Test ojetiny BMW 325i Coupé – Atmosférická klasika
BMW řady 3 modelový rok 2005-2012 je velmi povedeným a oblíbeným ojetým autem. Nyní je dostupnější kvůli stále klesající ceně a zaujmou především kvalitní motory a skvělé jízdní vlastnosti. Auto se vyrábělo ve čtyřech karosářských variantách, Sedan (E90),Touring (E91), Coupe (E92) aCabrio (E93). Já jsem si tentokrát vybral Coupé E92 z AAA Auto.
Všechny verze prošly přibližně v polovině výroby modernizací, kdy se objevilo pár nových motorů, zážehové dostaly přímé vstřikování a vznětové vyměnily litinu za hliník. Změnil se i jednoduchý vzhled, přední i zadní světlomety a kapota s více prolisy autu dodaly tu správnou šťávu a novější trojky vypadají i dnes velmi reprezentativně.
Sedám si nezvykle nízko, chytám tlustý věnec volantu a vše je strašně fajn. Interiér sice vypadá zastarale, ale na druhou stranu nabídne kvalitní zpracování a výbornou ergonomii, což už se bohužel nedá říct o všech materiálech. Bohužel strašlivá jsou základní látková sedadla, která jsou nepohodlná, postrádají boční vedení a na trasách 300 kilometrů a víc z nich umí zabolet záda. Na zadní sedadla si osoby do 180 centimetrů sednou jakž takž pohodlně a do kufru o objemu 430 litrů taky něco dáte.
Stiskem tlačítka startuji a atmosférický třílitr se usadí na klidném a tichém volnoběhu. Při každém přidání si hezky odfrkne a hraje melodii už léta spjatou s řadovými šestiválci od BMW. S lepším výfukem by to byla náramná paráda. Šestistupňová manuální převodovka má poměrně tuhé dráhy a kulisa řazení celkově není nic extra. Naopak spojkový pedál má hezky tvrdý chod, což je třeba pro dámy ve městech někdy i na obtíž, pro fanoušky řízení zase dobrá zpráva. Řízení je příjemně tuhé a i pomalá jízda je extrémně příjemná. Dokonce ani spotřeba není vůbec špatná. S lehkou nohou se dá jezdit hluboko pod 8 litrů a když tomu trochu šlápnete, dostanete se na hodnotu okolo 10 litrů.
A co že to teda máme pod kapotou? Atmosférický třílitrový řadový šestiválec, jenž má výkon 218 koní a točivý moment 271 Nm. Vše putuje na zadní kola přes již zmíněný manuál a hmotnost je pouhých 1495 kilogramů. To ve výsledku znamená zrychlení z nuly na stovku za 6.6 sekundy a maximální rychlost 250 km/h.
Motor má slušnou dávku točivého momentu hezky odspodu, a tak zvládá při běžných rychlostech držet směšně nízké otáčky a tudíž ukáže i solidní spotřebu. Když mu trochu šlápnete bez podřazení, cítíte, jak se postupně probouzí a ožívá až někde za hranicí 4-5 tisíc otáček. Poté je znát silný zátah, slyšet nádherný zpěv motoru a oblibuji si výtečné reakce na plynový pedál. Jízda na okresce se stává velmi zábavnou, když se z motoru snažíte vyždímat maximum. Hlavně to musíte s atmosférou buď umět nebo se to rychle naučit. Nejde jen o to pořádně sešlápnout plyn jako u přeplňování a čekat, až se s tím turbo-motor vypořádá. Tomu je jedno, jestli dáte plný ve 3 nebo 5 tisících otáčkách, prostě se nafoukne a jede. Tady si musíte hrát s plynem i převodovkou, stále motor držet nad hranicí alespoň 4 tisíc otáček a až pak poznáte jeho krásné kouzlo a hlavně výborný charakter. Hlavně ten lineární náběh výkonu a točení do omezovače, fantazie!
Podvozek překypuje mechanickou přilnavostí. Zvládá projíždět klikaté i rychlé okresky neuvěřitelnou rychlostí, a to bez sebemenšího zaváhání. Nedotáčivost mu je cizí, avšak ani přetáčivosti s tímto motorem moc nečekejte – minimálně na suchu ne. Na pořádný drift zkrátka chybí více točivého momentu. Na mokru už je vše o něco lepší. Když už se vám jej podaří utrhnout, tak se krásně vede bokem a je radost si s ním trochu zadovádět. Tak jak je podvozek dobrý při sportovní jízdě, tak už bohužel neexceluje při té komfortní, za což můžou i naše větší kola. Na hladkých cestách je vše bez problému, ale na rozbitých z vás chce občas vyklepat duší a jízda není úplně nejpříjemnější.
Pány ze staré školy potěší tuhé a komunikativní řízení, kterému se vyrovná jen máloco, leda tak ještě starší BMW. Krásně cítíte, co se děje pod předními koly a zpětná vazba je nadmíru příjemná. Pro obyčejného člověka to však může být jen obtíž, která znesnadňuje jízdu po městě a na parkovištích. Což je taky jeden z důvodů, proč BMW od tuhé hydrauliky odešlo a přešlo na lehčí elektriku, kterou většina zákazníků BMW preferovala
Motory
- 316i 1.6 R4
- 318i 2.0 R4
- 320i 2.0 R4
- 320si 2.0 R4
- 323i 2.5 R6
- 325i 3.0 R6
- 328i 3.0 R6
- 330i 3.0 R6
- 335i 3.0 R6
- M3 4.0 V8
- 316d 2.0 R4
- 318d 2.0 R4
- 320d 2.0 R4
- 325d 3.0 R6
- 330d 3.0 R6
- 335d 3.0 R6
Doporučujeme
Nejlepší volbou tak je první litinový motor 330d, ale ani s novějšími hliníkovým téměř žádné problémy nebyly. Geniální volbou je 330i, kde se budete muset smířit s vyšší spotřebou. Za to však dostanete skvělé řidičské potěšení. Pro někoho, kdo se nehoní za vysokými rychlostmi je pak dokonalou volbou dvoulitr 320d nebo 320i. Vybírejte z méně ojetých kousků s jasnou historií a nejlépe koupené v České republice, dovozové vozy jsou často z velkých firemních flotil a ne zrovna v pěkném stavu.
Nedoporučujeme
Určitě se vyhněte základnímu benzínovému motoru 316i, který byl vhodný maximálně tak do města, chyběl mu výkon a byla s ním spousta problémů. Dovezená auta bez výbavy jsou často firemními a stav nebývá zrovna stoprocentní. Nejvýkonnější 335i kupovat jen po pečlivěm majiteli a s nižším nájezdem. Strašlivá jsou i základní sedadla, a tak pokukujte raději po těch sportovnějších, která poznáte podle prodlužovatelné části na přední straně.
Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
Plus
Skvělý podvozek
Posed za volantem
Zpracování
Většinou kvalitní motory
Převodovka
Vzhled
Spotřeba vznětových motorů
Mínus
Dražší servis
Trochu delší řízení
Menší prostornost na svou třídu
Spousta ojetých kusů ve špatném stavu
« TEST ojetiny FIAT 500 1.2 – Extrovertní roztomilouš Na aukcích v USA se prodalo LaFerrari za rekordní cenu – McLaren P1 a Veyron byl ”propadák” »