Test ojetiny BMW X5 3.0d – Královská jízda za ”pár” korun
Velké, těžké, nemotorné, to jsou tři důvody, proč jsem se nikdy nějak nezajímal o prakticky všechna SUV. No, ale jedno tu přeci jen vždy bylo a já konečně mám tu možnost s ním jeden týden žít. Jedná se o BMW X5 před faceliftem, proč jsem si vybral před? Protože má starý dobrý hydraulický posilovač řízení, který všem BMW dodává zvláštní pocit z řízení. A už na začátku musím říct, že to byl fajn týden.
Zvolil jsem BMW X5 3.0d, což je vlastně taková ”klasika”. Přeplňovaný řadový šestiválec, šestistupňový automat s měničem, vlastně to nejideálnější, s čím se X5 vyráběla. Auto je po prvním majiteli, má pravidelně a pečlivě psanou servisní knihu, je prověřeno od společnosti Carlife, od které dostalo plný počet bodů 5 hvězdiček, vyrobeno bylo před osmi lety v roce 2007 a za tuto část ”života” najelo lehce přes 103 000 kilometrů. Cena? Nečekali byste to, ale pouze 520 000 korun!
Začneme stavem tohoto vozu. Navzdory tomu, že auto brázdí silnice už poměrně dlouhou dobu, tak to na něm není absolutně znát. Interiér je krásně naleštěný, nikde nenajdete žádné škrábance nebo oděrky. Při jízdě nic nevrže a opravdu jsem si nevšiml žádného, ani menšího poškození. Exteriér je na tom podobně, teda až na malý škrábanec na prvé straně předního nárazníku. Díky vysokému profilu pneumatik jsou bez škrábanců i disky kol, což u ojetin bývá velmi zřídka. Motor, podvozek a další mechanika? Pořád jedna a ta samá pohádka. Tady jde prostě vidět, jak se auto odvděčí, když je o něj s láskou pečováno.
Takže pod kapotou našeho vozu se ukrývá řadový šestiválec s objemem 3.0 litru, jeho výkon 173 kW je přenášen přes šestistupňovou automatickou převodovku s měničem na všechna čtyři kola. Jak již jsem zmínil výše, náš vůz má ještě hydraulický posilovač řízení, o který po modernizaci přišel. Za zmínku pak stojí off-road paket, který vozu dodává masivnější vzhled.
Hned při první nasednutí Vám auto přesně padne do ruky. V interiéru je vše přehledné a systém iDrive je doplněn velkým příplatkovým displejem. Na svou dobu překvapí i USB konektorem a pro opravdové fajnšmekry je tu čtyř-zónová klimatizace. Co jsem však nepochopil, je to, že někdo v té době utrácel nemalé peníze za USB a čtyř-zónovou klimatizaci a nepřiplatil si za tempomat a parkovací senzory. A řeknu Vám, zacouvat k jinému autu sranda není, protože z X5 není skoro nic vidět, hlavně v noci. Až na tuto výjimku se mi auto opravdu hodně, ale hodně líbí.
Rozjel jsem se s ním a skoro jsem naboural. Hydraulické řízení je velmi tuhé a chce to trochu zvyku, ale jakmile mu přijdete na chuť, nebudete chtít jiné. Řízení je hezky komunikativní a prakticky poznáte, po jakém povrchu jedete a nepřehlédnete ani nejmenší koleje na silnici. Pokud tomu trochu šlápnete, tak se díky němu i toto velké SUV promění v malinko řidičské a ne-úplně nudné auto.
Ve městě se s autem jezdí skvěle do té doby, než narazíte na úzké ulice typu pařížská apod. Tam je X5 prostě moc široká a na parkování má malý rejd. Jakmile však vyjedete za město nebo na dálnici, stane se tím nejpříjemnějším společníkem. Díky své hmotnosti a měkčímu naladění podvozku je až neuvěřitelně pohodlné. V zatáčkách skvěle maskuje svou hmotnost a tak nějak si nemůžu všimnou žádné chybičky. Auto je sladěno do jednoho velkého, dobře fungujícího celku.
Při ježdění s X5 jsem narazil na jednu věc u ostatních lidí. Všichni si myslí, že označení 3.0d je u velkého BMW málo, a že to není ono. Každý mi řekl, ta silnější varianta by byla mnohem lepší, ne? A já říkám, ne, nebyla. Proč? Protože 173 kW je u tohoto auta, tak akorát. Když mu šlápnete, ujedete prakticky všem normálním autům, a ty, kteří nemají s rychlejšími auty zkušenost to hodně překvapí. Navíc s jakoukoliv silnější naftou už bude spotřeba zbytečně příliš vysoká, takže já bych volil 3.0d.
V závěru musím říct, že i 8 let staré SUV od BMW se dokáže měřit s dnes novými a mnohem dražšími soupeři, než je momentálně tato X5. Potom mě napadá jediná otázka, má smysl kupovat nové auto? Co si o tom myslíte?
Za zapůjčení děkujeme společnosti AAA Auto, kde si můžete prohlédnout tento konkrétní vůz.
« Ferrari F12 Speciale znovu vyfoceno! Hyundai představí ve Frankfurtu ostrou i30… velmi ostrou! »