Test ojetiny BMW 530i M Sport E60 200 kW. Sametový klenot
E60 je vskutku zajímavé auto, které v den svého představení pořádně otřáslo základnou fanoušků a klientů BMW. Chris Bangle mu tehdy vtisknul opravdu revoluční tvary, které nenavazovaly na žádný model z předchozí dlouhé historie automobilky. Lidé tuto pětku nazývali různě a většinou ji odkazovali někam směrem ke Koreji. Design je však velmi subjektivní věc a nutno říci, že Chris tehdy předběhl svou dobu. E60 totiž dostala tak moderní a revoluční tvary, že téměř nezestárla. Dnes vypadá stále svěže a soudobě, navíc tím, jak se celý automobilový design posunul k podobným tvarům, začal její vzhled dávat velký smysl. Jednoduše řečeno, vypadá, jako by se vyrobila nedávno. Stačí se podívat na generaci E39, která oproti E60 působí jako unavený dědeček.
Jaké vlastnosti si majitelé a skalní příznivci bavoráku na svém voze nejvíc cení, co by nevyměnili za nic na světě a kvůli čemu se dokáží do krve pohádat například s „hondaři“? Jistě správně tušíte, že jde o pohon zadních kol či spíše klasickou bavorskou koncepci s vpředu podélně uloženým motorem a zadním náhonem. V životě ortodoxního fanouška mnichovské automobilky neexistuje hezčí představa, než proletět zatáčku s rozhozenou zadní částí za zpěvu řadového zážehového šestiválce.
V dnešní době však BMW tradici mírně opouští a její vozy odpovídají aktuálnímu požadavku trhu. Nicméně právě E60 je nyní velmi zajímavou volbou k ojetému BMW. Má několik základních důvodů proč ano – má dokonalé atmosférické motory, ideální rozložení váhy, převažuje pohon zadních kol a vypadá moderně. Do testu jsem si vybral krásný černý kousek (dle mě spolu s modrou nejlepší možná barva na toto auto) po faceliftu, navíc vybaven M paketem a především atmosférickým třílitrovým řadovým šestiválcem o výkonu 200 kW a manuální převodovkou. Prostě taková ta legendární konfigurace pravověrného “bavoristy” a ztělesnění pojmu “sportovní sedan”.
Jeden ze způsobů, jak znásobit agresivnost vozu a zvýšit zájem u okolí, má jméno M paket. Balíček sportovních doplňků zahrnuje mnoho atraktivních prvků exteriéru i interiéru přibližujících vzhled sériové pětky divoké M5. Vpředu vystupuje sportovní nárazník s ostře řezanými rysy, kulatými mlhovkami a velkým vstupem vzduchu, zboku vyniknou rozšířené prahy, vzadu přitahuje pozornost sportovní nárazník a dvojitá chromovaná koncovka výfuku. Uvnitř se přítomnost M paketu projevila také. Standardní sedačky nahradila nekompromisní sportovní sedadla, stále však s bohatými možnostmi nastavení, a sloupek řízení zakončil sportovní volant s velmi tlustým věncem.
S tloušťkou věnce volantu to BMW možná trochu přehnalo. Většině řidičů se bude volant držet příjemně, ale ženám může široký věnec vadit. Sportovní sedačky BMW vždycky umělo, takže asi málokoho překvapí, že při silném bočním vedení opěradla a sedáku, které zajišťuje patřičnou oporu v zatáčkách, poskytují výborný komfort. K ovládacím prvkům na boku sedáku se dostanete jednoduše a stejně jednoduše sedadlo nastavíte do požadované polohy.
Na středové konzole zůstávají pouze ovladače klimatizace, regulace hlasitosti, posun skladeb CD přehrávače a tlačítka elektrického vyhřívání sedadel. Všechno ostatní najdete v systému iDrive. S tím se pracuje o něco lépe než v dobové řadě sedm, rychleji se zorientujete především v submenu, ale zase o něco hůře než v řadě tři. Místa na zadních sedadlech u kolen i hlavy nabízí pětka dostatek, 520 litrů zavazadlového prostoru díky velkému vstupnímu otvoru protaženému do stran využijete beze zbytku. Nutno říct, že i interiér dozrál a vypadá parádně.
Šest válců, šest stupňů
Třílitrový šestiválec s výkonem 200 kW při 6600 otáčkách a točivým momentem 320 Nm při 2500 otáčkách poskytuje motor spoustu zábavy, výkon totiž posílá tradičně na zadní kola. Nehledě na to, kolikrát jste zážehový šestiválec v pětce slyšeli, zaujme vás nejdříve zvukem a odhlučněním. V nízkých a středních otáčkách motor tiše přede a nabírá sílu na hlavní představení. Jakmile se dostanete za hranici 5000 otáček, zazní z motorového prostoru libozvučný hlas, při jehož poslechu zaplesá srdce každého sportovně založeného řidiče. Jelikož mezi 5000 a 6600 otáčkami poskytuje motor i nejvíce výkonu, mohu vám zaručit, že se budete vydávat do těchto končin velmi často.
Nová generace třílitru s označením N53B30OL nejvíce vynikne právě díky lepší dynamice v nižších otáčkách oproti staršímu M54, který bylo nutné více točit. Charakter si však zachovává pořád stejně dobrý. Na příděl síly samozřejmě nemusíte čekat do nejvyšších otáček, výkon narůstá lineárně, takže už kolem 2500 otáček se můžete těšit na slušnou dynamiku. BMW 530i ochotně akceleruje a neztrácí dech ve vysokých rychlostech. Šestiválec ve všech ohledech splňuje nároky na komfortní a zároveň dynamickou jízdu, ve městě potěší kultivovaným projevem, mimo město a na dálnici zase vysokým výkonem.
Klenotem je pak podvozek, který se dá nazvat dokonalým univerzálem. Nejprve jsem se bál zbytečné tuhosti díky M paketu, ale BMW už po letech přišlo na to, jak jej správně nastavit. Nutno podotknout, že testovaný vůz neměl pneumatiky runflat, které komfort dost ovlivňovaly, samozřejmě k horšímu. E60 M sport tak ideálně kombinuje sportovní tuhost, dokonale kopíruje povrch a přitom stále zůstává komfortní.
Ani na rozbité silnici jsem nezaznamenal odskakování nebo nervozitu. Mechanické řízení krásně doplňuje skvělý pocit z řízení a auto následuje volant okamžitě. Pochválit musím i manuální převodovku, která je v E60 výrazně lepší než třeba v E46. Chod kulisy je příjemně tuhý, přesný a dráhy jsou krátké. Na tuhost chodu je třeba si zvyknout, ale poté je to jednoduše fantazie.
Pokud se vydáte za město a rupne vám v bedně, stačí vypnout DSC, šlápnout na plyn a 530i se promění v agilní stroj, který umí krásně vymetat zatáčky. Váha této generace se totiž držela pořád poměrně nízko kolem půldruhé tuny. Ze zatáček pak není problém odjíždět mírným powerslidem a užívat si hravosti. Samozřejmě schází samosvor a auto je třeba správně rozhodit, pak je ale skvěle ovladatelné díky ideálnímu rozložení hmotnosti.
V extrémních situacích se projevuje i jeden příjemný rys. Tuhá karoserie se vůbec nekroutí. Přestože z vnějšku vypadal testovaný sedan řady pět jako nekompromisní sportovec s extrémně tuhým podvozkem, uvnitř vládla naprostá pohoda. Přes nerovnosti se vůz přenáší s maximální lehkostí, chvílemi to dokonce vypadá, jakoby se pohyboval na vzduchovém polštáři. Brzdy nejsou přeposilované a mají velmi razantní účinek. To, jak E60 umí kombinovat každodenní použitelnost se sportovní jízdou je velmi návykové.
I přes svůj věk jezdí 530i fantasticky, nabídne moderní výbavu, atraktivní design a vytříbený atmosférický motor. Přitom si neřekne ani o velký příjem potravy a spokojí se v průměru s deseti litry. Bát se nemusíte ani mechanické spolehlivost, zazlobit umí jen elektronika, ale pozdější verze po faceliftu jsou na tom lépe i v tomto ohledu. Pokud tedy hledáte prostorné exekutivní BMW, které umí nabídnout i radost z jízdy, E60 je správná volba!
« Lamborghini představilo nový Urus, jede až 305 km/h Test Maserati GranCabrio 4,7 S. Vymírající druh »