Test ojetiny Hyundai Kona: Velmi dobrý crossover
Snad žádné jiné automobilky nedělají tak rychlý pokrok, jako ty Korejské. Během několika krátkých let se dostaly od přehlížených nekvalitních výrobků přes zajímavou alternativu až do plnohodnotné konkurence, kterou jsou dnes. Ať si to chcete přiznat nebo ne, tak korejské automobilky se kvalitou již plně vyrovnají zaběhlým evropským výrobcům a je to vidět na jejich sebevědomí.
V jejich nabídce můžeme vidět sportovní vozy s náhonem na zadní nápravu, luxusní limuzíny i velká SUV. Hyundai před pár lety představil svůj první hot-hatch, který se ihned stal měřítkem celé třídy a také se pustil do vod stylových crossoverů, kterým doposud kraloval Nissan se svým Jukem. Kona i po letech od uvedení působí na silnicích jako zjevení a mě zajímalo, jestli je to něco víc, než jen designerské cvičení.
S designem to máte těžké. Staré české přísloví praví „někdo má rád holky, jiný zase vdolky“ a u aut to platí stejně. Každý máme jiné chutě a často se nad vzhledem aut vedou dlouhé debaty končící hádkami. Podle mého je ale nejhorší auto, nad kterým nikdo žádnou debatu nepovede. Takové, které je vám prostě jedno. Nemáte na něj názor a ani si ho dělat nepotřebujete. Spotřební zboží na kolech. Sem Kona určitě nepatří. Je to přesně ten typ auta, který buď budete milovat, nebo nenávidět, ale jeho vzhled vám jedno určitě nebude. A tak to má být. Velikánská přední maska doplněná šesticí světlometů působí jako dílo šílence.
Pokud to budete popisovat někomu po telefonu, tak si asi bude klepat na čelo, ale v reálu to funguje překvapivě dobře. Kona působí hravým, sebevědomím dojmem a nechápavých pohledů kolemjdoucích si užijete dosyta. Při pohledu z boku jsou patrné menší rozměry, ale díky úzkým oknům působí profil vozu vyváženě. Zadní část je asi jediná, která mi úplně nesedí – oplastovaná plocha je dle mého už přehnaně velká. Kona je ale dokonalou ukázkou současné doby a svými proporcemi se jedná spíše o mírně zvednutý hatchback, než klasický crossover. Jeho světlá výška je pouze taková, aby se s ním snáze žilo ve městě než mimo zpevněné komunikace. Proto je trochu s podivem, že ji Hyundai nabízí s pohonem všech kol.
Po usednutí do interiéru nadšení z extravagantního exteriéru trochu opadá. V ruce dřímám až moc tenký věnec volantu, sedím dost vzpřímeně, ale místa je ve všech směrech dost, ani vzadu jsem si nemohl stěžovat. Jen se v Hyundai dle mého mohli trošičku víc odvázat. Čekejte tedy skvělou ergonimii, velice dobrý a svižný infotainmet a kvalitní zpracování. Jediné, čeho nejsem úplně fanda, je trčící tablet uprostřed palubní desky. Díkybohu nikde nevrže (což není u tohoto typu řešení samozřejmost), jen prostě zrovna nelahodí oku. Trochu také zamrzí plejáda tvrdých plastů na středové konzoli.
Zpracování je ale na dobré úrovni. Důkazem je také to, že za celý týden testování se z útrob automobilu neozval ani jeden vrzavý zvuk a to měl náš kousek na krku už přes šedesát tisíc kilometrů. Naopak potěší slušná nálož výbavy. Hyundai zkrátka ví, co evropským zákazníkům chutná a servíruje to v pořádných porcích.
Pod kapotou vozu od AAA Auto byl čtyřválec 1.6 T-GDI (145 kW), který se standardně páruje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Motor 1.6 T-GDI se mimochodem proti dosavadnímu provedení v lecčems změnil. Vyšší výkon zajistily mnohé úpravy, ať už zvýšení tlaku s 250 na 350 bar systému přímého vstřikování benzinu nebo regulace ventilů CVVD místo variabilního časování CVVT. Nechybí ani integrované svody nebo přepracované chlazení. Počítat musíte i s přece jen vyšší spotřebou paliva. Celkový průměr 7,5 l/100 km ještě ujde, třeba na dálnici si ale Kona běžně řekla o devět litrů na 100 km, a to při zcela běžném tempu “tachometrových” 140 km/h, při nichž šestnáctistovka točí zhruba 2500 otáček. Ve městě pak Kona jezdí za nějakých sedm až osm litrů, podle provozu.
Automat v některých situacích zaváhal, na dálnici se mně zase kolikrát stalo, že ve stoupáních podřazoval na šestku, aniž by to bylo potřeba, síly má motor na rozdávání. Ve městě naopak držel převod i v situacích, kdy potřebujete rychle vystřelit vpřed, třeba při změně pruhu, podřazení tak najednou dlouho trvalo. Na manuální režim přitom vůz nereaguje tak rychle.
Právě automat navíc motor ve výchozím nastavení lehce tupí, až si jeho sílu plně neuvědomíte. I přes slušný elán vám nepřijde, že pod kapotou pracuje agregát s výkonem 145 kW a točivým momentem 265 N.m. Až přepnutí do sportovního režimu a vytočení do otáček odhalí jeho potenciál, kdy začne rychleji reagovat na pokyny. Přesto bych pořád očekával od silné šestnáctistovky ještě více.
Jízdně je Kona velice dospělé auto, které dává přednost komfortu před vším ostatním. Nesnaží se zbytečně tuhým podvozkem přiblížit jízdním projevem hatchbackům, ale nemusíte se bát, že by se auto nějak zbytečně kymácelo. Podvozek je i přes absenci nezávislého zavěšení na zadní nápravě dostatečně jistý a dovolí vám svižnější projetí na okreskách, ale více mu sedí klidný styl, kde může naplno ukázat svou schopnost filtrovat nerovnosti. Ve městě, kde bude trávit většinu času, je opravdu ukázkově pohodlná. Řízení je klasicky přeposilované, ale je příjemně strmé a směřovat s ním auto tam, kam chcete je opravdu snadné.
Musím říct, že Konu jsem si po týdnu velice oblíbil. Trochu mi připomíná Škodu – všechno dělá dobře a velice špatně se na ní hledají mouchy. Jen s tím rozdílem, že se nebojí do vzhledu přidat víc stylu. Jízdně je velice příjemná a posádce poskytne porci výbavy, která u konkurence není běžná. Dokonce bych se s ní nebál vyrazit na dlouhý výlet k moři. Jen bych se radši vyhnul Portugalsku. Název Kona (inspirovanou částí Hawaie) v portugalštině totiž znamená dost peprné označení dámských intimních partií, které bych nevyslovil ani v zaplivané putice. Pokud stále nevíte, můžete si poslechnout jeden z rozhovorů s naším panem prezidentem, který význam slova velice barvitě vylíčil v rozhlasovém vysílání.
Hyundai Kona je ideální volba pro ty, kteří chtějí čnět z davu. I se základní pohonnou jednotkou má dostatečnou dynamiku, navíc přidává skvělou výbavu a velice jisté jízdní vlastnosti. Pokud chcete stylový městský crossover, určitě byste jí měli zahrnout do výběru.
« EU definitivně schválila konec spalovacích motorů v roce 2035: Už není cesty zpět Test Hyundai Santa Fe Plug-in hybrid: Jediný svého druhu »