Test ojetiny BMW 530d (G30): To nejlepší z bazaru
BMW řady pět je tady s námi již téměř půl století, během kterého se představilo v sedmi generacích. Vždy šlo o vrchol své třídy. Auto, které umělo zabalit luxus i sportovní geny do jednoho elegantního balíčku tak, jako nic jiného na trhu. Samozřejmě i v této dynastii se najdou výjimky. Především generace F10 nedosáhla vysokého standardu nastaveného předchůdci. Šlo spíš o malou sedmičku. Auto bylo těžkopádné, odtažité a především v krajích výroby umělo být servisním strašákem. K nástupci označeném G30 tak všichni vzhlíželi s drobnými obavami, ale BMW slíbilo návrat ke kořenům. Dnes se podíváme na verzi před faceliftem, která se v bazarech pohybuje v cenách nové základní Octavie. Je to zase ta pětka, kterou fanoušci chtěli? A co spolehlivost? Zjistíme to s tou „nej-baworáčtejší“ verzí – zadokolka se šestiválcem.
BMW 5 generace F10 vyráběné mezi roky 2009-2017 nebylo tak špatné auto, jak by mohlo z nadpisu vyplynout. Jen trochu zapomnělo, co to znamená být „BMW 5“. Až moc se zaměřilo na luxus a jízdní vlastnosti šly trochu stranou. Auto bylo taky hodně těžké a odtažité. Což chtěli u BMW rozhodně změnit. Testovaný nástupce tak i přes větší rozměry výrazně zhubl – podle varianty až o 200 kilo. Taky se kompletně přepracoval podvozek. G30 má širší rozchod vpředu i vzadu, upravila se geometrie, a mělo by tak jít jízdně o mnohem zajímavější auto.
Vzhledově jde spíš o evoluci předchozího designu. BMW hrálo na jistotu a nepokoušelo se o žádné experimenty jako v Banglově době. G30 je tak minimalistická, nijak nekřičí do světa a hraje spíš na jemnou a elegantní notu – především testovaná verze bez M-paketu je skoro až nenápadná. Sportovní geny jsou ale v karoserii stále dobře čitelné. BMW použilo stejný trik, jako už tolikrát předtím – kolmá příď, krátký přední převis, dlouhý zadní, minimum hmoty nad blatníky a tradiční Hofmeisterova křivka. Auto tak působí dynamicky i když jen stojí na místě a nemusí si k tomu pomáhat žádnými agresivními designovými kreacemi. Stále jde o krásné reprezentativní auto a osobně jsem se nesetkal asi s nikým, komu se nelíbí. Je to skvělé zhmotnění „sportovně-elegantního“ pojetí designu.
Uvnitř je to zcela tradiční BMW. Architektura interiérů baworáků se nezměnila snad už od dob E34 a pokud jste v nějakém BMW v posledních třiceti letech seděli, velice rychle se tady zorientujete. A proč ne. Když najdete něco, co funguje, není potřeba to za každou cenu měnit. Perfektní je pak i ergonomie. BMW nezanevřelo na tlačítka a každá důležití funkce tak má svůj logicky umístěný čudlík. Pokud ale patříte mezi lidí, kteří berou tlačítka za přežitek, lez auto ovládat taky dotykem, gesty nebo hlasem. Je to na vás.
Kvalita zpracování a zvolené materiály jsou naprosto špičkové. Prakticky vše je potaženo kůží. Na tvrdý plast nesáhnete – vážně, i kapsy ve dveřích jsou měkčené. Všechno perfektně lícuje, a i přesto, že auto v testu má nejeto přes 80.000 kilometrů, nenarazil jsem na jediný znak stárnutí. Dokonce ani velké plochy pianového dekoru nejsou poškrábané – a to auto slouží v půjčovně.
Řidičská pozice je naprosto příkladná. Sedí se příjemně nízko na krátké ruce a dlouhé nohy. Z auta je dobrý výhled a řidiče potěší jedna taková drobnost – auta před faceliftem mají ještě klasické budíky. Někdo si může stěžovat, že si tam nepustíte navigaci…ale ono se na ně tak krásně kouká. Navigaci si navíc můžete pustit na perfektně zpracovaný head-up displej. Sedačky poskytují skvělý komfort a dobře drží tělo. Nastavitelné jsou ve všech myslitelných polohách. Mají i dofukovací bočnice a lámací ramenní část. Samozřejmě jsou vyhřívané, odvětrávané a poskytují masážní funkci. Příplatková prémiová kůže je navíc tak jemná, že bych si do auta nejradši sedal nahý. Interiéry „Géčkové“ řady BMW prostě patří k tomu nejlepšímu na trhu. Jsou chytře navržené, poskytují skvělé zpracování a umí navodit takovou příjemnou domácí atmosféru.
Na zadních sedačkách si budou lebedit i dlouháni. Díky rozvoru o délce 2975 je zde místa opravdu dost. Sedačky jsou opět pohádka a jsou o něco vyvýšené oproti těm vepředu. I z druhé řady tak máte dobrý výhled ven. Praktické duše potěší kufr o objemu 570 litrů. Zatímco nové BMW G30 sloužilo především vyššímu managementu, při dnešních cenách bazarovek si ho umím představit i jako parádní rodinné auto.
Pod kapotou testovaného auta se nachází baworácký evergreen – třílitrový řadový šestiválcový diesel. V generaci G30 se ale objevila nová verze s označením B57. Motor produkuje 195 kW a tučných 620 Nm. V našem případě putuje všechen výkon na zadní kola. Díky absenci pohnu všech kol xDrive je pětka překvapivě lehká. Tahle téměř pětimetrová loď váží pouhých 1715 kilo. Sprint na stovku zabere asi 5,5 sekundy a maximální rychlost je tradičně omezena na 250 kilometrů v hodině. Dynamika v reálném světě je opravu působivá. Musím se přiznat, že nejsem velký fanoušek dieselů, ale pro vznětové šestiválce jsem měl vždy slabost. Jejich nenucenost, kultivovanost a hrubá síla jsou návykové.
V případě B57 to samozřejmě není jinak. Motor je neuvěřitelně sametový a vychovaný. Uvnitř o něm vůbec nevíte a připadáte si skoro jak v elektromobilu. Při každém kontaktu s plynovým pedálem se auto veze na obří vlně kroutícího momentu. Ochotně zrychluje z jakékoliv rychlosti a reakce na plyn jsou nečekaně rychlé. Svůj podíl na sametovém projevu má taky skvělá převodovka od ZF. Osmistupňové ZF stále patří mezi nejlepší převodovky na trhu a spárování s motorem v případě 530d je tak perfektní, že o ní ani nebudete vědět. Tradičně skvělá je taky spotřeba. S lehkou nohou se podíváte i někam k šesti litrům. Já jezdím trochu svižněji, a přesto jsem test zakončil na skvělých 7,3 litrech. Z pohledu poskytované dynamiky a spotřeby holt člověk zatím nevymyslel nic lepšího než velký diesel.
Na silnici jako první zaujme sebevědomí, s jakým mění naše tankodromy na dokonale vyžehlený povrch. Člověku se skoro chce vystoupit a podívat se, jestli někdo přes noc nepoložil novou silnici. Auto pracuje v podvozku tak delikátně, že zvládá vysávat všechny nerovnosti, ale vůbec se při tom nehoupe a neklepe. Celý ten pocit jízdy na obláčku je ještě umocněn perfektním odhlučněním podvozku. Při klasickém denním pojíždění za povinnostmi se mi zdá, že sedím spíš v BMW 7, jehož největším úkolem je dokonale vás izolovat od světa. Což je na jednu stranu fajn, na druhou se mi někde vzadu v mysli začíná usazovat obava. Protože předchozí F10 rozhodně s komfortem problém taky neměla.
Jediný výrazný pokrok v G30 je, že si lépe poradí s ostrými nerovnostmi a nemá tendence se v zatáčce svážet po hrbolech. Jenže od BMW 5 taky chci, aby se v zatáčkách změnila ve štiku, která svou agilitou zmate vaše smysly. A to byla disciplína, která F10 zrovna nešla. Na to byla zkrátka až moc těžká a gumová. Trochu se tak bojím, že u G30 tenhle neduh zůstane. Namířím si to tedy pryč z města, a než se přede mnou silnice začnou vlnit, čeká mě ještě hezkých pár kilometrů po dálnici. Nejpřirozenější revír pro tohohle žraloka. Jak se dalo čekat, požírat kilometry by mu šlo. Směrová stabilita je absolutní, ani daleko za dálničním limitem není z auta cítit žádná nervozita a hlavně – ten klid a ticho. Odhlučnění BMW 5 G30 je vážně špičkové. Dle měření jde dokonce o jedno z nejtišších aut, co si můžete koupit. Dlouhé přesuny tak působí vyloženě jako balzám na nervy. Z části za to může i vypiplaná aerodynamika. Součinitel odporu vzduchu má hodnotu pouhých 0,22, což byl ještě nedávno nejlepší výsledek napříč všemi segmenty. Až nedávno představený omlazený Model S od Tesly tuto metu překonal.
Chleba se ale bude lámat až na okresních cestách. BMW 5 prostě musí dobře jezdit. Jestli nedokáže vtáhnout řidiče do děje, nemá smysl. A musím uznat, že dieta a provedené změny přinesly ovoce. Auto v zatáčkách doslova ožívá. S radostí mění směr, je agilní a přesné. Po pár kilometrech zapomenete na to, že za vámi je vlastně pět metrů auta. Jako by se kolem vás v zatáčkách zmenšilo. Je to zase ta pětka, která umí sundat sako, vyhrnout rukávy a odvázat se. Auto má taky obrovskou zásobu gripu a dohnat ho do úzkých už chce odvahu. Naštěstí jsem neměl auto vybavené xDrivem a zadní kola nemohla vyhrávat boj o přilnavost věčně. Zatáčky se tak daly opouštět dobře kontrolovatelným power slidem a auto se dalo krásně řídit plynem.
Hravost a ochota následovat přední nápravu mě opravdu překvapila. Taky na mě zapůsobila tuhost od podvozku. Auto díky tomu naprosto přesně reagovalo na povely řízení, pořád ale dokázalo zachovat skvělou úroveň komfortu. Řízení samotné je tak akorát rychlé, velice dobře navážené, a jelikož se přední náprava nemusí starat o nic jiného než zatáčení, tak je z něj hezky cítit přímé napojení na kola. Tohle auto prostě jezdí skvěle. A je zrovna jedno, jestli uháníte na pracovní schůzku, jedete s rodinou na dovolenou, nebo si jen tak chcete upustit páru. Musíte mít ale na mysli, že jde o velký kus auta a hodně maskuje rychlost. Při troše nepozornosti se můžete velice rychle dostat do situace, kdy případná chyba nemusí být sranda. S radostí vám ale můžu oznámit, že v generaci G30 se vrátila ta pravá pětka.
Jak je to ale s tou spolehlivostí? Tohle se soudí poměrně těžko, protože G30 je na trhu jen pět let a spousta vad se objeví až s věkem. Zatím se ale jeví jako spolehlivé auto. V roce 2020 bylo v USA dokonce vyhlášeno jako nespolehlivější luxusní auto napříč všemi segmenty a po letech tak sesadilo Lexus – což je už samo o sobě dobrou známkou. Nyní to tedy vypadá, že je na nákup ideální čas. Není problém najít kousky s nájezdem pod sto tisíc kilometrů a prověřenou historií kolem sedmi set tisíc, což je cena Octavie s 1.5 TSI.
Získáte tak auto, které vypadá reprezentativně, má skvělý interiér a umí sloužit jako dálniční křižník, i vás ale pobaví na klikatých cestách – prostě správné BMW. A jestli vám můžu radit… Pokud vás baví řízení, podívejte se po zadokolkách. Jsou lehčí, hravější a servisně jednoduší (žádná rozvodovka, přední poloosy a tak dále). Navíc je jich opravdu málo. Šestiválcová zadokolka byla u BMW kdysi naprostá klasika a tahle kombinace vlastně postavila BMW tak, jak ho známe. Dnes si takové auto pořídí méně než 20 % zákazníků. Získáte tak vlastně i něco trochu výjimečného. A to přece všichni chceme nebo ne?
Plusy
– Odhlučnění
– Komfort jízdy
– Výtečný motor
– Jízdní vlastnosti
– Spotřeba
Mínusy
– Pochybné ojetiny
– Úzký kufr
« Jízda v protisměru na dálnici vyžaduje okamžitou reakci Zaplavené ojetiny z Německa, Belgie a Holandska mohou ohrozit tuzemský trh »