TEST ojetiny BMW 330xd – Úsporný silák
A zase to Trojkové BMW, tentokrát však ve verzi po faceliftu a v provedení sedan. Tato modelová řada E90 se vyráběla v letech 2005-2012, přičemž prošla modernizací zhruba v polovině výroby. Dnes jsou tyto stále reprezentativně působící vozy k mání za velmi slušné peníze a my se dnes podrobněji podíváme na jeden zachovalý kousek s motorizací 330xd, který nám zapůjčila společnost AAA Auto.
Na první pohled se jedná o nové auto. Moderní oblé tvary doplněné o pár ostrých křivek, agresivně protáhlé světlomety a legendární ledvinky zabudované v masce vozu. Zadní světla vypadají spíše zamračeně a v černé metalíze Trojka tvoří jeden pěkný a sladěný celek. S takovým eM-paketem a na velkých kolech to pak bývá velká paráda.
Uvnitř je to klasické BMW z moderní doby. Oproti předchozí generaci E46 sice šly materiály s kvalitou lehce dolů, ale pořád se jedná o prémiově provedenou práci. Zpracování je vynikající a i po nějakých 170 000 najetých kilometrech v autě vůbec nic nevrže. Materiály jsou odolné a pokud zapomenete na pár laciných plastů, tak vám uvnitř nic vadit nebude – nekoupíte-li si auto se strašlivými základními sedadly. Příplatková kožená hezky obepnou tělo a umí být komfortní i sportovní zároveň. Tlustý věnec volantu skvěle padne do rukou a celkově je pozice za volantem k zamilování. Sedí se nízko a ergonomie většiny ovládacích prvků je vynikající, což se dá tvrdit i o ovládání informačního systému iDrive. Po desítkách otestovaných BMW jsem si na něho zvykl tak, že ho řadím mezi uživatelsky nejpřívětivější systémy ze všech. Kde BMW na konkurenci lehce ztrácí, je prostornost interiéru. Ten je mírně stísněný a poznají to především osoby zavalitější postavy a vyšší cestující na zadních sedadlech. Kufr o objemu 460 litrů zrovna na machrování taky není.
Pod kapotou je řadový šestiválec o objemu 3.0-litru, jenž produkuje výkon 180 kW (245 koní) a točivý moment 520 Nm. Ten je propojený s šestistupňovou automatickou převodovkou ZF, která dále posílá výkon na všechna kola pomocí systému xDrive. Ten normálně posílá 40 % výkonu na přední a 60 % na zadní kola. Předním kolům však dokáže dodat až 75 % a v případě nutnosti klidně i 100 % výkonu těm zadním. Hmotnost je necelých 1600 kilogramů, což znamená solidní zrychlení z nuly na stovku za rovných 6 sekund a maximální rychlost obligátních 250 km/h.
”Neřidiče” po prvních kilometrech nepotěší velmi těžké hydraulické řízení, které je u vozů v provedení xDrive vždy o něco tužší. Hodně se chytá kolejí a jednoduše řečeno dává přesně vědět, po čem zrovna jedete. Není však tak sametově čisté jako u zadokolek. Výhled z vozu je slušný a manévrovatelnost je na tom podobně. Doslova fantasticky se chová automatická převodovka, která vždy ví, který převodový stupeň zařadit a pokaždé tak udělá neznatelně bez sebemenšího škubnutí. Motor si v běžných rychlostech jen ševelí a drží se v otáčkách okolo 1500, kdy se ve městě spotřeba pohybuje okolo 8 litrů na sto kilometrů. Kultivovaný chod a příjemný zvuk řadového šestiválce je samozřejmostí.
Na dálnici se dá skvěle využít potenciál velkého motoru a jeho vysoký točivý moment. Stačí lehce přišlápnout plynový pedál a i bez podřazení se dá dosáhnout velmi působivého zrychlení. Nedělá mu problém upalovat rychlostmi blížícími se k hodnotě 250 km/h, a to bez jakéhokoliv zaváhání. K těmto dálničním rychlostem se hodí slušné odhlučnění a především jistý podvozek. Nemyslete si však, že se jedná o prémiovou žehličku nerovností – to ani náhodou. Podvozek je tužší a české výmoly jsou zkrátka cítit každým coulem auta, ale nějakých výrazných rázů do karoserie se opravdu bát nemusíte. Na hezké silnici se naopak jedná o jeden z nejlepších podvozků ve třídě.
Zajímavostí je spotřeba, která se průměrově usadí klidně i na 7 litrech na sto kilometrů. Já převážně svižnou jízdou ve městě dosáhl hodnoty 9 litrů. Samotný zátah motoru je prostě bezchybný, táhne od nejnižších otáček a nepolevuje až do nějakých 4000 otáček za minutu. Řadím ho mezi nejlepší vznětové šestiválce své doby.
Z rychlé jízdy na klikaté okresce mám smíšené pocity. Na technických úsecích s horizonty je podvozek moc gumový a houpavý, díky čemuž se autu nedá tak důvěřovat a jízda na hraně mu úplně nesedí. Jakmile se silnice více narovná a její povrch je hladký, tak je doslova slast letět pořádně rychle. Řízení dává dostatek zpětné vazby, brzdy jsou silné a podvozek drží jako přibitý. Na mokré cestě mu nedělá problém vykouzlit lehký drift, nebo naopak držet dokonale čistou stopu a jízda se najednou stává zábavou. Jednoznačně se jedná o nejsportovnější auto v kategorii.
Ostatní motory
- 316i 1.6 R4
- 318i 2.0 R4
- 320i 2.0 R4
- 320si 2.0 R4
- 323i 2.5 R6
- 325i 3.0 R6
- 328i 3.0 R6
- 330i 3.0 R6
- 335i 3.0 R6
- M3 4.0 V8
- 316d 2.0 R4
- 318d 2.0 R4
- 320d 2.0 R4
- 325d 3.0 R6
- 330d 3.0 R6
- 335d 3.0 R6
Na co si dát pozor
Rezavější podvozek, kdy na korozi trpí hlavně šrouby, které pak nejdou povolit. Pozor si dejte i na přední ramena a různá uložení, protože auto bylo dodáváno s pneumatikami runflet, které hůře tlumily menší nerovnosti a dokázaly tak vymlátit i tak kvalitní podvozek a rozvrzat pevnou karoserii. S runflety tedy rychle pryč, protože opravy nejsou zrovna levnou záležitostí. Životnost dvouhmotového setrvačníku činí průměrně 200 000 kilometrů. U novějších zážehových agregátů s přímým vstřikováním častěji odcházely vstřikovače a vysokotlaká čerpadla. Předepsané oleje Long life doporučujeme měnit maximálně po 15 000 kilometrech a olej v automatické převodovce nejlépe po 100 000 kilometrech. U předfaceliftových aut odcházela elektroinstalace, to už by však měla mít většina aut vyřešeno.
Doporučujeme
Nejlepší volbou tak je první litinový motor 330d, ale ani s novějšími hliníkovým téměř žádné problémy nebyly. Geniální volbou je 330i, kde se budete muset smířit s vyšší spotřebou. Za to však dostanete skvělé řidičské potěšení. Pro někoho, kdo se nehoní za vysokými rychlostmi, je pak dokonalou volbou dvoulitr 320d nebo 320i. Vybírejte z méně ojetých kousků s jasnou historií a nejlépe koupené v České republice, dovozové vozy jsou často z velkých firemních flotil a ne zrovna v pěkném stavu.
Nedoporučujeme
Určitě se vyhněte základnímu benzínovému motoru 316i, který byl vhodný maximálně tak do města, chyběl mu výkon a byla s ním spousta problémů.Nejvýkonnější 335i kupovat jen po pečlivém majiteli a s nižším nájezdem. Strašlivá jsou i základní sedadla, a tak pokukujte raději po těch sportovnějších, která poznáte podle prodlužovatelné části na přední straně.
Závěr
Celkově se jedná o velmi příjemné a dobře sladěné auto. Nedoporučuji ho však lidem, kteří auto používají na normální jezdění z bodu A do bodu B a kupují si ho jen pro komfortní přepravu. Abyste si pořídili Trojku, musíte mít rádi auta – potom jí prominete tvrdší podvozek a těžké řízení, což se o pár kilometrů později promění v decentní zábavu. BMW 330xd je jednoznačně doporučení hodné auto.
Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
Plus
Skvělý podvozek
Posed za volantem
Zpracování
Většinou kvalitní motory
Převodovka
Vzhled
Spotřeba vznětových motorů
Mínus
Dražší servis
Dlouhé řízení
Stísněný interiér
Spousta ojetých kusů ve špatném stavu
« Na první pohled předražené BMW 328i E46 – Jenže má 400-koňový V8 z M5 Drag race – McLaren 570S vs Audi R8 V10 Plus vs Porsche 911 Turbo S vs Nissan GT-R »