Test ojetiny Audi A5 Coupé 3.2 FSI Quattro. Rychlé, nestárnoucí a nudné
Audi A5 Coupé má jednu nespornou výhodu – nestárne! Přestože se na trhu objevilo už v roce 2007, pořád vypadá atraktivně, hodnotně a svěže. To je přesně důvod, proč si i značně ojeté vozy drží pořád poměrně vysokou cenu. Zejména ve srovnání s dobovým konkurentem BMW řady 3 Coupé (E92). V současnosti se však ceny dostávají docela nízko a to zejména u benzínových variant z druhého konce nabídky. Tím mám na mysli třeba sametový šestiválec 3.2 FSI, který si dnes koupíte v průměru za nějakých 350.000 korun.
Za tyto peníze dostanete luxusně vybavené auto, které udělá stále dost parády. Zakulacená karoserie s mohutnými blatníky a netradičně zkosenou střechou se jednoduše stále líbí. Otázka však zní: Jezdí stejně dobře jako vypadá? Nebude lepší pořídit rivala z Mnichova?
Odpověď je jednoduchá a řeknu vám ji hned na začátku. Pokud rádi řídíte a chcete jezdit sportovně, na A5 zapomeňte. Na řadu 3 zase zapomeňte, jestli chcete komfortní GT vhodné na dlouhé cesty. Tato auta sice sdílela stejný tržní prostor, ale už nemůžou být odlišnější.
Po nasednutí obdivuji skvělá sedadla, která jsou nadmíru komfortní a zároveň dokáží podržet tělo v zatáčkách. Navíc se v nich sedí sportovně nízko a z auta je nevídaně dobrý výhled do všech stran. Tříramenný volant je značka ideál a kaplička přístrojů s palubním počítačem je sice strohá, ale přehledná. Středovému panelu dominuje spousta tlačítek a zapuštěný displej informačního systému MMI, jenž i dnes zaujme slušným rozlišením a grafikou. Ovládání tohoto infotainmentu je však složité a je potřeba si na něho chvíli zvykat. Ve výsledku je toto období interiérů Audi povedené a vypadá dobře i dnes. Kvalita zpracování je precizní a ergonomie taktéž. Tady ošklivý plastový interiér trojkového BMW prohrává na plné čáře. Uvnitř Audi se navíc cítíte obklopeni bytelnou masou a velmi příjemně.
Pod kapotou dřímá atmosféricky plněný šestiválec 3.2, který nabízí výkon 265 koní a kroutící moment 330 Nm. Zrychlení na stovku zabere 6,1 sekundy a maximální rychlost je omezena na obligátních 250 km/h. Motor má krásný hutný zvuk a fantastickou odezvu na plyn. Navíc má rád otáčky a vydává se do nich velmi rychle. Dynamika auta je opravdu výborná a na dálnici nebo rovinkách budete nadšeni.
Radost vyprchá jakmile se rozhodnete sjet na okresku a jet rychle i tam. A5 je zaprvé dost těžká, za což vděčí zejména čtyřkolce a za druhé má motor umístěný před přední nápravou. V zatáčkách cítíte velkou váhu a ta masa se brzy začne hrnout po předních kolech ven. Quattro posílá standardně 60 % točivého momentu dozadu a 40 % dopředu. Výsledkem je skvělá trakce. Bohužel nedotáčivost tohoto modelu je opravdu značná, s dieselovými motory pak ještě horší. Pomoci neumí ani sportovní diferenciál na zadní nápravě, který byl za příplatek. Je to už několikátá A5, včetně osmiválcové S5, která mi v zatáčkách neudělala radost. Tu za volantem tedy rozhodně nečekejte, to maximálně v zimě na zasněžené silnici.
Vozu nejvíce vyhovuje svižní tempo ve středně utažených zatáčkách, dominuje pak na dálnici. Tady potěší absolutní kultivovaností, výborným odhlučněním a komfortem. Doporučuji vyhnout se sportovnímu paketu S-Line, který tyto přednosti promění v peklo a z auta se stane trakař. Navíc nijak nepomůže ani při sportovní jízdě, protože pak vůz kromě nedotáčivosti navíc poskakuje na nerovnostech a to opravdu nechcete. Ideální volbou je tak vůz s příplatkovým adaptivním podvozkem. Mezi lepší se neřadí ani řízení, které nemá špetku zpětné vazby a navíc občas proměnlivě a zcela náhodně tuhne a naopak.
Spotřeba ale potěší. Klidně lze jezdit kolem 8 litrů a s využitím dynamiky kolem 12. Podobný odběr znamená i městský provoz. Co na A5 miluju, je řazení. Kulisa je krátká, přesná a hlavice řadící páky má zcela ideální tvar – kulatý! S manuální převodovkou je radost pracovat.
Audi A5 je jako celek výborné auto, s benzínovým šestiválcem o to lepší. Je třeba se na něj dívat správnou optikou a nedělat z něj něco, co není. Je to rychlé, pohodlné a luxusní GT a tuto úlohu plní skvěle. Pokud toužíte po sportovním autě, musíte se poohlédnout jinde. Emoce a zábavu vám také nepřinese, není to jeho účel a jezdit s ním je stejně zábavné jako pozorování výroby cementu.
Doporučujeme
3.2 FSI – Silný, kultivovaný a z velké části spolehlivý motor.
4.2 FSI – Pravděpodobně nejlepší osmiválec, který kdy opustil dílny Audi. Jen je třeba oželet o trochu vyšší spotřebu.
2.0 TDI – Dostačující výkon, božská spotřeba a při dobrém zacházení slušná spolehlivost.
3.0 TDI – Spolehlivý, velmi silný a kultivovaný. Ideální na delší cesty.
Příplatkový adaptivní podvozek CES
Příplatkový sportovní diferenciál na zadní nápravě
Příplatková kožená/alcantarová sedadla
Žádná výhra, ale ani prohra
3.0 TFSI – Když je o něj řádně postaráno, je to pohádka.
2.7 TDI – Trvanlivý a pružný motor, bohužel ve stínu 3.0 TDI.
Raději se vyhněte
1.8 TFSI – Není nejspolehlivější jednotkou a výkonu na rozdávání taky nemá.
2.0 TFSI – Motor je to vlastně slušný, ale často si rád bere více oleje než je zdrávo. A u ojetiny nikdy nemáte jistotu…
TEST ojetiny Audi S5 4.2 FSI M/T – Mistr ze staré školy
Motory
Zážehové
1,8 R4 TFSi FWD
Výkon: 125 kW
Točivý moment: 250 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 7.9/8.2 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 218 km/h
2,0 R4 TFSi FWD
Výkon: 132 kW, 155 kW
Točivý moment: 320 Nm, 350 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic/7-st. S Tronic
0-100 km/h: 6.5-7.8 sekundy podle konfigurace
Maximální rychlost: 235-250 km/h podle konfigurace
2,0 R4 TFSi Quattro
Výkon: 155 kW
Točivý moment: 350 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/8-st. Tip Tronic
0-100 km/h: 6.4/6.2 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 246/250 km/h podle převodovky
3.0 V6 TFSI Quattro
Výkon: 200 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: 7-st. S Tronic
0-100 km/h: 5.8 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
3.2 V6 FSI FWD
Výkon: 195 kW
Točivý moment: 330 Nm
Převodovka: Multitronic
0-100 km/h: 6.4 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
3.2 V6 FSI Quattro
Výkon: 195 kW
Točivý moment: 330 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/6-st. Tip Tronic
0-100 km/h: 6.1/6.4 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 250 km/h
S5 3.0 V6 TFSI Quattro
Výkon: 245 kW
Točivý moment: 440 Nm
Převodovka: 7-st. S Tronic
0-100 km/h: 5.4 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
S5 4.2 V8 FSI Quattro (Coupé, Cabrio)
Výkon: 260 kW
Točivý moment: 440 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/6-st. Tip Tronic
0-100 km/h: 5.4/5.1 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 250 km/h
RS5 4.2 V8 FSI Quattro (Coupé, Cabrio)
Výkon: 331 kW
Točivý moment: 430 Nm
Převodovka: 7-st. S Tronic
0-100 km/h: 4.5 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
Vznětové
2.0 R4 TDI FWD
Výkon: 125/130 kW
Točivý moment: 350/380 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 7.8-8.4 sekundy podle konfigurace
Maximální rychlost: 225-230 km/h podle konfigurace
2.0 R4 TDI Quattro
Výkon: 125/130 kW
Točivý moment: 350/380 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/7-st. S Tronic
0-100 km/h: 7.8-8.2 sekundy podle konfigurace
Maximální rychlost: 225-229 km/h podle konfigurace
2.0 R4 TDIe FWD
Výkon: 122 kW
Točivý moment: 350 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 8.4 sekundy
Maximální rychlost: 225/216 km/h podle převodovky
2.7 V6 TDI FWD
Výkon: 140 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: Multitronic
0-100 km/h: 7.6 sekundy
Maximální rychlost: 232 km/h
3.0 V6 TDI FWD
Výkon: 150 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 7.6/7.1 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 245/235 km/h podle převodovky
3.0 V6 TDI Quattro
Výkon: 176 kW
Točivý moment: 500 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/7-st- S Tronic
0-100 km/h: 5.9/5.8 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 250 km/h
« Škoda Kodiaq dostala výkon 260 koní díky úpravci ze Švédska 7 nejzajímavějších aut Jeremyho Clarksona. V garáži měl opravdové skvosty a jedno abnormálně poruchové auto, kterého se hned zbavil »