Test ojetiny Citroen C4 Grand Picasso 2.0 HDi. Rodinný ideál s velmi nízkou spotřebou
Do redakce se nám dostalo zajímavé “vesmírné plavidlo”, přestože někteří se na něj často dívají skrze prsty, pro jiné je absolutní jedničkou ve své střední třídě. Toto auto má spoustu velkých plusů, které konkurenčním automobilkám často chybí a také ještě něco navíc. Dnes bude řeč o Citroenu C4 Grand Picasso. Nečekejte módní SUV spíš kompaktní a hlavně praktické MPV, které potěší hlavně rodiny s dětmi.
V redakci jsme už pár Picassů testovali, dnes tu ale máme zánovní vůz po faceliftu vyrobený v roce 2016 a zapůjčený od společnosti Mototechna. Poměrně nový kousek, který má najeto pouhých 26 tisíc kilometrů. Na první pohled se Picasso může zdát poměrně veliký, aby taky ne. Svým vzhledem spíše připomíná minibus. Ostatně to nezapřou ani sedmimístné sklopné sedačky. Největší výhodou je tak vnitřní uspořádání ve vozidle. Řidič i spolujezdci mají kolem sebe spoustu místa. Pokud hledáte praktické auto, je Picasso vhodnou volbou pro vás. Po sklopení zadních dvou sedaček ve třetí řadě, se vám naskytne velký prostor kufru, který využijete zejména při víkendovém stěhování na chalupu.
Co se týče zbytku vzhledu auta, na první pohled zaujme především přední maska, která disponuje útlými LED diodami pro denní svícení, nachází se nad hlavními světlomety. Mnohé z vás jistě potěší natáčecí světla do zatáčky, těmi ostatně už disponuje většina nových aut, přestože jako první s nimi přišel právě Citroen. Pod nimi pak další dvojce světel, tedy mlhovek. Autu to dává jakýsi vesmírný vzhled a určitě se tím velmi odlišuje od konkurence, neboť tímto nadčasovým zjevem nevyjde jen tak z módy.
Jen co si auto prohlédneme z venku, přesuneme se dovnitř, znalecky uchopíme kliku dveří, která se povolně otevře. Jak jste si dobře všimli, auto se otevírá dálkově a bezklíčově. Což může být v určitých situacích celkem problém. Jste-li na velkém parkovišti u obchoďáku, snadno si vás může vytipovat zloděj, který využije vzdálenosti mezi vámi a autem, snadno tak vleze do otevřeného auta, neboť se s klíčem od auta pohybujete stále v jeho blízkosti. Než se ohlédnete, můžou být vaše cennosti pryč. Na druhou stranu tato funkce odemykání a zamykání se dá vypnout.
Po usednutí za volant vás musí hned na první pohled upoutat madla u obou sedadel. Už si přijdete jako v autobusu? Je to vtipný prvek, ale při pozdější jízdě jsem to vskutku ocenil. Markantní rozdíl oproti konkurenci je také v řešení přístrojové desky. Je rozhodně atypická. Před sebou máte jen multifunkční volant, vše důležité se přesunulo na střed panelu, což je celkem neobvyklé a chvíli si musíte zvykat. Avšak adaptujete se poměrně rychle. Další obrovskou výhodou je výhled z okna. Tento model disponoval panoramatickou střechou, která se dala odkrýt pomocí pojízdných stínítek. Jak důmyslné. Nikdy jsem neviděl do prostoru tolik, jako právě tady. Stejně tak boční výhled byl víc než dostatečný. V tomto případě se téměř eliminuje mrtvý bod. Ostatně mrtvý úhel vám zajišťuje kontrolka na zrcátkách, která se vždy, když se v blízkosti objeví auto, rozsvítí oranžově. Multifunkční volant neklouže v ruce a snadno se drží. Co se týče tuhosti řízení, přiřadil bych jej ke střednímu stupni, nelze předpokládat, že by se volant dal ovládat jedním malíčkem.
Samotný infoteiment se dělí na dvě hlavní obrazovky. Spodní, kterou vše ovládáte, je dotyková. Reaguje přesně, rychle a to i přes kožené rukavice. Chce to chvíli času než se zorientujete, co a v jaké sekci se nachází. Úsměvným bodem pro mě bylo, když jsem v menu nalezl funkci kalkulačka, zřejmě Francouzi rádi počítají i za jízdy. Horní obrazovka slouží k tomu, aby ukazovala vše co má, a to je zejména aktuální rychlost, kterou se pohybujete na silnici, dále pak navigaci, chytře řešený ukazatel zbývajícího paliva, průměrnou spotřebu a také třeba aktuální čas. Potěší i středový panel mezi sedadly, nachází se zde téměř bezedná kapsle, která se otevírá pomocí roletky. Před řadící pákou o něco níž se nachází prostor pro odkládání nápojů.
Dalo by se říci, že vůz sází primárně na rodinu a praktičnost. Praktičnost hlavně v třetí řadě sedaček, kdo si myslí, že se sem posadí jen děti, je na omylu. Po praktickém vyzkoušení se tam posadí i dospělý člověk se 180 cm a ještě zbude místo nad hlavou a prostor na nohy, aniž byste si je drželi pod bradou. Není to sice na dlouhé cestování, ale kratší cestu zvládnete jedna dvě. Druhá řada sedadel je také sklopná a pojízdná. Pakliže položíte třetí i duhou řadu sedaček vznikne vám bezkonkurenční prostor o 1700 litrech a to už se opravdu vyplatí. Odpadá tím starost zbytečně utracených peněz za pronájem stěhovacího vozu.
Nyní je konečně čas se podívat na zoubek tomu, jak se s Picassem jezdí. V redakčním testu jsme měli k dispozici dieslovou motorizaci 2.0BlueHDI s výkonem 110 kW. Auto bylo opravdu svižné. Součástí je také šestistupňová manuální převodovka. Jak jistě víte motory BlueHDI patří mezi nejúspornější motory na trhu. Řazení probíhá lehce, snadno a přesně. Spojka mě více než překvapila svou povolností a lehkostí. Je téměř nemožné, aby vám auto na křižovatce chcíplo.
Auto jsem zkoušel nejen ve městě ale i na dálku a musím uznat, že je potěšující, že téměř nic nežere. Spotřeba se za týden fungování ustálila na neuvěřitelných pěti litrech na sto kilometrů, to samozřejmě díky ekonomičtější jízdě. Pokud budete Picassu v záchvěvu vášně šlapat po krku, spotřeba se vyšplhá na maximálně šest litrů a to si myslím, že je velice dobré na MPV.
Fascinující je i samotný podvozek auta. Je stabilní a překvapuje svou přilnavostí na rozbitých úsecích silnic, kterých je bohužel v Česku nespočet. V zatáčkách se auto lehce naklání, ale v kabině to není vůbec znát. Není to sice sporťák, ale i tam se s ním dá jezdit svižněji a radostněji, než si myslíte. Klame svým tělem.
Grand Picasso je skvělým autem pro rodiny s dětmi, přesto je svým způsobem nadčasové a jeho vzhled určitě zaujme i mladší bezdětné páry. Vyniká obrovským prostorem, který ocení nejeden z vás. Ideální společník na dlouhé trasy, neboť sezení v něm by se dalo přirovnat jako sezení v pohodlném křesle doma v obýváku, odpadá problém bolestivých zad. S dvoulitrovým turbodieselem si užijete spoustu zábavy a přitom budete jezdit za málo peněz, díky velice nízké spotřebě. Nebál bych se tvrdit, že auto je přímým synonymem pro rodinné vozy.
« Nová výbavová edice fabie Soleil. Co bude stát? Nabízené ojeté vozy jsou v Praze mladší, ale také dražší. Kde se vyplatí nakoupit? »