Test ojetiny FIAT 500X
Pro FIAT je model 500 nejzásadnějším modelem, který se prodává jako na běžícím pásu. Ženy z něj odpadávají do kolen, tajně na něj doma šetří a ve městě se za ním ohlédne každý. Když někam přijedete ve Ferrari, lidé se vás trochu bojí a vzbuzujete v nich závist.
Pětikilo na to jde přesně naopak a rozdává radost a vyvolává v lidech úsměv. Je prostě neskutečně roztomilé! Fiatu se podařilo dokonale reinkernovat klasický design do moderního provedení a funguje to naprosto fantasticky. Zatím se to takto nepodařilo nikomu, ani novodobému MINI. Pětistovka je totiž absolutně nejprodávanější auto své kategorie.
Současnou „pětistovku“ si dosud pořídilo více než 1,5 milionu zákazníků, v Evropě jde o nejprodávanější minivůz, a jeho hvězda neustále stoupá. Konkurovat mu může pouze Panda, ze které vychází, a ostatní zástupci segmentu se mu ani neblíží. Není tak divu, že si v Toríně řekli, že to zkusí i jinak a využijí boom segmentu crossover. To je v současnosti, spolu s kategorii SUV, kategorie s nejvyšším navýšením prodejů a zájmu.
Nápad přeměnit retro design a malé autíčko v crossover zní opravdu šíleně, ale světe div se, ono to zafungovalo. Italové prostě design umí a výsledkem je pohledné, vkusné, proporčně vyvážené a především roztomilé auto, které pojme pohodlně pět dospělých, spoustu zavazadel a ještě s ním můžete sjet mimo zpevněné silnice a využít pohon všech kol v zimě při cestě na hory. Vlastně je to parádní recept vytříbené italské kuchyně.
A nezůstalo jen u designu. Pod šik karoserií se totiž ukrývá technika Jeepu Renegade. To znamená jediné – základ s předním pomocným rámem, asymetricky uloženými rameny upraveného systému McPherson a víceprvkovou zadní nápravou. A to i v případě, že máte pouze předních kol a za 4×4 jste si nepřiplatili. 500X tak má obrovský trumf oproti konkurenci, která si musí vystačit s jednoduchým podvozkem s vlečnými rameny. Třeba takový Opel Mokka, Renault Captur nebo Peugeot 2008.
A kladné body tento Ital získává i uvnitř. Jen těžko se chce věřit, že je to opravdu FIAT! Materiály, zpracování i ergonomie je totiž perfektní a jde vidět, jak moc si výrobce dal na tomto modelu záležet. Slibuji, že to v tomhle testu opakuji naposled, ale výběr materiálů i kvalita zpracování šla rapidně nahoru. Pětistovka sice není typickým zástupcem levného auta, je to trochu lifestylová záležitost, čemuž pochopitelně odpovídá vybavení, přesto poměrně dobře ukazuje, jak velký kus cesty FIAT urazil. Počínaje plasty palubní desky, přes výplně dveří, ozdobné dekory, chrom a konče ovládacími prvky, vše vypadá kvalitně a poctivě.
Větší X upouští od sjednoceného ukazatele před řidičem a nabízí klasické uspořádání tří oválných “budíků”. Ten středový je však plně digitální a v hezké grafice umí zobrazit veškeré myslitelné parametry palubního počítače. Na středu a vrcholu palubní desky se pak nachází velký dotykový display informačního systému a navigace. Ten reaguje překvapivě rychle a menu je intuitivní. Opravdu jsem překvapen, jak moc doladěné toto auto je.
Testovaný automobil, který jsem našel v nabídce bazaru AAA Auto, má najeto pouze 7000 km, a tak nemá smysl test pojat jako recenzi ojetého auta. Náš 500X je poháněný nejsilnějším benzínovým motorem 1.4 T MultiAir o výkonu 140 koní a s kroutícím momentem 230 N.m. I dnes tento motor působí moderně a inovativně. MultiAir totiž supluje roli škrticí klapky a je to znát z rychlé reakce motoru na přidání plynu a hbitého padání z otáček při řazení. Navíc se ukazuje, že systém s elektrohydraulickým ovládáním sacích ventilů funguje i s rostoucím počtem najetých kilometrů, neboť ani mechanici specializující se na italská auta s ním nemají výraznější potíže.
Motor je opravdu parádní, má dost síly, hezký zvuk a opravdu příjemné reakce. Mezi přeplňovanými motory rozhodně patří mezi to nejlepší a nedivím se, že už dnes má kultovní status. 500X je s ním dost svižná a to i přes delší převody. Manuální skříň C635 navíc vyniká lehkým a přesným řazením. To umocňuje i ideální kulatý tvar hlavice řadící páky. Špatně na tom není ani spotřeba, svižnou jízdou po okrskách jsem se pohyboval do 7 litrů. Pokud zklidníte, není problém jezdit pod 6. Tento motor mě vážně nadchl a to o malých turbomotorech často neříkám.
A platí to i pro podvozek! Použitá konstrukce totiž znamená jediné – auto je nečekaně komfortní, jisté a vrhá se s chutí do zatáček. Marně si vybavuji jiný crossover, který by takto přesvědčivě fungoval na točité silnici, ve městě i na dálnici. V kombinaci se strmým a přesným řízením se tak jedná o překvapivě zábavné svezení. Hmmm, kdo by to byl čekal od zvednutého hatche s retro designem malého pětikila!
Plusy
Vzhled
Nízká spotřeba
Prostorný interiér
Kvalitní materiály a zpracování
Jízdní vlastnosti
Bohatá základní výbava
Minusy
Krátké a ploché zadní sedáky
Prostor vzadu nad hlavou
Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech
« Na podzim hrozí střet auta se zvířaty, pod kapotou zase řádí kuny Toyota představila Yaris čtvrté generace »