Test ojetiny BMW M3 E46: Nesmrtelná klasika
Trojkové BMW generace E46 je všechno, co si představujeme pod značkou BMW. Minimalistický nestárnoucí design, kvalita – a především fantastické jízdní vlastnosti, ať už sáhnete po jakékoliv verzi. To nejlepší ale přichází na vrchu potravinového řetězce, kde výborný základ okořenila parta nadšenců z divize M a jako třešničku přidala fantastický motor S54. Vznikla tak legenda, která přinesla to nejlepší z baworáků devadesátých let do nového tisíciletí. BMW M3 generace E46 je i 21 let od představení považována za jedno z nejlepších sportovních aut. A já mám dnes příležitost vrátit se v čase a osedlat tuhle legendu a to dokonce rovnou na okruhu. Tuhle cestu časem si hodlám rozhodně užít.
Generace E46 se představila už v roce 1998, kupé následovalo o rok později. Stále se mi nechce věřit, že je mu už tolik. I s odstupem téměř čtvrt století vypadá E46 skvěle. Vyvážené proporce, sportovní šmrnc bez zbytečných kudrlinek – tohle byl vrchol baworského minimalismu. M3 tohle všechno ale dokázala posunout ještě na nový level. Agresivnější bodykit, kvůli širšímu rozchodu vytažené blatníky, vyboulená kapota a čtveřice koncovek výfuků. Oproti moderním autům se na sebe vůbec nesnaží přitahovat pozornost, ale od prvního pohledu budí její rýsující se svaly respekt. Vypadá prostě dokonale. Při živém setkání taky překvapí, jak je M3 E46 na dnešní poměry kompaktní. Vedle svých moderních protějšků vypadá, jako byste si jí mohli doslova obléct. Jen další důkaz toho, jak dnešní auta zbytečně rostou.
I design interiéru dokázal vcelku obstojně odolat létům. Co ale odolalo stárnutí rozhodně, je kvalita zpracování a zvolené materiály. Testované auto už má za sebou dvě stě tisíc kilometrů, a na jediném kousku interiéru to není znát. Vše stále perfektně lícuje, tlačítka nejsou vymačkaná, a ani nejsou smazané piktogramy. Prakticky všechny povrchy jsou měkčené, a kaskádovitá architektura s palubkou natočenou k řidiči stále vypadá hezky.
Naprosto perfektní je řidičská pozice. Sedí se nízko (především s manuálně posuvnými sedačkami), nohy natažené dovnitř, a volant hezky u těla. Díky tenkým sloupkům máte perfektní výhled ven, malý tlustý volant skvěle sedí v rukou, a před vámi jsou krásné budíky s charakteristickými diodami. Jsou jednoduché, dobře čitelné, a všechny informace máte stále na očích – především teplotu vody a oleje. V jednoduchosti je krása. Snad jediná věc, která zaslouží kritiku, jsou sedačky. Ne, nejsou špatné. Jen jsou pro daný druh auta zbytečně střižené do komfortu. Klidně bych si uměl představit méně polstrování a výraznější bočnice. Na trhu je naštěstí spousta alternativ. Jinak je to z pozice řidiče příjemně jednoduché auto. Vše je na svém místě, manuál, klasická ručka, o moc lepší už to být nemůže. Ne že by na tom záleželo, ale M3 umí být i praktická. Na zadní sedačky se relativně posadí i člověk kolem 180 centimetrů, a kufr pojme parádních 410 litrů.
To, co udělalo z M3 legendu, je motor. Ikonický, atmosféricky plněný řadový šestiválec o objemu 3,2 litru – S54B32. Několikanásobný vítěz ocenění za nejlepší motor na světě. Základem je robustní litinový blok a kovaná kliková hřídel. Díky poctivé konstrukci patří k velice spolehlivým jednotkám – minimálně na poměry takhle ostrých motorů. Nejslabším místem jsou asi ojniční ložiska, ale ty už většina majitelů preventivně vyměnila. Pro co nejostřejší reakce na plynový pedál má motor šest elektronicky ovládaných škrtících klapek. Samozřejmostí je přítomnost dvojitého Vanosu. Výsledkem je výkon 252 kW a 365 Nm. Plný kroutící moment se hlásí o slovo na 4.900 otáčkách za minutu, ale plný výkon nastoupí až v šílených 7.900 za minutu. Už z toho vám musí být jasné, že jde o něco výjimečného. V době vzniku šlo o jeden z mála motorů na světě, které dokázaly bez přeplňování překročit metu 100 koní a 100 Nm na litr. Ale chvíli zapomeňte na čísla. Tenhle motor je o charakteru, o otáčkách a projevu. Jeho ostrý závodní charakter žádný výkon nenahradí. Jednou se podíváte k omezovači, a čísla pro vás přestanou mít význam. Jde o naprostý klenot. V mém případě se motor pojí s tou správnou – manuální – převodovkou. Na výběr byl ještě robotizovaný manuál SMG, ale tomu se doporučuji vyhnout. Soužití s ním není zrovna růžové, a riskujete drahé opravy.
A ať se tedy dál nemotáme kolem čísel, jde se jezdit. Když jsem vyjížděl na Mostecký okruh, trať ještě osychala po dešti. Prvních pár kol jsem se tak s autem spíš oťukával, a snažil se ho především dovézt celé zpět. Ale už během zahřívacích kol na mě M3 zapůsobila. Svojí přístupností a nenuceností jsem jí s každou zatáčkou propadal. I v klidném tempu působila hravě a čitelně. Jako by mi chtěla dodat sebevědomí, abych jí dal pořádně zabrat. V nájezdu do třetího kola už jsou všechny kapaliny na správné teplotě, brzdy prohřáté, tak konečně můžu zjistit, o čem jsou všechny ty legendy kolem BMW M3 E46. Ze zatáčky se nechávám vytáhnout trojkou, abych si užil gradace motoru, a páni! To je nádhera. Jakmile se ručička otáčkoměru vyhoupne k pěti tisícům, celý motor jako by ožil. Výfuk vydává úžasnou mechanickou symfonii, která je podbarvená ostrým zvukem sání, a zatímco ručička otáčkoměru raketově stoupá k osmi tisícům, výkon nádherně graduje.
Živelnost S54 v posledních třech tisících je úžasná. Motor působí tak naléhavě, jako by už nemělo být žádné zítra. I po letech umí potěšit výkonem. Nejde o takové jalové tlačení do sedačky, jaké předvádí moderní turba, ale jeho úžasný charakter a vychování vám vše vynahradí. Za cílovkou potápím brzdový pedál, auto je nádherně stabilní, a brzdy se dávkují jedna báseň. Díky fantasticky poskládaným pedálům ani nepostrádám automatické meziplyny, které jsou dnes už samozřejmostí. V M3 E46 je heal&toe opravdu hračka. Motor má tak okamžité a přesné reakce, že to působí jako nejpřirozenější věc na světě. První šikanou se M3 protáhne naprosto ladně, a už míří vstříc sérii zatáček. Jistota a stabilita je neuvěřitelná. Z E46 je cítit úžasné vyvážení – tohle je vážně skvěle postavené auto. Je těžké uvěřit, jak kompaktně a agilně působí. Připadám si, jako bych v autě neseděl, ale měl ho na sobě oblečené. Jako by karoserie byla jen prodloužená část mého těla, a já tak s autem mohl fungovat jako jeho součást. Změny směru jsou okamžité, auto hbitě reaguje na povely rychlého řízení.
Nejkouzelnější ale je, s jakou lehkostí M3 E46 funguje, a jakým způsobem komunikuje se řidičem. Přední náprava je stoprocentně jistá, zadní kola reagují i na ty nejmenší impulzy od motoru, a vy si tak můžete hrát se stočením auta jen pomocí plynového pedálu. V každém okamžiku je M3 přesná jako skalpel, ale vůbec nepůsobí odtažitě. Vždy si nechává malou rezervu na hrátky, a vy se tak s každým metrem neskutečně bavíte. Tohle je auto, které je přesné a rychlé, ale po chvíli vás časy na kolo přestanou zajímat, protože se doslova utopíte v přítomnosti toho momentu, a už si budete jen užívat. A až tenhle den skončí, vám úsměv z tváře jen tak někdo nesundá. Chování je dokonale předvídatelné a neustále baví. Každý pohyb v karoserii, každá nepatrná vibrace se k vám nefiltrovaně ihned dostává, a vy tak přesně víte, co se pod vámi děje. Můžete tak jet rychle ale bezpečně zároveň.
Trochu překvapení pro mě bylo řízení. Hmotnost a rychlost jsou naprosto perfektní, jen se do něj nedostává moc informací od předních kol. Naštěstí to tolik nevadí, protože auto na vás valí tolik informací od podvozku, že přesně víte, co se děje. Pokud ale čekáte, že vaše prsty poznají i hrubost asfaltu, budete se muset podívat spíš u Porsche. Neustále mě ale fascinuje ten božský motor. Díky němu zapomenete na vše. Tohle je skutečné mistrovské dílo. Každý kontakt s plynovým pedálem je zážitek. Manuální převodovka je klasicky baworácká. Má tedy dlouhé dráhy a gumové dorazy. Přesnost jí nechybí a s motorem je spárovaná na jedničku, ale práce s ní chce trochu cviku. Pořád bych ji ale ani za nic nevyměnil za automat. Ten pocit napojení na auto se zkrátka nahradit nedá.
M3 E46 je k vám naprosto upřímná, a nic neskrývá. Díky tomu jí můžete začít okamžitě věřit a zkoušet její i vaše hranice. Dá se s ní doslova tancovat na hraně limitu, a nic neriskovat. Přesně víte, co si ještě můžete dovolit. Takhle mechanický pocit už nová auta bohužel neumí zprostředkovat. Tohle je ještě čistý analog, kde vše závisí na vašich dovednostech. Auto vám sice nehází klacky pod nohy a nechce vás pokousat, musíte mu ale dávat jasné příkazy. Když ho začnete vnímat, dostanete se na společnou vlnu, tak se vám odmění opravdu fantastickými zážitky. A o tom by řízení aut mělo být.
BMW M3 generace E46 je zaslouženě legenda. Designově je perfektní, použitá technika výjimečná, a jízdně jde o splněný sen automobilového nadšence. Tohle auto v sobě má všechno. Jistotu, přesnost, drama, uličnictví. Záleží jen, jak se cítíte. Jistotou ale je, že každou vaši náladu bude umět podpořit. Taky je tak akorát velká, tak akorát silná, tak akorát rychlá. Dokonalá ukázka baworské geniality z přelomu tisíciletí. Ani s odstupem let nepůsobí zastarale, naopak v kontrastu moderní doby ještě víc vyniknou její „staroškolské“ části. Jestli vás lákají klasická auta, ale nemáte na ně peníze, bojíte se, že jim hrubým užíváním ublížíte, nebo se bojíte, že je neudržíte v provoze, je M3 E46 skvělé auto. Má v sobě všechny přednosti youngtimerů, zároveň je ale spolehlivá, dílů je všude dost, a ceny ještě nejsou vyhnané úplně do nebes. Jestli vám starší Porsche a Ferrari přijdou jako rozmar, ale rádi byste poznali, jaké to je skutečně řídit, BMW pro vás má odpověď. Na tohle auto historie nezapomene, a věřte, že ani vy ne…
BMW M3 E46 v sobě kombinuje řidičskou čistotu z devadesátkových BMW a vypiplanost aut z nového tisíciletí. Řidičsky je i po dvaceti letech fantastická, vzhledově zraje, a svým přístupem k řidiči je každým rokem přitažlivější. Úžasné auto.
Plusy
– Analogový charakter
– Motor, motor, motor
– Design
– Jízdní vlastnosti
Minusy
– Problém sehnat poctivý kus
« Test ojetiny BMW M6 E63: Jediná svého druhu Test ojetiny Ford Focus RS Mk1: Zrodila se hvězda »