bmw-3-gt-31

Test ojetiny BMW 320d xDrive Luxury

1. 6. 2020 • Novinky, Ojeté vozy

Nechci se tu zabývat tím, jestli by značka se sportovní image a bohatou historií měla vyrábět obdobná auta anebo ne! Když si čtu internetové diskuze, které toto téma řeší a fanoušci se tlučou hlavou o stůl, proč BMW představilo předokolku 2 Active Tourer a vyrábí třídy GT… No a proč by sakra nemělo? Vždyť je to firma jako každá jiná a je důležité se udržet v plusu, jinak tady nebude skvostná M2 ani M4 a nic podobného. Nikdo nikomu podobná auta nenutí a je jen na klientovi, jestli si malé rodinné MPV řady 2 koupí. Tak proč se rozčilovat? Na kvalitě výrobků této značky to nic nemění a to, že se rozšíří nabídka, je snad jedině plus a správně. Alespoň je z čeho vybírat! Model, který nedávno skončil lze už teď pořídit za velmi slušnou cenu, zhruba půl milionu korun. Za tuto sumu dostanete vlastně zánovní auto, jehož prvotní cena výrazně přesahovala milion. Do testu jsem si vybral zánovní 320d GT xDrive od AAA Auto.

Menší model řady GT si bral to nejlepší z řady 3 F30 a navrch přidával prostornost, praktičnost a také porci nepopíratelného stylu. 3 GT je výrazně dynamičtější než usedlá 5 GT a nabízí agresivní vizáž přední části, výdechy za blatníky anebo třeba také výsuvné zadní křídlo na víku kufru. Testovaný model ještě navíc přidává luxusní paket pod příznačným názvem Luxury. Proporce z profilu zůstávají stále podobné osvědčenému receptu a lá GT, ale trojka to nepřehání s příliš výrazně nafouklou zádí, jako je tomu u většího modelu. Trojka konkurenci vždy ujížděla o několik let a to zejména svým ideálním rozložením kompromisu mezi komfortní a sportovní jízdou. GT tento recept posouvalo ještě dále a kladlo si za cíl nabídnout obratnost standardního modelu a komfort automobilu o třídu většího. Gran Turismo je o 20 cm delší, o 8 cm vyšší a rozvor má o 110 milimetrů delší než výchozí trojkový sedan. Proporčně se tedy dostává na úroveň minulé řady 5 F10.

bmw-3-gt-1

Ať se vám design exteriéru líbí nebo ne, po nastoupení do interiéru a zabouchnutí bezrámových dveří veškeré debaty končí – ten zůstává shodný s menším modelem, a tak nikoho nepřekvapí, že použité materiály a dílenské zpracování patří na špičku, stejně jako ergonomie jednotlivých ovladačů. Pochválit musím natočení středové konzole k řidiči. Ideální pozice za volantem byla vždy doménou BMW a je přítomna i tady – sednete, nastavíte si sedák, volant a jste jako doma. Mimochodem volant skvěle padne do ruky a má ideální průměr.

Trojka GT těží z delšího rozvoru, a tak nabízí více místa pro cestující vzadu – díky splývavé zádi poskytuje velkorysejší prostor než řada 5. Problém je jen s místem nad hlavou vzadu. Není to nic drastického, ale pocit stísněnosti se dostavuje. V oblasti nohou se však jedná o velmi nadprůměrný prostor a pochvalu si zaslouží i samotné zadní sedadla, která jsou tvarována pro maximální pohodlí a sedí se v nich opravdu dobře. To samozřejmě platí i pro přední příplatková sedadla s bohatým nastavením.

bmw-3-gt-20

Motorárna BMW ve Steyru produkuje jedny z nejlepších dieselových motorů, o čemž svědčí prestižní ocenění Motor Roku, jenž BMW pravidelně každý rok vyhrává v několika kategoriích. A proto není divu, že i motor s označením 2.0d patřil ke špičce na trhu. Čtyřválcová dvoulitrová jednotka dosahuje maximálního výkonu 135 kW ve 4000 ot/min a kroutícího momentu 380 Nm dostupného mezi  1750 až 2750 ot/min. Z nuly na sto to zvládne za 7.8 sekund a ručička tachometru se zastaví až někde u hranice 230 Km/h.

Motor má plynulý zátah prakticky od volnoběhu a gradaci točivého momentu téměř nepoznáte. Nechá se vesele vytáčet ke 4000 ot/min, ovšem za touto hranicí už ztrácí dosti citelně tah. O celkový projev jednotky se stará turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek na turbínové straně, jenž zaručuje plynulý zátah již od nízkých otáček. Zvuk této dieselové čtyřválcové jednotky je bezkonkurenční a interiér trojky je navíc skvěle odhlučněn i přes bezrámové dveře.

bmw-3-gt-30

Trochu mě mrzí přítomnost manuální převodovky, v takovém typu auta bych chtěl jednoznačně automat od ZF, který je špičkou trhu a pocit pohodlí dále umocňuje. BMW navíc manuály nikdy moc neumělo a toto na tom není jinak. Potěší ale spotřebou.

Ve městě se pohybovala okolo 7 litrů a na dálnici v rámci předpisové rychlosti něco kolem 6 litrů. Výsledek mne opravdu překvapil, vezmeme-li do úvahy, že naše GT bylo vybaveno systémem pohonu všech čtyř kol xDrive. Bez něj můžeme čekat spotřebu ještě o litr nižší. Pohon všech kol funguje naprosto bezchybně, připojení přední nápravy probíhá ještě před prokluzem té zadní a je neznatelné. Za všech okolností tak plně simuluje stálý pohon, zvyšuje grip v zatáčkách a trakci na jakémkoli povrchu. Je na něj jednoduše maximální spolehnutí.

bmw-3-gt-36

Podvozkově je GT primárně cílené na komfort cestujících a podvozek žehlí nerovnosti bez výraznějších přenosů rázů do karoserie. 3 GT však umí řidiče potěšit i sportovním svezením. Ve sportovním režimu GT reaguje velmi dobře a dovolí i pohození zadkem do strany. Podvozek je sice houpavější, ale ponechává si skvělou přilnavost a hravost. Celkově je  jízda s tímto autem výborná – vůz střídá levou a pravou, táhlou a prudkou zatáčku s překvapivou přesností. xDrive standardně přináší silnější stabilizátory a tužší nastavení podvozku a je to znát. Ne v komfortu, ale jak skvěle umí GT držet stopu, směr a poslouchat na povely od volantu. Tak si představuji ideální kompromis mezi luxusním, prostorným a sportovním vozem. EcoPRO zase nabídne rozumnou spotřebu, ale reakce motoru jsou tristní. Režim Comfort tak nějak vše uvede na správnou míru a nabídne příjemnou jízdu s maximem pohodlí.

Spolehlivost mnichovských vozů z této doby je výborná, navíc se jedná o zánovní auto s nájezdem kolem 40.000 kilometrů. Opotřebení jsem žádné nezaznamenal, a tak platí především to, zvolit opečovávaný kus. Šetřit na pořizovací ceně se nikdy nevyplatí z dlouhodobého hlediska. Tato generace motorů 20d navíc fungovala skvěle a veškeré dětské nemoci svých předchůdců odstranila.

bmw-3-gt-33

Takže, zapomeňte na předsudky a žvásty o tom, jak se BMW straní své historii. GT má svůj smysl a jezdí výborně, tak proč ho zatracovat. Pokud hledáte prostornější variantu řady 3, která umí jezdit stejně dobře, jděte do něj.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz