Test ojetiny Audi A5 2.0 TDI Sportback. Dostupný luxus, který udělá parádu
Čtyřdveřová coupé jsou sice krásná, ale ve většině případů i velmi drahá. Ale teď, když už jsou na trhu nějaký ten pátek, dají se koupit za vskutku zajímavé peníze. Pokud se smíříte s verzí před modernizací, její cena se bude startovat okolo 300.000 Kč. Modely po faceliftu pak přijdou v průměru 0 150.000 dráž. Samozřejmě záleží na stavu a motorizaci konkrétního auta. Cenový pád Audi A5 je však výzvou pro všechny, kteří by chtěli plnohodnotné luxusní auto za cenu běžného hatchbacku. V případě čtyřválcových motorizací se nemusíte bát ani cen servisu a náhradních dílů, to jest výhoda koncernových dílů Volkswagenu. Dražší provoz můžete očekávat až u šestiválců nebo osmiválců.
Do testu jsem si vybral verzi po faceliftu s motorem 2.0 TDI, manuální převodovkou a pohonem pouze přední nápravy. Vůz zapůjčila společnost Mototechna. Při prvním pohledu zaujme dravě přikrčená příď s mohutnou maskou chladiče, která je doplněna o bi-xenonové světlomety s moderním LED denním svícením. Nejdynamičtěji působí zboku, kdy krásně vynikne délka vozu, ostře svažující se čelní okno a ladně se snižující střecha. Zezadu na exkluzivitě přidávají LED svítilny a dvojice koncovek výfuku. Stručně řečeno, díky evolučnímu designu značky Audi, i toto auto vypadá stále svěže a hlavně draze. Zřejmě nebude problém přesvědčit neznalého souseda, že vás stálo dva miliony…
Po nasednutí obdivuji skvělá sedadla, která jsou nadmíru komfortní a zároveň dokáží podržet tělo v zatáčkách. Navíc se v nich sedí sportovně nízko a z auta je nevídaně dobrý výhled do všech stran. Tříramenný volant je značka ideál a kaplička přístrojů s palubním počítačem je sice strohá, ale přehledná. Středovému panelu dominuje spousta tlačítek a hliníkový dekor. Nad ovladači klimatizace jsou tlačítka, kterými lze zvolit jeden z jízdních režimů – Comfort, Auto, Dynamic a Individual. Na vrchu palubní desky se nachází zapuštěný displej informačního systému MMI, jenž i dnes zaujme slušným rozlišením a grafikou. Ovládání tohoto infotainmentu je však složité a je potřeba si na něho chvíli zvykat.
Velmi dobré je zpracování a kvalita materiálů, ale především prostornost. Příjemná je šířka a celková vzdušnost kabiny. Vítáme i absenci pátého sedadla, díky čemuž je dvojice zadních sedadel lépe tvarovaná a potěší nejen nejmenší ratolesti, ale bez problému i dospělé se vzrůstem do 185 centimetrů. Vyšší osoby můžou mít problém s nižším stropem. Zavazadlový prostor o objemu 480 litrů dostává velké plus za přístupnost díky karoserii typu liftback.
Pod kapotou tedy mám vznětový čtyřválec o objemu dvou litrů, který dokáže vyprodukovat skromných 110 kW. Ano, je to ta samá jednotka napříč celou nabídkou koncernu VW, a tak tento motor najdeme i v Octavii. Výkon putuje pouze na přední kola a vůz není úplně těžký, pohotovostní hmotnost tohoto kousku se pohybuje nad 1500 kg. Výkon je dostačující, ale žádné drama nečekejte. Auto prostě jede tak akorát, je pohodlné, tiché a málo žere. Spotřeba se mi po celém týdnu nepřehoupla přes 7 litrů a to jsem auto vážně nešetřil. Pokud se uskromníte na dynamických nárocích, dá se jezdit u za 5 litrů, což je absolutní pohoda.
Ve městě, na okresce, ale i na dálnici umí A5 Sportback předvádět perfektní schopnosti. V komfortním nastavení utlumí 99 % všech nerovností a podvozek prakticky nemá chybu. Rázů do karoserie se nedočkáte na žádné silnici. Motor si jen bručí někde mezi 1300-1700 otáčkami a posádka o něm prakticky neví. Jeho kultivovanost je po zahřátí velmi dobrá. Famózní je odhlučnění – aerodynamické i od podvozku. Převážně díky němu se stává skvělým dálničním křižníkem. Pochvalu si zaslouží i manuální převodovka, která má krátké a přesné dráhy. Hlavice má navíc ten nejlepší možný tvar, který přesně padne do ruky, je kulatá.
Tohle auto není ani čistokrevný sporťák, ani čistokrevná limuzína ani praktické kombi. Je to mix všeho možného, který dal ovšem vzniknout naprosto geniálnímu stroji, jenž umí v létě i zimě moc bavit, přitom sloužit a navíc poskytovat dostatečný komfort na cestách za prací i zábavou. Kdo chce a potřebuje spojit radost s povinnostmi, nemá podle mě na trhu ojetin v daném segmentu lepší volbu. Ještě před šesti lety stály jako nové minimálně 923 400 Kč, auta naší výbavy se pohybovaly okolo 1 800 000 Kč a silné eSka hrubě překračovaly dva miliony Kč. Dnes je můžete mít za cenu okolo 500 000 Kč, což zní fér, nemyslíte? Pokud tedy chcete styl a máte rádi Audi, vidím to jako ideální volbu.
Doporučujeme
3.2 FSI – Silný, kultivovaný a z velké části spolehlivý motor. Jen je třeba oželet o trochu vyšší spotřebu.
4.2 FSI – Pravděpodobně nejlepší osmiválec, který kdy opustil dílny Audi.
2.0 TDI – Dostačující výkon, božská spotřeba a při dobrém zacházení slušná spolehlivost.
3.0 TDI – Spolehlivý, velmi silný a kultivovaný. Ideální na delší cesty.
Příplatkový adaptivní podvozek CES
Příplatkový sportovní diferenciál na zadní nápravě
Příplatková kožená/alcantarová sedadla
Žádná výhra, ale ani prohra
3.0 TFSI – Když je o něj řádně postaráno, je to pohádka.
2.7 TDI – Trvanlivý a pružný motor, bohužel ve stínu 3.0 TDI.
Raději se vyhněte
1.8 TFSI – Není nejspolehlivější jednotkou a výkonu na rozdávání taky nemá.
2.0 TFSI – Motor je to vlastně slušný, ale často si rád bere více oleje než je zdrávo. A u ojetiny nikdy nemáte jistotu…
Motory
Zážehové
1,8 R4 TFSi FWD
Výkon: 125 kW
Točivý moment: 250 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 7.9/8.2 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 218 km/h
2,0 R4 TFSi FWD
Výkon: 132 kW, 155 kW
Točivý moment: 320 Nm, 350 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic/7-st. S Tronic
0-100 km/h: 6.5-7.8 sekundy podle konfigurace
Maximální rychlost: 235-250 km/h podle konfigurace
2,0 R4 TFSi Quattro
Výkon: 155 kW
Točivý moment: 350 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/7-st. Tip Tronic
0-100 km/h: 6.4/6.2 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 246/250 km/h podle převodovky
3.0 V6 TFSI Quattro
Výkon: 200 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: 7-st. S Tronic
0-100 km/h: 5.8 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
3.2 V6 FSI FWD
Výkon: 195 kW
Točivý moment: 330 Nm
Převodovka: Multitronic
0-100 km/h: 6.4 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
3.2 V6 FSI Quattro
Výkon: 195 kW
Točivý moment: 330 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/6-st. Tip Tronic
0-100 km/h: 6.1/6.4 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 250 km/h
S5 3.0 V6 TFSI Quattro
Výkon: 245 kW
Točivý moment: 440 Nm
Převodovka: 7-st. S Tronic
0-100 km/h: 5.4 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
S5 4.2 V8 FSI Quattro (Coupé, Cabrio)
Výkon: 260 kW
Točivý moment: 440 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/6-st. Tip Tronic
0-100 km/h: 5.4/5.1 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 250 km/h
RS5 4.2 V8 FSI Quattro (Coupé, Cabrio)
Výkon: 331 kW
Točivý moment: 430 Nm
Převodovka: 7-st. S Tronic
0-100 km/h: 4.5 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
Vznětové
2.0 R4 TDI FWD
Výkon: 125/130 kW
Točivý moment: 350/380 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 7.8-8.4 sekundy podle konfigurace
Maximální rychlost: 225-230 km/h podle konfigurace
2.0 R4 TDI Quattro
Výkon: 125/130 kW
Točivý moment: 350/380 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/7-st. S Tronic
0-100 km/h: 7.8-8.2 sekundy podle konfigurace
Maximální rychlost: 225-229 km/h podle konfigurace
2.0 R4 TDIe FWD
Výkon: 122 kW
Točivý moment: 350 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 8.4 sekundy
Maximální rychlost: 225/216 km/h podle převodovky
2.7 V6 TDI FWD
Výkon: 140 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: Multitronic
0-100 km/h: 7.6 sekundy
Maximální rychlost: 232 km/h
3.0 V6 TDI FWD
Výkon: 150 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 7.6/7.1 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 245/235 km/h podle převodovky
3.0 V6 TDI Quattro
Výkon: 176 kW
Točivý moment: 500 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/7-st- S Tronic
0-100 km/h: 5.9/5.8 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 250 km/h
« Nejčastěji inzerovaným automobilem roku 2018 byla 8,8 roku stará oktávka Souboj nejrychlejších ojetých škodovek. Octavia RS230 versus Superb 2.0 TSI 280k »