Test ojetiny Ford Mondeo: Mezistátní rychlík
Ford Mondeo čtvrté generace je v dnešní době mezi ojetými auty velmi dostupným a oblíbeným vozem střední třídy. Vyráběl se od roku 2007 až do roku 2015, kdy ho nahradila generace pátá. Mezi lety 2010 a 2011 prodělal modernizaci, kdy přibyly nové motory, zvýšil se výkon těch stávajících a všechny vznětové motorizace dostaly filtr pevných částic. Ačkoliv se o Fordu proslýchá, že není příliš kvalitní značkou aneb Fordem tam a vlakem zpátky, není to vůbec pravdou. Mondea Mk.4 jsou velmi kvalitní auta, která dokáží najet stovky tisíc kilometrů bez závad. Vyznačují se především skvělými jízdními vlastnostmi a často bohatou a v daném segmentu až nezvyklou výbavou. S českou Škodou Superb a německým VW Passat se řadí mezi nejprodávanější vozy segmentu.
Exteriér
Velkou výhodou Mondea je jeho vnější design, hlavně modernizovaná verze vypadá pořád skvěle. Široká karoserie, členitá maska a dynamické světlomety. To auto má prostě šmrnc, což třeba německá konkurence postrádá. Z profilu vypadá dlouze a dravě. Na zadní části oku lahodí dvojice koncovek výfuku (na každé straně jedna) – dodává to na celkové vyváženosti vzhledu. Dobrý dojem budí i zamračené zadní svítilny.
Interiér
Vnitřek kabiny je velmi prostorný a zaujme zejména svou šířkou. Dobrá jsou především příplatková kožená sedadla s odvětráváním, která si zamilujete hlavně na delších cestách. Při rychlejší jízdě potěší dobrým bočním vedení v dolní části, v té horní už je malinko slabší. Mondeo mě zaujalo hlavně materiály, jsou měkčené v místech, kde na to spousta dokonce i prémiových automobilek zapomíná – třeba u kolenou nebo kompletně celá palubka až po okno. Vnitřní prostor vpředu je vynikající, a to samé platí o zadních sedadlech, kde se v pohodě vlezou i vzrostlejší jedinci. Zavazadlový prostor má objemných 540 litrů. Ale ještě na chvíli zpět dopředu, kde se v naší vysoké výbavě nachází dva slušně velké displeje s vysokým rozlišením. První se nachází mezi otáčkoměrem a rychloměrem a lze na něm zobrazit rádio, hudbu a data o voze, na levé straně se pak ukazuje zobrazení adaptivního tempomatu a hlídání jízdy v pruzích. To vše by bylo fajn, ale jeho ovládání pomocí multifunkčního volantu je složité a chce to chvíli zvyku, i tak ale musíte kvůli každé maličkosti moc klikat. O něco líp na tom je ovládání displeje na středovém panelu, jenže ten ne vždy na rychlý a jemný dotyk zareaguje tak, jak má. Pochvalu zaslouží audio, které svými basy strčí do kapsy kde koho. Ovládání klimatizace by si zasloužilo větší otočné ovladače, tyto jsou malé a špatně se s nimi manipuluje.
Jízda
Pomalu se dostáváme k důvodu, proč si trojkové Mondeo tolik řidičů zamilovalo a nedají na něho dopustit. Kombinovat sportovní jízdu s komfortní dokáže jako málokdo a rovnat se mu může snad jen nová generace Mazdy 6 před faceliftem, která je však pořád drahá. Nenapadá mě tak jiná ojetina s cenou od 250 do 400 tisíc, která za slušné peníze nabídne nízký nájezd do 100 tisíc kilometrů, nadprůměrnou výbavu, komfortní a rychlý podvozek plus spoustu místa, líbivý vzhled a z části kvalitní motory.
Ve městě podvozek překvapí svou schopností žehlit nerovnosti v nízkých rychlostech, vše odfiltruje bez většího problému a rozhodí jej jen větší přímé výmoly v podobě děr v silnici a propadlých kanálů, což se projeví nepříjemným rázem do karoserie. Navzdory nízkému posazu je výhled dobrý do všech stran. Problémem je občas délka při parkování na stísněných místech.
Samotný motor 2.2 TDCi 147 kW žádným zázrakem není a řadí se k lepšímu průměru. To hlavně kvůli tomu, že rivalové prostě podobně výkonnou naftu nenabízejí. Oproti slabšímu dvoulitru TDCi má bohužel větší turbodíru, která je znatelná do 1800 ot./min. Pak tam přeplňovaný čtyřválec nasází všech 147 kW a 420 Nm a až do 3000 ot./min. táhne jako lokomotiva, s každou další stovkou otáček zátah výrazně slábne, a tak je zbytečné motor točit až k červenému poli. O přenos se stará šestistupňová manuální převodovka s krátkým chodem spojky a krátkými drahami řazení, což je na jedničku. Točivý moment posílá pouze na přední kola, která na suchém asfaltu nemají s přenosem žádný problém, prudší zrychlení na jedničku nebo dvojku na mokré vozovce však znamená rozblikané ESP a nemožnost se svižněji rozjet. Pohon všech čtyř kol Mondeo z neznámého důvodu obešel obloukem a nenajdete ho u žádné motorizace.
Skvělý podvozek a motor doplňuje fantastické hydraulické řízení, které poskytuje spoustu zpětné vazby a auto na otočení volantu reaguje bleskurychle. Podvozek má pořádnou dávku mechanické přilnavosti a nejvíce mu vyhovuje svižná jízda, při které překypuje jistotou. Na limitu už se projevuje těžší motor za předními koly a dostaví se mírná nedotáčivost. Rychlou jízdu na okreskách zvládá jako málokteré auto v naftě této velikosti.
Domovem této motorizace je dálnice, kde se v dobrém světle předvádí i pohodlný podvozek. Aerodynamický hluk je do 150 km/h téměř nepostřehnutelný – nad touto rychlostí se začne ozývat lehké hučení od zrcátek. Víc odhlučnovacího materiálu bych uvítal u kol, od nichž se stále ozývá mírný hukot pneumatik. A spotřeba? Okresky lze jezdit za 5.5 litru, dálnici zmákne mezi 6-7 litry a město kolem 8, týdenní průměr za téměř tisíc kilometrů se ustálil na 6.9 l/100 km, což je super.
Verze
Sedan – 4 dveře, kufr: 550 l, rozměry: 4,84 x 1,88 x 1,50 m
Liftback – 5 dveří, kufr: 540 l, rozměry: 4,78 x 1,88 x 1,50 m
Kombi Turnier – 5 dveří, kufr: 554 l, rozměry: 4,83 x 1,88 x 1,51 m
Na co si dát pozor a čeho si všímat
Po 150-200 000 kilometrech se objevují vůle v táhlech přední nápravy a později vůle i v nápravách zadních – budí pak dojem, že na rovince ”plave” a v zatáčkách nejistě zatáčí. Přibližně ve stejné době se musí dělat rozvody. Oprava/výměna obou položek však nežádá nijak závratnou částku, takže se moc bát nemusíte. Firemní auta s vysokým nájezdem mají často zanedbaný servis a požadujte tak jasnou servisní historii a servisní knížku.
Do roku 2011 byla většina aut bez filtru pevných částic, ta lze poznat lehce, protože byla prodávána na našem trhu – chcete-li tak auto bez filtru (originálně), kupujte to, které bylo jako nové zakoupeno v České republice. Od roku 2011 už se filtr objevuje u všech vznětových motorizací.
Ne/Doporučujeme
1.6 Ti-VCT 81, 88, 92 kW – Slabé a často utahané motory
1.6 EcoBoost 118 kW – Docela nový a zatím spolehlivý motor se slušnou spotřebou kolem 7.5 l/100 km
2.0 Duratec 107 kW – Kvalitní atmosférický motor se spotřebou kolem 8 l/100 km
2.0 EcoBoost 149, 176 kW – Silný a příjemný motor, spotřeba se ale blíží 10 l/100 km
2.3 Duratec 118 kW – Nejede o moc líp, než 2.0 Duratec a díky automatu spotřebuje přes 11 l/100 km
2.5 Turbo Duratec 162 kW – Silný a kvalitní přeplňovaný pětiválec od Volva, který dokáže udržet spotřebu okolo 10 l/100 km, pozor však na uhnané kusy – po 200 000 kilometrech občas praskají vložky válců a rozvody a vodní pumpa se mění taky při tomto nájezdu, nejlépe hledejte kusy s nájezdem do 150, maximálně 200 000 kilometrů.
1.6 TDCi 85 kW – Na Mondeo slabý a ne příliš dobrý motor
1.8 TDCi 74 a 92 kW – Nemá filtr pevných čátis, kvalitní motor – bohužel většinou velmi vysoké nájezdy, pozor na vyšší kouřivost a hlasité hvízdání turba
2.0 TDCi 96, 103, 120 kW – Jeden z nejlepších naftových čtyřválců své doby, dostačující výkon a nízká spotřeba klidně i pod 6 l/100 km
2.2 TDCi 129, 147 kW – Jede lehce víc, než 2.0 TDCi, má znatelnou turbodíru a přibližně o litr vyšší spotřebu, ale stejně bych ze vznětových motorů volil právě tento
Ojetý Ford Mondeo čtvrté generace je díky své nízké ceně a jízdním i technickým kvalitám velmi dobrou koupí a můžeme ho jen doporučit. Je skvělým kompromisem pro někoho, kdo miluje řízení, ale zároveň potřebuje prostorné rodinné auto na dlouhé cesty, které nabídne slušnou dávku pohodlí. Pořád někdo tvrdí: Fordem tam, vlakem zpátky? To ať si u Mondea strčí někam…
Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
Plus
Výborný podvozek
Aerodynamické odhlučnění
Kvalitní a měkčené materiály v interiéru
Nízká spotřeba
Řízení
Krátká dráha spojky a krátké dráhy kulisy řazení
Nízká cena ojetých aut
Mínus
Nekultivovaný motor
Do 1800 ot./min. znatelná turbodíra – táhne v úzkém spektru otáček
Interiér je náchylný na rychlejší opotřebení
Složitější ovládání informačního systému
Malé otočné ovladače klimatizace
Užší věnec volantu
Absence pohonu 4×4
« Jen 37 % kupujících by si při koupi ojetého vozu zkontrolovalo jeho historii Test ojetiny Toyota RAV4: Spolehlivost na prvním místě »