TEST ojetiny Audi A5 3.0 TDI Sportback – Komfortní, rychlý a kvalitní elegán
Čtyřdveřová coupé jsou sice krásná, ale ve většině případů i velmi drahá. Ale teď, když už jsou na trhu nějaký ten pátek, dají se koupit za vskutku zajímavé peníze. Proto jsme zavítali do AAA Auto, kde jsme si vybrali solidně vybavenou a zachovalou Audi A5 Sportback za 520 000 Kč. Pokusíme se tak zjistit, zda-li má za takové peníze opravdu smysl.
Dynamický vzhled
Při prvním pohledu zaujme dravě přikrčená příď s mohutnou maskou chladiče, která je doplněna o bi-xenonové světlomety s moderním LED denním svícením. Nejdynamičtěji působí zboku, kdy krásně vynikne délka vozu, ostře svažující se čelní okno a již od poloviny auta ladně se snižující střecha. Zezadu na exkluzivitě přidávají LED svítilny a dvojice koncovek výfuku.
Prostorný a stylový interiér
Po nasednutí obdivuji skvělá sedadla čalouněná kůží a alcantarou, která jsou nadmíru komfortní a zároveň dokáží podržet tělo v zatáčkách. Navíc se v nich sedí sportovně nízko a z auta je nevídaně dobrý výhled do všech stran. Tříramenný volant je značka ideál a kaplička přístrojů s palubním počítačem je sice strohá, ale přehledná. Středovému panelu dominuje zvláštně tvarovaný volič převodovky, spousta tlačítek a dekor z tmavého dřeva. Nad ovladači klimatizace jsou tlačítka, kterými lze zvolit jeden z jízdních režimů – Comfort, Auto, Dynamic a Individual. Na vrchu palubní desky se nachází zapuštěný displej informačního systému MMI, jenž i dnes zaujme slušným rozlišením a grafikou. Ovládání tohoto infotainmentu je však složité a je potřeba si na něho chvíli zvykat.
Velmi dobré je zpracování a kvalita materiálů, ale především prostornost. Příjemná je šířka a celková vzdušnost kabiny. Vítáme i absenci pátého sedadla, díky čemuž je dvojice zadních sedadel lépe tvarovaná a potěší nejen nejmenší ratolesti, ale bez problému i dospělé se vzrůstem do 185 centimetrů. Vyšší osoby můžou mít problém s nižším stropem. Zavazadlový prostor o objemu 480 litrů dostává velké plus za přístupnost díky karoserii typu liftback.
Kvalitní technika
Pod kapotou je vznětový šestiválec do V o objemu 3.0-litru, který dokáže vyprodukovat 176 kW ve 4000 až 4400 otáčkách a točivý moment 500 Nm od 1500 do 3000 otáček za minutu. Výkon putuje na všechna kola za pomocí sedmistupňové dvouspojkové převodovky S Tronic a inteligentního pohonu Quattro. Nám navíc pomáhá příplatkový sportovní diferenciál na zadní nápravě a adaptivní podvozek CES. Hmotnost je poměrně nízkých 1720 kilogramů a i díky tomu zvládne odstartovat z nuly na stovku za 6.1 sekundy, přičemž maximální rychlost činí obligátních elektronicky omezených 250 km/h. Průměrná spotřeba se reálně pohybuje mezi 8-9 litry, což je v pořádku, ale uvítal bych nádrž vyššího objemu než 64 litrů.
Skvělá pro denní použití
Ve městě, na okresce, ale i na dálnici umí A5 Sportback předvádět perfektní schopnosti. V komfortním nastavení utlumí 99 % všech nerovností a podvozek prakticky nemá chybu. Rázů do karoserie se nedočkáte na žádné silnici. Motor si jen bručí někde mezi 1300-1700 otáčkami a posádka o něm prakticky neví. Jeho kultivovanost je po zahřátí velmi dobrá a je znát, že ve svojí době se jednalo o jeden z nejlepších vznětových šestiválců. Převodovka řadí hladce a neznatelně, což platí i při podřazování – dokonce bych si ji dokázal splést s měničem, i když to je dvouspojka. Jejím jediným mínusem je občasná nerozvážnost, někdy pozdě podřazuje a potom zase neví, který převodový stupeň zvolit. Famózní je odhlučnění – aerodynamické i od podvozku. Převážně díky němu se stává skvělým dálničním křižníkem, přičemž není problém upalovat rychlostí daleko za hranicí zákona, a to v naprostém pohodlí. Svižně zrychluje až do 200 km/h, poté se spíše plíží k oné dvě stě padesátce.
Svižná jízda? Rozhodně ano!
Audi jsou, tedy spíše bývaly docela nedotáčivé vozy při ostřejší jízdě. Jenže to A5 Sportback na adaptivním podvozku se sportovním diferenciálem jednoznačně popírá. V dynamickém režimu výrazně ztuhne a omezí se náklony karoserie, zároveň se zostří reakce plynového pedálu a ztěžkne jinak přeposilované řízení. Při rychlém průjezdu zatáčkou jde cítit, jak nádherně drží stopu a zadek jakoby se snažil lehce vyjet ven. Potom tu máme inteligentní čtyřkolku Quattro, která klasicky posílá 60 % točivého momentu dozadu a 40 % dopředu. Výsledkem je skvělá trakce a opravdu velmi rychlý průjezd jakoukoliv zatáčkou. Nedotáčivost přichází pouze při špatném stylu jízdy, kdy do zatáčky najíždíte příliš vysokou rychlostí. Nejvíce mě baví na mokré silnici, na které není problém v pomalejších zatáčkách nechat jemně sklouznout zadek a srovnat tak příď do správného směru. Na sněhu pak jízda bokem nebyla nikdy jednodušší. Je to sice Audi, ale na té bílé kluzké pokrývce vozovky se neskutečně bavím! Všechno to však zabíjí mrtvé řízení, které ještě občas z nesmyslného důvodu zvláštně ztuhne. Na druhou stranu je přesné a rychlé, i brzdy se dají dobře dávkovat. Neberte ho však jako sportovní auto, protože to zdaleka není. Jen je to hodně rychlé praktické auto.
Má smysl váhat? Ne, nemá…
Ten nerozhodný pocit, zda-li si to auto koupit nebo ne. Znám jej taky, ale u Audi A5 Sportback ho určitě mít nemusíte. Jezdí skvěle za všech podmínek, umí být komfortní i pěkně rychlá, je dobře udělaná, praktická a vypadá skvěle. Ještě před šesti lety stály jako nové minimálně 923 400 Kč, auta naší výbavy se pohybovaly okolo 1 800 000 Kč a silné eSka hrubě překračovaly dva miliony Kč. Dnes je můžete mít za cenu okolo 500 000 Kč, což zní fér, nemyslíte? Pokud tedy chcete styl a máte rádi Audi, vidím to jako ideální volbu.
Plus
Silný a kultivovaný motor
Komfortní, jistý a rychlý podvozek
Povedený pohon všech kol a sportovní diferenciál
Kvalita zpracování a materiálů
Posed za volantem a samotná příplatková sedadla
Praktičnost
Mínus
Mrtvé řízení bez zpětné vazby
Převodovka občas váhá
Složitější ovládání informačního systému
Doporučujeme
3.2 FSI – Silný, kultivovaný a z velké části spolehlivý motor. Jen je třeba oželet o trochu vyšší spotřebu.
4.2 FSI – Pravděpodobně nejlepší osmiválec, který kdy opustil dílny Audi.
2.0 TDI – Dostačující výkon, božská spotřeba a při dobrém zacházení slušná spolehlivost.
3.0 TDI – Spolehlivý, velmi silný a kultivovaný. Ideální na delší cesty.
Příplatkový adaptivní podvozek CES
Příplatkový sportovní diferenciál na zadní nápravě
Příplatková kožená/alcantarová sedadla
Žádná výhra, ale ani prohra
3.0 TFSI – Když je o něj řádně postaráno, je to pohádka.
2.7 TDI – Trvanlivý a pružný motor, bohužel ve stínu 3.0 TDI.
Raději se vyhněte
1.8 TFSI – Není nejspolehlivější jednotkou a výkonu na rozdávání taky nemá.
2.0 TFSI – Motor je to vlastně slušný, ale často si rád bere více oleje než je zdrávo. A u ojetiny nikdy nemáte jistotu…
TEST ojetiny Audi A5 Sportback 2.0 TDi Quattro
TEST ojetiny Audi S5 4.2 FSI M/T – Mistr ze staré školy
Motory
Zážehové
1,8 R4 TFSi FWD
Výkon: 125 kW
Točivý moment: 250 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 7.9/8.2 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 218 km/h
2,0 R4 TFSi FWD
Výkon: 132 kW, 155 kW
Točivý moment: 320 Nm, 350 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic/7-st. S Tronic
0-100 km/h: 6.5-7.8 sekundy podle konfigurace
Maximální rychlost: 235-250 km/h podle konfigurace
2,0 R4 TFSi Quattro
Výkon: 155 kW
Točivý moment: 350 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/8-st. Tip Tronic
0-100 km/h: 6.4/6.2 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 246/250 km/h podle převodovky
3.0 V6 TFSI Quattro
Výkon: 200 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: 7-st. S Tronic
0-100 km/h: 5.8 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
3.2 V6 FSI FWD
Výkon: 195 kW
Točivý moment: 330 Nm
Převodovka: Multitronic
0-100 km/h: 6.4 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
3.2 V6 FSI Quattro
Výkon: 195 kW
Točivý moment: 330 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/6-st. Tip Tronic
0-100 km/h: 6.1/6.4 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 250 km/h
S5 3.0 V6 TFSI Quattro
Výkon: 245 kW
Točivý moment: 440 Nm
Převodovka: 7-st. S Tronic
0-100 km/h: 5.4 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
S5 4.2 V8 FSI Quattro (Coupé, Cabrio)
Výkon: 260 kW
Točivý moment: 440 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/6-st. Tip Tronic
0-100 km/h: 5.4/5.1 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 250 km/h
RS5 4.2 V8 FSI Quattro (Coupé, Cabrio)
Výkon: 331 kW
Točivý moment: 430 Nm
Převodovka: 7-st. S Tronic
0-100 km/h: 4.5 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
Vznětové
2.0 R4 TDI FWD
Výkon: 125/130 kW
Točivý moment: 350/380 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 7.8-8.4 sekundy podle konfigurace
Maximální rychlost: 225-230 km/h podle konfigurace
2.0 R4 TDI Quattro
Výkon: 125/130 kW
Točivý moment: 350/380 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/7-st. S Tronic
0-100 km/h: 7.8-8.2 sekundy podle konfigurace
Maximální rychlost: 225-229 km/h podle konfigurace
2.0 R4 TDIe FWD
Výkon: 122 kW
Točivý moment: 350 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 8.4 sekundy
Maximální rychlost: 225/216 km/h podle převodovky
2.7 V6 TDI FWD
Výkon: 140 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: Multitronic
0-100 km/h: 7.6 sekundy
Maximální rychlost: 232 km/h
3.0 V6 TDI FWD
Výkon: 150 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 7.6/7.1 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 245/235 km/h podle převodovky
3.0 V6 TDI Quattro
Výkon: 176 kW
Točivý moment: 500 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/7-st- S Tronic
0-100 km/h: 5.9/5.8 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 250 km/h
Rozměry
délka (mm): | 4711 |
šířka (mm): | 1854 |
výška (mm): | 1391 |
rozvor (mm): | 2810 |
rozchod vpředu (mm): | 1590 |
rozchod vzadu (mm): | 1575 |
podélný prostor vpředu min/max (mm): | 940 / 1190 |
podélný prostor vzadu min/max (mm): | 580 / 870 |
výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 1014 |
výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 947 |
šířka vpředu (mm): | 1450 |
šířka vzadu (mm): | 1445 |
délka sedáku vpředu (mm): | 510 |
délka sedáku vzadu (mm): | 440 |
výška opěradla vpředu (mm): | 600 |
výška opěradla vzadu (mm): | 680 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | ano |
Specifikace
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 480 / - |
Objem nádrže (l): | 64 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1720 / 530 |
Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
« Je libo BMW řady 1 s V10, V8 nebo extrémním šestiválcem? Tyto bestie jsou teď k mání Unikla podoba nové KIA Stinger GT – Zadní náhon a 365 koní! »