Test ojetiny BMW 520d Touring: Spolehlivá volba
BMW řady pět je tady s námi již téměř půl století, během kterého se představilo v sedmi generacích. Vždy šlo o vrchol své třídy. Auto, které umělo zabalit luxus i sportovní geny do jednoho elegantního balíčku tak, jako nic jiného na trhu. Samozřejmě i v této dynastii se najdou výjimky. Především generace F10 nedosáhla vysokého standardu nastaveného předchůdci. Šlo spíš o malou sedmičku. Auto bylo těžkopádné, odtažité a především v krajích výroby umělo být servisním strašákem. K nástupci označeném G30 tak všichni vzhlíželi s drobnými obavami, ale BMW slíbilo návrat ke kořenům. Dnes se podíváme na verzi před faceliftem, která se v bazarech pohybuje v cenách nové základní Octavie. Je to zase ta pětka, kterou fanoušci chtěli? A co spolehlivost?
BMW 5 generace F10 vyráběné mezi roky 2009-2017 nebylo tak špatné auto, jak by mohlo z nadpisu vyplynout. Jen trochu zapomnělo, co to znamená být „BMW 5“. Až moc se zaměřilo na luxus a jízdní vlastnosti šly trochu stranou. Auto bylo taky hodně těžké a odtažité. Což chtěli u BMW rozhodně změnit. Testovaný nástupce tak i přes větší rozměry výrazně zhubl – podle varianty až o 200 kilo. Taky se kompletně přepracoval podvozek. G30 má širší rozchod vpředu i vzadu, upravila se geometrie, a mělo by tak jít jízdně o mnohem zajímavější auto.
Vzhledově jde spíš o evoluci předchozího designu. BMW hrálo na jistotu a nepokoušelo se o žádné experimenty jako v Banglově době. G30 je tak minimalistická, nijak nekřičí do světa a hraje spíš na jemnou a elegantní notu – především testovaná verze bez M-paketu je skoro až nenápadná. Sportovní geny jsou ale v karoserii stále dobře čitelné. BMW použilo stejný trik, jako už tolikrát předtím – kolmá příď, krátký přední převis, dlouhý zadní, minimum hmoty nad blatníky a tradiční Hofmeisterova křivka. Auto tak působí dynamicky i když jen stojí na místě a nemusí si k tomu pomáhat žádnými agresivními designovými kreacemi. Stále jde o krásné reprezentativní auto a osobně jsem se nesetkal asi s nikým, komu se nelíbí. Je to skvělé zhmotnění „sportovně-elegantního“ pojetí designu.
Uvnitř je to zcela tradiční BMW. Architektura interiérů baworáků se nezměnila snad už od dob E34 a pokud jste v nějakém BMW v posledních třiceti letech seděli, velice rychle se tady zorientujete. A proč ne. Když najdete něco, co funguje, není potřeba to za každou cenu měnit. Perfektní je pak i ergonomie. BMW nezanevřelo na tlačítka a každá důležití funkce tak má svůj logicky umístěný čudlík. Pokud ale patříte mezi lidí, kteří berou tlačítka za přežitek, lez auto ovládat taky dotykem, gesty nebo hlasem. Je to na vás.
Kvalita zpracování a zvolené materiály jsou naprosto špičkové. Prakticky vše je potaženo kůží. Na tvrdý plast nesáhnete – vážně, i kapsy ve dveřích jsou měkčené. Všechno perfektně lícuje, a i přesto, že auto v testu má nejeto přes 80.000 kilometrů, nenarazil jsem na jediný znak stárnutí. Dokonce ani velké plochy pianového dekoru nejsou poškrábané – a to auto slouží v půjčovně.
Řidičská pozice je naprosto příkladná. Sedí se příjemně nízko na krátké ruce a dlouhé nohy. Z auta je dobrý výhled a řidiče potěší jedna taková drobnost – auta před faceliftem mají ještě klasické budíky. Někdo si může stěžovat, že si tam nepustíte navigaci…ale ono se na ně tak krásně kouká. Na zadních sedačkách si budou lebedit i dlouháni. Díky rozvoru o délce 2975 je zde místa opravdu dost. Sedačky jsou opět pohádka a jsou o něco vyvýšené oproti těm vepředu. I z druhé řady tak máte dobrý výhled ven. Praktické duše potěší kufr o objemu 570 litrů. Zatímco nové BMW G30 sloužilo především vyššímu managementu, při dnešních cenách bazarovek si ho umím představit i jako parádní rodinné auto.
BMW řady 5 patří mezi mé nejoblíbenější velké sedany a opět jsem o tom přesvědčil. Tentokráte se ke mě dostalo auto od AAA Auto, které bylo vlastně úplně obyčejné, tedy na první pohled. Zvenčí nekřičelo žádným M paketem, kola byla malá a na velkém profilu gumy a pod kapotou pouze dvoulitrový naftový čtyřválec. Taková ideální konfigurace pro každodenní používání.
Standardní výkon pohonné jednotky je 140 kW/190 koní. Tato motorizace šla kombinovat s pohonem zadních nebo všech kol a výhradně s automatickou převodovkou ZF. Výkon čtyřválcové jednotky je plně dostačující a dynamika je slušná. Šestiválcové verze samozřejmě táhnou více a jsou kultivovanější, ale s520d je plně dostačující pro jakýkoli jízdní styl. Sám jsem byl překvapený, že jsem ani jednou nezatoužil po více výkonu nebo válcích. Potěšila mě i kultivovanost a naprosto perfektní odhlučnění interiéru od motorového prostoru. Spotřeba? Týdenní testování jsem zakončil s odběrem 6.2 litrů. To je na pětimetrový kombík opravdu výborný údaj. K osmistupňové převodovce ZF nemám, co dodat. Ostatně je to nejlepší automat na trhu a BMW ho také umí nejlépe spárovat s pohonnou jednotkou. Řadí bleskurychle a o jeho práci vůbec netušíte. Pokaždé udělá vše správně.
Testovaný vůz byl také neskonale komfortní. Podvozek s rozumným rozměrem disků (18″) ukázkově filtroval nerovnostní a přitom nabídl i výbornou jízdní agilitu. Pětka opravdu ukázkově zvládá kombinaci pohodlí a možnosti si sem tam vykroužit zatáčku v ostrém tempu. Člověku se skoro chce vystoupit a podívat se, jestli někdo přes noc nepoložil novou silnici. Auto pracuje v podvozku tak delikátně, že zvládá vysávat všechny nerovnosti, ale vůbec se při tom nehoupe a neklepe.
Celý ten pocit jízdy na obláčku je ještě umocněn perfektním odhlučněním podvozku. Při klasickém denním pojíždění za povinnostmi se mi zdá, že sedím spíš v BMW 7, jehož největším úkolem je dokonale vás izolovat od světa. Což je na jednu stranu fajn, na druhou se mi někde vzadu v mysli začíná usazovat obava. Protože předchozí F10 rozhodně s komfortem problém taky neměla. Za volantem jsem se cítil parádně a naprosto spokojeně. Akustický komfort a špičková sedadla už jen vše podtrhla. Dlouhé přesuny tak působí vyloženě jako balzám na nervy. Z části za to může i vypiplaná aerodynamika. Součinitel odporu vzduchu má hodnotu pouhých 0,22, což byl ještě nedávno nejlepší výsledek napříč všemi segmenty. Až nedávno představený omlazený Model S od Tesly tuto metu překonal.
Chleba se ale bude lámat až na okresních cestách. BMW 5 prostě musí dobře jezdit. Jestli nedokáže vtáhnout řidiče do děje, nemá smysl. A musím uznat, že dieta a provedené změny přinesly ovoce. Auto v zatáčkách doslova ožívá. S radostí mění směr, je agilní a přesné. Po pár kilometrech zapomenete na to, že za vámi je vlastně pět metrů auta. Jako by se kolem vás v zatáčkách zmenšilo. Je to zase ta pětka, která umí sundat sako, vyhrnout rukávy a odvázat se.
Jak je to ale s tou spolehlivostí? Tohle se soudí poměrně těžko, protože G30 je na trhu jen pět let a spousta vad se objeví až s věkem. Zatím se ale jeví jako spolehlivé auto. V roce 2020 bylo v USA dokonce vyhlášeno jako nespolehlivější luxusní auto napříč všemi segmenty a po letech tak sesadilo Lexus – což je už samo o sobě dobrou známkou. Nyní to tedy vypadá, že je na nákup ideální čas. Není problém najít kousky s nájezdem pod sto tisíc kilometrů a prověřenou historií kolem sedmi set tisíc, což je cena Octavie s 1.5 TSI.
Získáte tak auto, které vypadá reprezentativně, má skvělý interiér a umí sloužit jako dálniční křižník, i vás ale pobaví na klikatých cestách.
« V USA jsme poprvé testovali nový Lexus RX: Nejlepší SUV své třídy Elektromobily jsou nejvhodnější pro majitele rodinných domů »