audi q5 exterior (18)

TEST ojetiny Audi Q5 3.0 TDI – Medvědí síla

23. 1. 2017 • AUDI, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Elegantní a jemné křivky, moderní xenonové světlomety doplněné o LED-denní svícení, opulentní zadní LED-svítilny a interiér, jako by utekl z A5. Kvalitní materiály, slušná vzdušnost, dostatek místa na zadních sedadlech a solidní kufr o objemu 540 litrů. To vše dělá z Q5 velmi slušné auto, které je na poli prémiových SUV střední třídy velmi vyhledávané. A o to více na segmentu ojetých vozidel – ceny totiž klesly na minimum a za půl miliónu můžete mít velmi schopné auto.

Ano, taky jsem trpěl předsudky a Q5 považoval za vůz pro dámy z dobře situovaných kruhů, který neumí nabídnout nic zásadního pro mužskou část této planety. Jenže chyba lávky! Za negativní dojem vždy mohla špatná konfigurace daného vozidla. Jediné Q5, které jsem řídil totiž byly dvoulitry. Benzínové i naftové a vždy doplněné o paket S-Line. Ten slouží zejména k tomu, aby ze slušně komfortního auta udělal trakař. Hlásám tedy – vyhněte se mu mílovými kroky! Lepší vzhled za tragickou jízdu opravdu nestojí.

q5_5

A pokud můžete, vyhněte se i motorizaci 2.0 TDI, která ve velkém autě působí nepatřičně, utahaně a je nekultivovaná. A co víc – žere stejně, jako šestiválec. A to je právě bod, který mě přesvědčil o kvalitách Q5. Tentokrát se mi do rukou dostal model s motorizací 3.0 TDI a výkonem 176 kW! Ideální a poměrně vzácná kombinace. Jak již jistě tušíte, relativně kompaktní SUV se s tímto výkonem proměnilo v soukromou stíhačku. Ne, nepřeháním! Dynamika a pružnost v jakýchkoli otáčkách a rychlostech je fantastická! Stejně, jako zbytek auta.

Po usednutí musím zase chválit, posed za volantem – je v kategorii SUV bezkonkurenční. Nikdy jsem neseděl v autě této třídy, ve kterém bych měl nohy k pedálům natažené skoro jako u klasického BMW a neseděl při tom jako na záchodě, což je případ třeba konkurenčního Volva XC60. Díky výborné ergonomii, příjemnému řízení a parádnímu výhledu do všech stran se jedná o jedno z nejlepších SUV do města. Tomu sekunduje i podvozek, který je naladěný naprosto fantasticky a nabídne ideální komfort. Toto Q5 navíc disponuje adaptivním odpružením, kde si pomocí Audi Drive Select můžete zvolit tuhost podvozku.

q5_4

Ve městě tak neucítíte žádné nerovnosti, dokonce ani rázy od kol, pokud se překážce nevyhnete. Mimo město si zase ve sportovním režimu užijete “řezání” zatáček. Podvozek ztuhne, karoserie se přestane  naklánět a Q5 se promění v poměrně agilní stroj. Samozřejmě to není sporťák, ale schopnost proplétání se horskými silnicemi mě překvapila.

A ještě více mě překvapila zábava – za což může systém pohonu všech kol Quattro a souvislá vrstva sněhu. Tato čtyřkolka mě stále přesvědčuje o svých kvalitách. Umí být velmi efektivní a vyškrábe se snad všude, stejně jako jsem se prodral neprohrnutou cestou se 110 cm čerstvého sněhu. Q5 tím prostě jen proplula… do kopce! A na druhé straně vám dovolí nekonečné drifty a zábavu za volantem. Opravdu, kombinace tohoto motoru a pohonu je naprosto fantastická!

q5_3

Šestiválec si v každé situaci jen tak přede a čeká na svou příležitost vystartovat vpřed. V každém režimu vás potěší svou kultivovaností a lehkostí s jakou vyráží vpřed. Pokud mu dáte napít plné dávky paliva, pak vás bez milosti zarazí do sedadel a za příjemného zvuku vyrazí za kořistí. Motoru pomáhá i skvělá sedmistupňová převodovka DSG, která v této Audi řadí velmi hladce a příjemně. Je zajímavé sledovat rozdíl mezi DSG v tradičním Volkswagenu, kde se neubrání častého škubnutí a v prémiovém Audi. Neškubla ani jednou. Paráda!

Na dálnici musím pochválit hlavně konstruktéry, kteří měli na starost odhlučnění, a to jak aerodynamické, tak i od kol a motoru. Do 160 km/h je auto nevídaně tiché a rušivý může být jen zvuk od přerostlých zrcátek – ty jediné navíc kazí vyvážený vzhled vozu, jsou jako z dodávky.

q5_2

A teď ještě jeden zajímavý fakt – testované auto mělo najetých téměř 220.000 kilometrů a vypadalo, že nedávno sjelo z výrobní linky. Interiér (mimochodem s velmi vkusnou barevnou kombinaci) nenesl žádné známky opotřebení, nikde nic nevrzlo a od podvozku se neozval ani jeden nepatřičný zvuk. Bezchybně šlapal i motor s převodovkou.

To mi potvrdilo, že pokud se o prémiové auto staráte, tak se vám odvděčí adekvátní trvanlivostí. Kvalita, s jakou je Q5 postavena, není napříč svým segmentem běžná. Interiér je pouze z prvotřídních materiálů, dřevěný dekor je opravdové dřevo a hliník hliníkem. Kůže na příplatkových komfortních sedadlech je také špičková. Mimochodem, tato sedadla jsou excelentní po všech stránkách.

Abych to tedy shrnul. Q5 bez S-Line paketu je boží. Ještě lepší je na adaptivním podvozku a s třílitrovým šestiválcem. Chcete-li tedy kvalitní, nadprůměrně schopné a velmi příjemné SUV, tak neváhejte!

Za propůjčení vozidla bychom chtěli poděkovat společnosti AUTO ESA.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz