TEST ojetiny BMW 525d – Prémiový sedan za skvělé peníze
BMW řady 5 s generačním označením F10 je podle mě jeden z nejhezčích sedanů svojí třídy, a když jsem dostal možnost si jej znova zkusit, neváhal jsem ani sekundu a bral ho všemi deseti. Navíc jsem byl velmi zvědavý, jak si povede s naftovou motorizací 525d a pohonem zadních kol.
Náš vůz sjel z výrobní linky v roce 2010 a celou dobu byl vlastněn pouze jedním majitelem, který auto nechal pravidelně servisovat a tudíž má řádně vedenou servisní knihu. Na tachometru je po pěti letech ježdění natočeno okolo 185 000 kilometrů. V prověření od Carlife tato Pětka dostala 5 hvězdiček, což je plný počet a mám tak čest týden jezdit s opravdu zachovalým ojetým vozem.
Jedná se o verzi před modernizací, takže pod kapotou nehledejme žádný ”přefouknutý” čtyřválec, ale starou dobrou klasiku – řadový šestiválec s objemem 3 litrů. BMW tento agregát vyvíjí už tak dlouho, že prostě nemá chybičku. Jedná se o nejslabší šestiválec, jenž byl v nabídce, ale i tak na zadní kola dodává dostačující výkon 150 kW ve 4000 ot./min. a točivý moment nadprůměrných 450 Nm ve skvělém rozmezí otáček 1750-2500 ot./min. Velkou zvláštností na našem autě je to, že v něm nenajdete 8-stupňový automat, nýbrž klasickou 6-stupňovou manuální převodovku. Další ojedinělostí je odstín laku, v technickém průkazu je nazván žlutou metalízou, ale na živo je to krásná zlatá barva, za kterou se nejeden člověk otočí.
V interiéru najdeme vše potřebné, částečně elektronicky nastavitelná látková sedadla, dvouzónovou klimatizaci a slušně velký displej iDrivu s navigací a multimediálním systémem. Samozřejmostí je pak spousta bezpečnostních asistentů. iDrive je klasika a z dobových informačních systémů ho mám nejraději – je jednoduchý, přehledný a dobře se používá, aniž byste výrazně odvrátili pozornost od řízení.
Po nasednutí Vás překvapí nízký posez za volantem a pohodlná sedadla. Před Vámi je dlouhá kapota, kolem oranžově osvětlený interiér a spousta dalších líbivých detailů… V tomto voze si prostě pokaždé připadáte výjimečně. Spousta lidí odmítá oranžové podsvícení budíků a interiéru, které si BMW drží už velmi dlouhou dobu. Já osobně jsem z něj však nadšený, protože žádné jiné auto nenabídne tak výrazné osvětlení, které navíc vůbec netáhne oči. V Mnichově dokonce prováděli dlouhodobý výzkum, při kterém zjišťovali, jaká barva po tmě nejméně provokuje a tahá oči. Za denního světla jsou budíky bílé a se zabudovaným displejem v nich působí moderním dojmem.
Po cestě z Prahy do Zlína bych toto auto nazval dálničním křižníkem – nabídne skvělé odhlučnění, parádní zátah šestiválce, výbornou ergonomii sedadel a slušné ozvučení, nechtělo se mi ani vystupovat. Pokud se navíc držíte ve slušných rychlostních mezích okolo 130 km/h, není problém jet za 7 l/100 km, což je bomba, protože je to jen o litr víc, než dvoulitrové TDI v Passatu. Po týdnu, kdy jsem najel něco přes 1000 kilometrů převážně po dálnicích a ve městě se spotřeba ustálila na 7.4 l/100 km, klaním se a smekám.
Standardní podvozek je měkce a příjemně naladěný, takže každá jízda je bezpochyby nadmíru komfortní a málo která nerovnost ho dokáže výrazně rozházet. Díky vysokému objemu a počtu válců tu není tak výrazná ”turbo-díra”, jakou můžeme znát z down-sizingových motorů. Někdy zapomenete podřadit, motor točí nějakých 900 ot./min. a nic se neděje, šestiválec necuká, nedusí se a v klidu pluje dál krajinou. Celý systém zpřevodování je umělecké dílo – tuhá spojka s průběžně nastupujícím záběrem, nízká řadící páka s krátkými drahami řazení a tuhým chodem, prostě stará škola, a tak se mi to líbí!
Jedu po klikaté okresce s hladkým asfaltem, se slečnou poslouchám klidné písničky a začíná pršet. Ruka se natahuje na tlačítko, které deaktivuje stabilizaci, podřazuji na dvojku a než se ze sedadla spolujezdce ozve – ,,Né, driftík né…” – už jedeme bokem. Díky vysokému krouťáku, manuální převodovce a pohonu zadních kol se na mokré silnici klouže jedna báseň. Zvláštní, ale i s manažerským sedanem může být zábava.
Řízení je na téměř nejnovější generaci těchto sedanů vyšší třídy příjemně tuhé a komunikativní. Volant se dobře drží a celé auto působí jako parádně sladěný celek. Ve městě dokáže být mimořádně kultivované a jedinou nevýhodou je jeho délka při podélném parkování a menší rejd. Designu mírně ubírají menší 17′ palcová litá kola, ale vynahradí to tím, že téměř zdvojnásobují už tak dokonalý komfort. Překvapilo mě však, jak se v této elegantní konfiguraci pětka líbí a kolik úsměvů od kolemjdoucích žen člověk uvidí.
Takže teď už Vás zajímá jen to nejdůležitější, a to je cena. Sedněte si, protože budete velmi mile překvapeni – toto BMW 525d totiž stojí pouhých 480 000 korun a je možný odpočet DPH, který srazí dolů dalších 83 306 korun. Narážíme tak zase na tu samou otázku. Má opravdu takový smysl kupovat nové auto, i když bude méně pohodlné, méně praktické, nebude vypadat tak dobře, kvalita technických dílů i zpracování bude o několik levelů níže, spotřeba se ustálí na stejné hodnotě a jedinou nevýhodou takové ojetiny je dražší servis a absence záruky? Asi bych dlouho nepřemýšlel a šel pro pořádný kus německé kvality a každý rok bych odložil o něco víc na servis. Pokud se o něj s láskou postaráte, dodáte mu pravidelný servis, tak najezdí ještě velkou spoustu kilometrů, no nestojí to za to?
V závěrečném hodnocení mu nemohu nic vytknout, zatím jsem snad nejezdil s autem, které by bylo v disciplíně poměr cena/výkon tak dobré. Je nadprůměrně komfortní, vypadá skvěle, jezdí za hubičku, a když zaprší, vykouzlí Vám úsměv na tváři. To auto jsem měl, mám a vždy budu mít rád. Kdybyste tak věděli s jakým smutkem jsem dával klíče z ruky.
Na závěr už jen zbývá říct, na co si dát u ojetého BMW 5 F10 pozor. Určitě bych zkontroloval stav ložisek, čepů a silentbloků, které při agresivnějším zacházení kvůli vyšší hmotnosti dřív odcházejí. Dále, stejně jako u každého těžšího auta víc trpí brzdové obložení a doporučuji si vzít technika a zkontrolovat stav turbo-dmychadla. Pokud dobře vyberete, nemůžete s koupí tohoto BMW udělat chybu. Nebo si kupte přímo náš kousek a já si ho od Vás ještě jednou půjčím. Tento vůz je navíc bez jakéhokoliv poškození, jak na exteriéru, tak i v interiéru. Po technické stránce je skoro jako nový.
Za propůjčení bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto, kde si můžete prohlédnout tento nebo podobný vůz.
Technické údaje
Maximální rychlost: 236 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7.2 s
Motor: R6 TurboDiesel
Objem: 3.0 l
Výkon: 150 kW, 204 koní ve 4000 ot./min.
Točivý moment: 450 Nm v 1750-2500 ot./min.
Převodovka: 6-stupňová manuální
Pohon: Zadní kola
Naměřená spotřeba: 7.4 l/100 km
« DS ve Frankfurtu odhalí svou vlajkovou loď! Modernizované Porsche 911 Carrera – Má šestiválec twin-turbo! »