Test ojetiny BMW 6 E24: Umění na kolech
V březnu roku 1976 byla na Geneva Motor Show představena nová modelová řada 6 E24. Ta navazovala na úspěšné kupé 3.0 CS E9. BMW totiž usoudilo, že se musí vyrobit důstojný pokračovatel rodu majestátních kupé. Musel se najít nástupce nádherných modelů E9, které počátkem 70.let nahradily modely 2000 C/CS z poloviny šedesátých let. Nová generace měla být podobně fascinujícím a nadčasovým autem. Oproti jiným světovým automobilkám, sportovní kupé od BMW neměla jen kolosální výkon a sportovní styl, ale také si sebou nesla punc luxusního vozu a nejnovějších technologií. Tento úkol zvládlo BMW bez ztráty kytičky.
Přesvědčení BMW, že následující generace kupé pro pozdní 70.léta a 80. léta musí mít šestiválcový motor, být high-tech a zároveň splňovat vše, co se požaduje od luxusního vozu, bylo naprosto ojedinělé. Tím, že šestka musela splnit náročné crash testy, které byly různé podle zemí, ve kterých se měla uvést na trh, prošla karosérie E24 slušnou porcí změn a faceliftů.
Nebudu zastírat, E24 je pro mě jedno z nejhezčích aut, které kdy vzniklo a spolu s nádherným modelem E9 drží dvě přední příčky mezi BMW. Design je čistý, žraločí příď neodolatelná a vůz je ztělesněním pojmu sportovní elegance. Je to jedno z mála aut, které vypadá skvostně už ve standardním provedení, bez dobového sportovního paketu. Pozdější facelifty s velkými plastovými nárazníky (zejména US verze) ztratily na eleganci.
Testovaný exemplář je z roku těsně před první modernizaci, tedy 1981. Vzhled je tedy velmi čistý. Technicky ještě sdílí základ s dobovou řadu 5 generace E12 (od 1982 přechází 6 na platformu E28) a používá motor typu M30B28. Jedná se o prodejní označení 628 CSi. To, že se nejedná o dobový M Technik poznáte dle chybějícího nástavce pod předním nárazníkem, který autu dodával větší dávku agresivity. Taková kombinace pak patří k nejhezčím zástupcům modelů E24. Zajímavá je tmavě zelená barva karoserie zapůjčeného auta do testu od společnosti Mototechna Classic a žlutá světla, která odhalují, že vůz jezdil v jižní Evropě, náš kus konkrétně ve Francii.
Poslední z 86000 modelů byl vyroben 6. 4. 1989. První exempláře byly vyráběny firmou Karmann až do roku 1977, kdy se výroba přesunula čistě pod křídla BMW. Prvními modely byly typ 630CS, který byl osazen šestiválcem s objemem 2986ccm a s 182 koňskými silami a 633 CSi s 3.2litrovým motorem (200 koní). Model 630CS je velmi ceněným a řídce se vyskytujícím vozem. Dal se snadno rozpoznat podle odlišného zadního nárazníku. V USA byl model 633 CSi označován jako 630 CSi.
Nejpopulárnějším modelem se stalo BMW 635 CSi, které se na trh dostalo v roce 1977. V té době už se prodávaly modely 628, 630 a 633. O rok později dorazil model 628 CSi a v tu samou dobu BMW stáhlo z výroby 630. Typ 628 pak byl stěžejním modelem pro mnichovskou automobilku na evropských trzích.
Největší modernizací prošla šestka roku 1982. Změna nejvíce postihla přední a zadní část auta, která se jevila nyní o něco méně mohutně. Ve všech modelech E24 je nyní ABS ve standardní výbavě. V modelu 635 CSi byl umístěn nový motor s obsahem 3430 ccm a s novou řídící jednotkou, která snižovala spotřebu paliva a zároveň nepatrně zvýšila výkon. O rok později se z výroby stahuje model 633 CSi.
BMW představilo u E24 také nový standard v podobě rozvržení kontrolního panelu na přístrojové desce. Obsahoval sedm zelených kontrolek indikujících například množství oleje v motoru, brzdové kapaliny a další. Tento standard pak BMW přeneslo do všech svých budoucích modelů.
Nejsilnějším typem se stal M635 CSi, který se představil roku 1984 a byl vyroben v pouhých 5803 exemplářích. Jeho 24-ventilový motor produkoval výkon 286 koní. Americké verze měly díky přísným zákonům na ochranu životního prostředí zredukovaný výkon a také byly o něco těžší. Proto evropské verze dosahují mnohem lepších jízdních výkonů než jejich americké ekvivalenty. Model M635 CSi dosáhl i velkých sportovních úspěchů. V letech 81, 83 a 86 dokonce vyhrál European Touring Car Championships.
Tolik bohatá historie, pojďme jezdit! Pro mě osobně je jízda s tímto autem splněný sen. E24 pravidelně sonduji na inzerci a mám velké nutkání si ji pořídit. Dosud mi však chyběla rozhodující zkušenost za volantem. 628 CSi disponuje výkonem 135 kW (181 koní) a kroutícím momentem 235 Nm. Maximální rychlost je až 215 km/h. Váha se pohybuje zhruba okolo 1,4 tuny. Nutno podotknout, že šestka nikdy neměla být sportovní vůz, na to měl výrobce jiné řady. Je to nejlepší možné ztělesnění slova GT. Rychlé, komfortní a luxusní kupé. Přesně tak i jezdí.
Standardní podvozek je měkoučký a krásně tlumí nerovnosti. Tomu napomáhají i malá kola s vysokým profilem pneumatik. Za volantem se sedí nízko a už tehdy měly vozy BMW skvělou a sobě vlastní ergonomii. Výhled na tu dlouhou kapotu před vámi je úchvatný. Sedadla jsou kožená, pohodlná a všechna čtyři okna elektricky ovládaná. Pozici za volantem nacházím ihned a cítím se jako doma.
Řadový šestiválec naskakuje okamžitě a ustálí se na hlasitém, ale velmi mechanickém volnoběhu. Nádherný zvuk vlastní starým autům bez elektronických nesmyslů uvnitř motorů. Stačí lehké prošlápnutí plynu a ihned naskakuje husina. Nízkou a kulatou hlavicí řadím v krátkých dráhách jedničku a vyrážím. Auto se rozjíždí a sametově zrychluje za čistě mechanického zvuku řadové šestky. Pokud znáte zvuk posledních atmosférických šestiválců od BMW, dejme tomu v generaci E46 nebo E90, mnoho podobnosti nenajdete. Tady je zvuk výraznější a syrovější. Mohl bych to poslouchat celé dny.
Motor přesně splnil má očekávání. Jde s lehkostí do otáček a postupně graduje. Řízení je upovídané a auto na něho poslušně reaguje. V zatáčkách jde cítit délka vozidla, ale v oblouku se drží velmi schopně, přičemž je ukázkově pohodlné. Achjo, jsem zamilovaný. Možná jsem v koutku duše doufal, že mě zklame. Jenže já teď budu muset prodat ledvinu a jedno si pořídit…
S šestkou si kupujete pořádný kus historie a ten nejlepší rodokmen značky. Jako bonus získáte opravdu nádherný kus auta s investičním potenciálem a zejména skvělými jízdními vlastnostmi. Je to splněný sen.
« Test ojetiny Honda Civic: Spolehlivá a řidičská volba Prodeje aut v EU: Plug-in hybridy propadly, Němci s vracejí ke spalovacím motorům »