Test ojetiny Audi Q3: Zapomenutý vůz
Audi Q3 je od počátku opomíjeným členem rodiny SUV ingolstadtské automobilky. Přitom je to velká škoda. Její rozměry totiž nejsou nijak extrémní, jízdní vlastnosti jsou naopak příkladné a navíc ji to ohromně sluší. Podívali jsme se na zoubek verzi s turbodieselem 2.0 TDI 110 kW s pohonem všech kol quattro.
Na všechna kola tu výkon 110 kW/150 koní přenáší dvouspojkové DSG. Možná to na první pohled neprozrazuje, ale rozhodně se neztratí ani v lehčím terénu, protože Q3 má slušnou světlou výšku 170 mm. Vzhledem k tomu, že jde o typického zástupce městských SUV, potkáte v něm především dámské osazenstvo sinic. A není se čemu divit. Z auta je skvěle vidět a dobře se do něj nastupuje.
Uvnitř možná někteří budou mít pocit stísněného prostoru. Interiér je trochu menší a navíc jsou na něm znát léta. Ale i přes to je z něj patrné skvělé zpracování a prémiový výběr materiálů. Q3 stojí na platformě minulé generace Volkswagenu Tiguan, což ji právě ubírá na rozměrech. Nicméně zavazadlový prostor nabízí slušných 460 litrů.
Jak je ale Q3 pocitově malá, tak je reálně hodně těžká. Její hmotnost je totiž takřka 1600 kilogramů. Přidejte čtyřkolku, automatickou převodovku a z městského prcka je rázem malý mastodont. Její hmotnost se pak projeví právě u výkonu, kdy i těch 150 koní ji na agilitě moc nepřidalo. V našem případě jsme ale s dvoulitrovým agregátem byli spokojeni. Snad jen s odhlučněním motoru si mohli dát technici větší práci, protože hlavně ranní studené starty doprovázelo klasické naftové chrochtání a klepání. To se sice po zahřátí trochu uklidní, ale protože jsme v prémiovém segmentu, ocenili bychom více kultivovanosti. Tu motor postrádá především v otáčkách pod 2 000, kdy má tendence se trochu dusit a přeci jen to chce pomoci mu plynovým pedálem. Naopak ve středních otáčkách na povely plynového pedálu reaguje Q3 prakticky okamžitě a nemusíte se rozhodně bát ani předjíždění v kopcích.
Po týdenním testování jsme se s Audi Q3 dostali na spotřebu 6,3 litru na 100 ujetých kilometrů, přičemž jsme poctivě střídali městské kolony, klikaté okresky i přesun po dálnicích. Hlavně na těch ale musíte při vyšších rychlostech počítat se zvýšeným aerodynamickým hlukem.
Co ale jasně ukazuje příslušnost k prémiovému segmentu, je nastavení podvozku auta. Audi Q3 skvěle filtruje nerovnosti, ale přitom se v zatáčkách nenaklání. Není ani zbytečně tvrdá, ani nepříjemně houpavá. I to jsou důvody, proč bude Q3 dobrým společníkem právě hlavně ve městě. Přeci jen všudypřítomné výtluky a propadlé kanály na našich cestách jsou občas za trest. Pokud ale vyjedete na okresní silnice, Audi bude jistým společníkem i zde. Také v zatáčkách je Q3 jistá a zbytečně neodskakuje. Zmínit musíme i moderní stabilizační systém, který krotí lehkou nedotáčivost, kterou auto trpí. Funguje tak, že zlehka přibrzďuje vnitřní kolo a dokonce umí reagovat i na změnu povrchu, po kterém zrovna jedete.
Audi Q3 se chlubí systémem řízení dynamiky Audi drive select, který nabízí čtyři jízdní režimy: Comfort, Auto, Dynamic či Efficiency. Vzhledem k absenci aktivních tlumičů tak jejich aktivace zasahuje jen do charakteristiky pedálu plynu a účinnosti posilovače řízení.
Model Q3 hodnotíme jako vcelku povedené auto s příjemnými jízdními vlastnostmi a komfortněji naladěným podvozkem. Ve své době nejsilnější turbodiesel v nabídce je vždy spojen s pohonem všech kol Quattro a se sedmistupňovým DSG, které je u Audi pojmenováno jako S-tronic.
Auto stálo před deseti lety v základu asi milion korun, ale díky pár příplatkům jste se mohli lehce dostati na cenu blížící se 1,5 mil. Kč. To už nám přišlo trochu moc. Po deseti letech startují dieselové verze na cca 300 tisících korunách.
V nabídce jsou tři výkonové verze (103, 110 a 130 kW). Nejsilnější verze svým výkonem a točivým momentem 380 N.m. naprosto dostačuje na svižnou jízdu i při vyšším zatížení. Jízdní vlastnosti jsou na SUV také příjemné, Haldex čtvrté generace pracuje bezchybně.
Převodovka má navíc systém plachtění (pracuje jen při aktivovaném režimu Efficiency přes Drive Select), kdy se při jízdě po rovině nebo z kopce automaticky odpojí motor od převodovky. To v konečném důsledku pozitivně pomáhá spotřebě, kdy můžete počítat s kombinovaným apetitem od 7 do 7,5 l/100 km.
Jako vždy doporučujeme auto dobře vybírat, ideálně si k nákupu přizvat nezávislého odborníka
« Test Opel Astra GS-line PHEV 180: Dobře rozdané karty Test Ford Ranger Raptor: Továrna na radost »