatizace. Obecně platí, že čím novější auto koupíte, tím méně problémů vám hrozí. Pokud bych měl mluvit za sebe, tak za tu radost z jízdy a kvůli tomu, že XF SPortBrake nepotkám na každém rohu bych mu dal přednost před německou trojkou.
Jaguar XF je dokonalý univerzál. Uveze celou rodinu, nabídne moderní konstrukci i bezpečnostní prvky. Mamka bude mít radost z nízké spotřeby a taťka rohlík na puse z toho, jak skvěle se auto řídí. Výhra pro všechny!
Plusy
- Design
– Skvělé jízdní vlastnosti
– Vnitřní prostor
– Výborný motor
– Spotřeba
Mínusy
- Strohý interiér
– Zastaralý infotainment
« Při nákupu ojetiny se vyvarujte těmto drahým chybám Toto jsou nejlepší řidičská auta roku 2019 »