TEST ojetiny Audi Q5 2.0 TFSI S-Line – Pro manželku ideál
Dnešní svět se točí jen kolem toho, co je zrovna moderní. Ženský šatník je větší než garáž, botník je plný lodiček a kozaček a já v košili a džínách jsem prý 100 let za opicemi. To stejné u něžného pohlaví platí i ohledně aut. Ženy, které zrovna nemají finanční nouzi, se předhánějí, která z nich má hezčí auto. Nevím proč, ale oblíbeným spojením je SUV s prémiovou značkou. A jedním z nejvyhledávanějších je Audi Q5, můžou za to hlavně elegantní jemné tvary a pohodové řízení doplněné o prostorný interiér. Já jsem však po týdnu zjistil, že bych ho manželce brával až příliš často, tak dobré toto ”ženské” SUV je.
Elegantní a jemné křivky, moderní xenonové světlomety doplněné o LED-denní svícení, zadní mírně agresivní LED-svítilny, které vypadají skvěle hlavně v noci a dravý S-Line paket – ten přidává agresivnější nárazníky, větší kola a tužší podvozek. Díky všem těmto maličkostem působí Q5 mile, jak by řekly ženy, roztomile.
Interiér, jako by utekl z A5, kvalitní materiály, slušná vzdušnost, dostatek místa na zadních sedadlech a solidní kufr o objemu 540 litrů. Jediné co tentokrát mohu vytknout, je stejně jako v případě A4, lacině působící středová část palubní desky s tlačítky. Naopak naprosto boží jsou S-Line sedadla, která jsem si zamiloval jak na dlouhých cestách, tak i při svižnější jízdě. Sportovní volant skvěle padne do rukou a vše rozjasní velká panoramatická střecha.
Po usednutí musím zase chválit, posed za volantem je v kategorii SUV bezkonkurenční. Nikdy jsem neseděl v autě této třídy, ve kterém bych měl nohy k pedálům natažené skoro jako u BMW a neseděl při tom jako na záchodě, což je případ třeba konkurenčního Volva XC60. Díky výborné ergonomii, příjemnému řízení a parádnímu výhledu do všech stran se jedná o jedno z nejlepších SUV na ježdění do města. S naším S-Line paketem však přichází jedno malé, na horších silnicích vlastně velké ALE – na nerovnostech je tužší podvozek až příliš tvrdý a pořád se snaží posílat informace o stavu vozovky do vaší zadnice. Na hezkém asfaltu se však tento problém vytrácí a je znát, že auto bylo testováno na kvalitních německých vozovkách.
Dvoulitrové TFSI s výkonem 155 kW a o točivém momentu 350 Nm má slušný tah a dokonce i reakce na plynový pedál jsou ve vyšším spektru otáček docela rychlé. Pouze pod 2000 ot./min. je znát velká turbo-díra. Spojka je tuhá, ale o nějaké zpětné vazbě, kdy zabírá, si můžete nechat jen zdát. Jinak povedenému motoru na dynamice nepřidávají ani delší převodové stupně. Na SUV tu je však téměř vše nadprůměrné a je málo vozů v kategorii, které se Q5 vyrovnají.
Na dálnici musím pochválit hlavně konstruktéry, kteří měli na starost odhlučnění, a to jak aerodynamické, tak i od kol a motoru. Do 160 k/h je auto nevídaně tiché a rušivý může být jen zvuk od přerostlých zrcátek – ty jediné navíc kazí vyvážený vzhled vozu, jsou jako z dodávky.
Kde je ale Q5 nejlepší, je místo, na kterém jsem si zprvu myslel, že se bude spíše ztrácet, než vynikat. Tím místem jsou klikaté okresky s hladkým povrchem. Na nich je dokonce radost ji řídit. Řízení je tak akorát tuhé a dostatečně komunikativní – vadilo mi jen nesmyslné občasné ztuhnutí volantu v některých zatáčkách. Tužší podvozek omezuje náklony a s lehkým dvoulitrovým TFSI vpředu se nebojí ani rychlejších průjezdů zatáčkami. Svižná jízda se tak stává spíš radostí než strastí. Jen je potřeba zklidnit nájezdy kvůli mírné nedotáčivosti a využít potenciál povedených motorů na výjezdu.
Benzín nebo nafta?
Ačkoliv na trhu nejčastěji najdete 2.0 TDI a v podstatě není reálný důvod proč je nedoporučit, tak já osobně bych tyto jednotky nekupoval. Sice nabídnou spotřebu blížící se 7 a půl litrům, ale TSI má mnohem příjemnější kultivovaný projev, průměrná spotřeba se zastaví někde okolo 9.5 l/100 km. Navíc stejně nejvíce času auto stráví ve městě, kde je lepší zážehový motor už jenom kvůli nižším nákladům na servis. Krátké jízdy se studeným motorem zapříčiní zvýšení kazivosti vznětových jednotek. Pokud trávíte hodně času na dálnicích, určitě omrkněte 3.0 TDI, šestiválce jsou krásně kultivované a dokáží jezdit za slušnou spotřebu. Pokud pak neřešíte náklady za palivo, jsou tu pro vás výborné šestiválce 3.2 FSI a 3.0 TFSI, se kterými je Q5 nadmíru svižný cvalík, hlavně v nejsilnějším provedení SQ5.
Motorizace
Q5 2.0 TFSI
4 válce, 2.0 l, turbo
Výkon: 132, 155, 165, 169 kW
Točivý moment: 320 (132 kW), 350 Nm
Převodovka: 6 st. manuál, 8 st. Tiptronic (169 kW pouze 8 st. Tiptronic)
Hmotnost: 1795, 1845 kg (169 kW)
Q5 2.0 TFSI Hybrid
4 válce, 2.0 l, turbo, elektromotor
Výkon: 180 kW
Točivý moment: 480 Nm
Převodovka: 8 st. Tiptronic
Hmotnost: 1985 kg
Q5 3.2 FSI
6 válců, 3.2 l, atmosférické plnění
Výkon: 199 kW
Točivý moment: 330 Nm
Převodovka: 7 st. S Tronic
Hmotnost: 1880 kg
Q5 3.0 TFSI, SQ5
6 válců, 3.0 l, kompresor
Výkon: 200, 260 kW (SQ5)
Točivý moment: 400, 470 Nm (SQ5)
Převodovka: 8 st. Tiptronic
Hmotnost: 1915, 2000 kg (SQ5)
Q5 2.0 TDI
4 válce, 2.0 l, turbo
Výkon: 105, 110, 120, 125, 130, 140 kW
Točivý moment: 320, 320, 400, 350, 380, 400 Nm
Převodovka: 6 st. manuál (všechny kromě 120 kW), 7 st. S Tronic ( všechny kromě 105 a 110 kW)
Hmotnost: 1755-1925 kg
Q5 3.0 TDI
6 válců, 3.0 l, turbo
Výkon: 176, 180, 190 kW
Točivý moment: 500, 580, 580 Nm
Převodovka: 7 st. S Tronic
Hmotnost: 1955, 1935 kg (180 kW)
SQ5 TDI, Competition, Plus
6 válců, 3.0 l, Bi-Turbo
Výkon: 230, 240, 250 kW
Točivý moment: 650, 700 Nm (Plus)
Převodovka: 8 st. Tiptronic
Hmotnost: 2075 kg
Doporučujeme
Zachovalou 3.2 FSI můžeme doporučit ze všech nejvíc. Jedinou nevýhodou je vyšší spotřeba, ale v porovnání s mnohem nižší pořizovací cenou oproti TDI je to nepodstatné – lidé mají strach z vyšší spotřeby a raději kupují dražší a později nákladnější TDI. Pokud se k ní předešlý majitel choval slušně, máte nesmrtelné auto se skvělým atmosférickým šestiválcem. Sice se různě dočtete, že se kazí, ale já sám znám 3 auta, která najela přes 250 000 kilometrů a žádný problém u nich nebyl.
2.0 TDI – Nejsilnější varianty mají dostačující výkon, božskou spotřebu a při správném udržování jsou spolehlivé.
3.0 TDI – Spolehlivé, velmi silné a kultivované.
SQ5 – Ať už TFSI nebo TDI, jsou to rakety, jen se o ně musíte umět starat a servis je finančně náročnější.
Žádná výhra, ale ani prohra
3.0 TFSI – Když je o něj řádně postaráno, je to pohádka.
2.0 TFSI – Musíte se o něj starat, ale při jízdě je kultivovaný a umí se i hezky rozjet. Při troše úsilí se dá jezdit za slušnou spotřebu.
Nekupovat
Nedoporučení hodné jsou nejslabší varianty 2.0 TFSI a 2.0 TDI, které bývají mnohdy uhoněné a před smrtí.
U TFSI dbejte na pravidelnou výměnu oleje a jasnou servisní historii! Jinak si po 150 tisících kilometrech zaděláte na malér.
Plus
Výborné motory
Podvozek
Spotřeba u naftových motorů
Spolehlivost
Vzhled
S-Line sedadla a volant
Zpracování
Mínus
Tužší S-Line podvozek
Dražší servis
Vyšší spotřeba benzínových motorů
Občas nesmyslné ztuhnutí volantu v zatáčkách
Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
.
« Koenigsegg a Qoros představují nejnovější typ spalovacího motoru – Nemá vačky Vzácné Ferrari 512M dostalo ”nesmyslnou” pokutu – Je to správně? »