IMG_7548

TEST ojetiny BMW X5 3.0d – Sen tátův

24. 1. 2017 • BMW, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Před téměř deseti lety svět SUV opanovala trojice německých aut – Mercedes-Benz ML, Audi Q7 a BMW X5. Poslední z nich je teď dost možná nejvysněnějším autem mužů středního věku, kteří si ho, jako nové, nemohli dovolit. Teď je za cenu okolo půl milionu korun a stává se poměrně dostupným vozem pro širší veřejnost. Jenže má vůbec v dnešní době, v čase SUVéček , šanci obstát? Z jednoho pohledu totiž oslní, z druhého je to jen snadno zapomenutelný kus historie. Zda-li má jeho koupě smysl zjistíme v dnešním testu kousku zapůjčeného od společnosti AAA Auto.

Designová trefa

Hned ze začátku testu si představíme jeden z největších triumfů X5, a tím není nic jiného, než nestárnoucí design karoserie. Ačkoliv nejstarší kousky mají už přes 10 let života za sebou, tak pořád vypadají svěže a moderně. E70 se totiž chlubí jednoduchými křivkami včele s masivní maskou, dynamickými světlomety a agresivní zádí. Samozřejmostí jsou stylové angel eyes nebo trubicové zadní svítilny. Celkově působí vyváženým dojmem a troufám si tvrdit, že se jedná o jedno z nejlíbivějších SUV všech dob.

4

Interiér – Bez příplatků ani ťuk

Ačkoliv zvenku to je paráda, tak uvnitř panuje pohádka zcela opačná. Pokud daný kus není osazený nejluxusnější výbavou, tak je pohled do kabiny smutný. Samozřejmě, že ergonomie, posad, ovládání systémů a výhled z vozu je parádní, ale problém přichází při zkoumání materiálů a jejich zpracování. Sedadla nemají ani minimální boční vedení a jsou čalouněná nepříliš hebce působící kůží, nýbrž pokožkou ze starého hrocha. Plasty na středovém panelu jsou laciné a vše zakončuje základní displej informačního systému, který je hluboko zapuštěný v nekvalitním kusu plastu, který jen dává najevo, že si kupujete snobské auto a nemáte pár tisíc k dobru na pár, podle mě, nezbytných příplatků. Největším zklamáním je však vrzající interiér u více ojetých kusů, přičemž je jedno, kde a jak auto jezdilo – měl jsem asi pět ojetých X5 a každá vrzala stejně. Ale abych jen nekřivdil, pochvalu si zaslouží do rukou padnoucí volant, spousta odkládacích prostorů, gigantický prostor uvnitř a velký kufr o objemu 620 litrů, jehož horizontálně dělené víko lze navíc použít jako lavičku. Všeobecně doporučuji kousky vybavené větším displejem informačního systému iDrive, dřevěným obložením a příplatkovými sedadly.

5

Motory

2007 – 2009

3.0d – 235 koní
3.0SD – 286 koní

3.0SI – 272 koní
4.8i – 355 koní

Všechny motory jsou kombinované s šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol xDrive.

2010 – 2014

30d – 245 koní
35d – 265 koní
40d – 306 koní
M50D – 375 koní

35i – 306 koní
50i – 408 koní
M 4.4 – 555 koní

35d je vybaveno šestistupňovým automatem, šest stupňů má i převodovka vrcholného X5 M a zbytek modernizovaných motorizací je nakombinováno s osmistupňovými automaty.

3

Jízda – Pan vybíravý

Pod kapotou našeho kousku ze sklonku modernizace se nachází třílitrový řadový šestiválec s výkonem 235 koní ve 4000 otáčkách a točivým momentem 520 Nm mezi 2000 a 2750 otáčkami za minutu. I navzdory tučné hmotnosti 2180 kilogramů dokáže zrychlit z nuly na stovku za 8.3 sekundy a rozkutálet to na 210 km/h. Motor táhne hezky odspodu, má kultivovaný chod a příjemný projev, přičemž spotřeba se ustálí někde mezi 9-13 litry podle stylu jízdy – já jezdil za 11 litrů. Samotnému srdci nelze nic vytknout a tento základní agregát bohatě stačí. To stejné lze tvrdit i o šestistupňovém automatu ZF, který řadí bez váhání, včas a hladce.

Možná si říkáte, proč jsem odstavec o jízdě nazval Pan vybíravý? A je to velmi jednoduché, nezažil jsem moc podvozků u běžných aut, kterým by tak moc záleželo na povrchu, po jakém zrovna jedou. Na hladkém asfaltu budete opěvovat komfortní a velmi jistý styl při svižné jízdě. Zároveň si budete užívat vynikající odhlučnění a příjemné ševelení šestiválce. Jenže takových silnic je u nás málo a brzy narazíte na pořádnou českou okresku, která skrývá nástrahy v podobě nerovností, výmolů a děr. No a tady dámy a pánové, X5 nezvládá, a je kus za svými hlavními rivaly v podobě Mercedesu ML a Audi Q7.  Na takové vozovce podvozek propouští rázy do karoserie, auto nepříjemně odskakuje, chytá se kolejí a vše završuje skřípající interiér.

Řízení je chlapsky tuhé, poskytuje i nějakou tu zpětnou vazbu a docela mě baví, jenže to bych v testovaném kuse nesměl mít nesmyslné příplatkové řízení s proměnnou účinností, které je strašlivě přeposilované, zvláštně mění účinnost, neposkytuje žádnou zpětnou vazbu a zabíjí tak celkově drsnější charakter auta.

Pár slov si zaslouží i pohon xDrive, který skvěle funguje na mokré silnici a při rychlé jízdě, ale díky preferenci zadní nápravy ztrácí při jízdě v terénu nebo jen na kluzkém povrchu. Zkrátka mimo silnici X5 nepatří a je zde rozcupována vozy konkurenčních německých automobilek.

1

Kupujte, ale pečlivě vybírejte

Jak už jsem psal výše, pořiďte si vybavené auto, jehož interiér bude vypadat k světu. Z motorů bych volil klasický naftový třílitr nebo famózní osmiválec 4.8-litru, který však nepotěší dvacetilitrovou spotřebou. Raději bych se vyhnul méně spolehlivému 50i a trvanlivostí prý neoplývá ani 3.0SD či M50D. Nebál bych se koukat po modernizovaných verzích, které jsou dotaženější a hezčí. Pravidlo připlácet se vyplácí, u X5 dvojnásob a nejlevnější kousky jsou jednoduchou finanční sebevraždou. Jo a prosím, příplatkovému řízení se vyhněte obloukem.

Takže pokud vyberete hezký kus, tak je BMW X5 slušnou volbou a nelze ho nedoporučit. Jeho největším problémem je Mercedes-Benz ML, který si mě svou všestranností získal o něco více.

Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.

2

Plus

Jízdní vlastnosti na kvalitní silnici

Prostorný interiér

Velký kufr

Silný, kultivovaný a v rámci možností úsporný motor

Výborná převodovka

Vzhled

Mínus

Laciné materiály v základní výbavě

Lacině působící základní displej informačního systému

Základní sedadla čalouněna hrubou kůží

Vrzající interiér

Odskakující a nekomfortní podvozek na nekvalitní silnici

Příplatkové řízení s proměnnou účinností

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz