TEST ojetiny BMW 316d – Šetřílek
BMW řady tři modelový rok 2005-2012 je u nás čím dál tím oblíbenějším ojetým autem. Lákadlem je nízká cena, kvalitní motory a skvělé jízdní vlastnosti. Auto se vyrábělo ve čtyřech karosářských variantách, Sedan (E90), Touring (E91), Coupe (E92) a Cabrio (E93).
Všechny verze prošly přibližně v polovině výroby modernizací, kdy se objevilo pár nových motorů, zážehové dostaly přímé vstřikování a vznětové vyměnily litinu za hliník. Změnil se i jednoduchý vzhled, nové přední i zadní světlomety a kapota s více prolisy autu dodaly tu správnou šťávu a novější trojky vypadají i dnes velmi reprezentativně.
Posed za volantem je naprosto úžasný, nohy máte natažené a pedály jsou skoro ve stejné úrovni jako váš zadek, široký věnec volantu pak absolutně skvěle padne do rukou. Zážitek kazí jen základní látková sedadla, která jsou krátká a postrádají boční vedení. Volant hezky blíž k tělu a můžeme vyrazit. Škoda, že tak široké nastavení sedadla, pedálů a volantu už dnes téměř nikdo nenabízí. Interiér může působit stísněněji, ale pro ty, kteří mají rádi, když jsou autem obklopeni, to nebude na škodu. Na zadních sedadlech je dostatek místa i pro osoby nad 180 centimetrů a do kufru se taky něco vleze. S konkurenty však v prostornosti trojka jasně zaostává. Oranžové podsvícení budíků může působit zastarale, ale na oplátku v noci vůbec netáhne oči, méně kvalitní plasty na palubní desce jsou smutné, stejně jako látková výplň dveří.
Po městě podvozek bez problému žehlí většinu nerovností bez jakýchkoliv rázů do karoserie a cítit jsou jen větší výmoly. I navzdory nízkému posedu je z auta slušný výhled a parkování je díky přehledným senzorům naprosto bezproblémové i na těch nejmenších místech. Spotřeba ve městě nepřekročila 6.5 l/100 km, a to jsem často jezdil se zcela studeným motorem.
Na dálnici je podvozek uspokojivý a i v rychlostech blížícím se 200 km/h z něj jde cítit naprostá důvěra. V odhlučnění však na konkurenci v podobě Audi A4 a Mercedes-Benz C ztrácí a jinak tomu není ani v případě interiéru a praktičnosti. Naprostou peckou je však spotřeba, na cestě Brno-Praha-Brno jsem měl při průměrné rychlosti kolem 130 km/h průměr pouze 4.7 l/100, a to vám nikdo jiný u takového vozu nenabídne.
Kde ale trojka lahodí všem řidičům, jsou klikaté okresky. Je jedno, jestli narazíte na rychlé zatáčky s hladkým povrchem nebo na serpentiny posypané štěrkem, díky skvělému podvozku a komunikativnímu řízení si je užijete. S 316d však musíte jet z kopce, motor sice táhne hezky odspodu, ale nějaký výrazný zátah těch 85 kW bohužel nabídnout neumí. Oproti šestiválcům potěší v ostřejších zatáčkách, kdy je vůz s lehčím motorem nad přední nápravou vyváženější a méně nedotáčivý. Tento nejslabší agregát má nejraději klidnou jízdu a srážení desetinek litru na průměrné spotřebě.
Největším triumfem je celkové sladění vozu, tvrdé pedály, přímo luxusně dávkovatelné brzdy a velmi příjemná manuální převodovka. Přidejte si k tomu jednoznačně nejlepší posed široko daleko a můžete vyrazit s úsměvem na tváři. U 316d zamrzí jen horší kultivovanost, zahanbí jej i koncernové TDI. Vynahradí to ale skvělou spotřebou a při klidné jízdě dostačujícím zátahem, dlouhodobí průměr se usadí mezi 5-6 l/100 km.
Čekal jsem, že základní naftová motorizace bude k ničemu, ale opak se stal pravdou. Pokud jezdíte průměrně naložení delší cesty, tak je geniální volbou. Na dálnici není problém uhánět 180 km/h, a to za hubičku. Zamrzí jen horší kultivovanost, ale zbytek auta je tak dobrý, že mu to rádi prominete.
Ostatní motory
- 316i 1.6 R4
- 318i 2.0 R4
- 320i 2.0 R4
- 320si 2.0 R4
- 323i 2.5 R6
- 325i 3.0 R6
- 328i 3.0 R6
- 330i 3.0 R6
- 335i 3.0 R6
- M3 4.0 V8
- 316d 2.0 R4
- 318d 2.0 R4
- 320d 2.0 R4
- 325d 3.0 R6
- 330d 3.0 R6
- 335d 3.0 R6
Doporučujeme
Nejlepší volbou tak je první litinový motor 330d, ale ani s novějšími hliníkovým téměř žádné problémy nebyly. Geniální volbou je 330i, kde se budete muset smířit s vyšší spotřebou. Za to však dostanete skvělé řidičské potěšení. Pro někoho, kdo se nehoní za vysokými rychlostmi je pak dokonalou volbou dvoulitr 320d nebo 320i. Vybírejte z méně ojetých kousků s jasnou historií a nejlépe koupené v České republice, dovozové vozy jsou často z velkých firemních flotil a ne zrovna v pěkném stavu.
Nedoporučujeme
Určitě se vyhněte základnímu benzínovému motoru 316i, který byl vhodný maximálně tak do města, chyběl mu výkon a byla s ním spousta problémů. Dovezená auta bez výbavy jsou často firemními a stav nebývá zrovna stoprocentní. Nejvýkonnější 335i kupovat jen po pečlivěm majiteli a s nižším nájezdem. Strašlivá jsou i základní sedadla, a tak pokukujte raději po těch sportovnějších, která poznáte podle prodlužovatelné části na přední straně.
Plus
Skvělý podvozek
Posed za volantem
Zpracování
Většinou kvalitní motory
Převodovka
Vzhled
Spotřeba vznětových motorů
Mínus
Dražší servis
Trochu delší řízení
Menší prostornost na svou třídu
Spousta ojetých kusů ve špatném stavu
Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
« Poslední mohykáni aneb novodobá monstra s manuální převodovkou Upravená Škoda Octavia RS má 336 koní – Na okruhu spráská opravdové sporťáky »