TEST ojetiny Ford Focus ST – Nestárnoucí rychlík
Jel jsem vracet auto do Prahy a zpět jsem měl jet ojetým Mercedesem třídy S, který se však bohužel deset minut před mým příjezdem prodal. Tak jsem hodinu procházel autobazar AAA Auto, kde mi nakonec padl do oka krásný Ford Focus ST v líbivé bílé barvě. Najeto měl lehce přes 100 000 kilometrů a z továrny vyjel v roce 2008, servisní kniha je samozřejmostí a jedná se o pěkný nepoškozený kousek, který byl navíc prověřený od Carlife. Cena? Nízkých 280 000 Kč, tento konkrétní vůz je však bohužel už prodaný, ale nešli jsme Vám jiný, téměř stejný vůz, jen před designovým faceliftem. Jo a ještě za rozumnější cenu a s nižším nájezdem kilometrů!
Pod tím bílým zevnějškem na krásných 18′ palcových litých kolech se skrývá pěkný sportovní interiér. Sedadla od známé firmy Recaro, ukazatel tlaku turbo-dmychadla, teploty a podobně. Interiér je v zachovalém stavu a nikde jsem si nevšiml žádných vad na kráse. Jen přihrádka středového panelu byla trochu ošoupaná, ale s tím musíte u ojetiny počítat. Pokud pečlivě obejdete auto, na zevnějšku nenajdete žádné oděrky, což je u hot-hatche, který má sedm let života za sebou nevídané!
Pod kapotou kraluje 2.5 litrový pětiválec od Volva, který je dopovaný velkým a brutálně uječeným turbodmychadlem. Jeho výkon činí 225 koní v 6000 ot./min. a točivý moment je velmi příjemných 320 Nm v 1600-4000 ot./min. S nízkou hmotností 1317 kilogramů vystřelí z klidu na 100 km/h za 6.8 sekundy a na šestku letí až 241 km/h. Agregát spolupracuje s parádně odladěnou šestistupňovou manuální převodovkou s krátkými drahami a kulatou hlavicí. No a nějaká nevýhoda? Bohužel tu je, pětiválec papá, hodně papá – průměrná spotřeba při testu, kdy jsem jezdil převážně po městě, jednu cestu z Prahy do Brna a zajel si na jednu padesátikilometrovou agresivnější vyjížďku, byla přes 13 litrů na 100 km. Pokud se ale budete snažit, můžete jezdit za 9-10 litrů, ale s tím musíte u tohoto auta počítat! Vynahrazuje to skvělými jízdními vlastnostmi.
Po nasednutí Vás překvapí příliš vysoký posed za volantem, sedadla však nabízí dobré boční vedení. Při nastartování se motor vytočí někde ke 2000 ot.min. a pak se zklidní na běžném volnoběhu. Při první rozjezdu zjistíte, že se prakticky můžete rozjíždět na dvojku, ve 35 km/h dávat čtverku a 60 km/h se dá bez problému jet na šestku. Auto necuká ani nedrnčí, silný motor s vysokým točivým momentem to prostě zvládá bez problému. Pokud motor vytočíte ke 3000-4000 ot./min. a pustíte plynový pedál, výfuk zapraská jako v závodním rally autě. Do 3000 ot./min. je tichý a kultivovaný, 3000 ot./min. a výš začíná koncert v podání pěti válců a ječícího turbodmychadla.
Po první pořádném sešlápnutím plynového pedálu zjistíte, že to není žádné ořezávátko, ale pravý hot-hatch. Auto na nerovné silnici pod plynem cvičí s volantem a při opravdové pile umí i hezky kousat. Do 200 km/h zrychluje jak po másle a v zatáčkách? Tady Ford odvedl opravdu dobrou práci! I po sedmi letech auto drží stopu a nepustí, jen při vypnutém ESP a velmi dynamické jízdě Vám může sem tam sklouznout zadek, který se stejně lehce srovná jemným kontra. Nedotáčivost? Pokud pořádně nepřestřelíte nájezd do zatáčky, tak se nekoná.
Když se rozvášníte a snažíte se motor točit až k omezovači, začnete zjišťovat, že nejideálnější je řadit v nějakých 5500 ot./min., protože od této hodnoty k 6000 ot./min. motor už prostě tolik netáhne a dochází mu šťáva. Rychlejší čas na okruhu tedy rozhodně zajedete když budete řadit už ve zmiňovaných 5500 ot./mim. Manuální převodovka je skvostná a i při těchto kilometrech v zachovalém stavu.
V celém autě nic nedrnčí, nekřápe ani nevrže. Auto netáhlo na žádnou stranu a oděrky nebyly prostě nikde. Překvapila mě spojka, která působila vcelku novým dojmem a neměl jsem s ní sebemenší problém. V řízení jsem si nevšiml žádné vůle a tak tomuto autu nemám, co vytknout a dávám velký palec nahoru! Bavilo mě!
Pokud však máte zájem, dejte si pozor na následující věci. Motor jako takový bývá většinou v pořádku, ale hůř už na tom občas je turbodmychadlo a synchrony v převodovce. U hodně ojetých hot-hatchů navíc musíte počítat s mrtvou spojkou a různá uložení, ložiska a čepy taky nemusí být OK. Takže před koupí pořádně zkontrolovat a pak si jen užívat! Tento kousek byl bez chybičky, i díky tomu už je u nového a spokojeného majitele.
Na závěr bych chtěl poděkovat firmě AAA Auto za zapůjčení tohoto vozu, který jsem si zamiloval!
Motor | |
---|---|
Typ | řadový pětiválec, 2522 cm3 |
Objem | 2522 cm3 |
Výkony a spotřeba | |
Nejvyšší výkon | 225 koní v 6000 ot./min. |
Točivý moment | 320 Nm při 1600 – 4000 ot./min. |
Maximální rychlost | 241 km/j |
Spotřeba | 13,8/6,8/9,3 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost | 1317 kilogramů |
Zavazadlový prostor | 385/1245 litů |
Cena | |
Cena nového vozu (testovaný ojetý vůz) | 769 990 Kč (280 000 Kč) |
« Renault Sandero R.S. a Renault Oroch oficiálně! Morgan EV3 se představí v Goodwoodu! »