Test ojetiny AUDI A4 ALLROAD: Za málo peněz hodně muziky
AUDI A4 je všeobecně velmi oblíbené zboží na trhu s ojetými vozy – vypadá totiž velmi nadčasově, moderně a hodnotně. A klidně může být až o dvě, tři generace starší než aktuální model. Nalejme si čistého vína, ojeté prémiové auto si kupujeme také především kvůli vzhledu a image. A to je oproti konkurenci největší devízou všech “audin”. Druhým faktorem je ohromná servisní síť, dostupnost dílů a vcelku rozumné náklady na provoz.
Pokud se pak podíváme na předchozí generaci b8 tak není vlastně moc co řešit – vše výše zmíněné toto auto plní do posledního bodu a ve své podstatě vypadá jako nejnovější generace. Stoji kolem čtvrt miliónu, slabší a obyčejnější verze i méně a nejednou jsem slyšel názor, že stálo určitě aspoň milión a půl. To mluví za vše… Pak je tu ale ještě verze, která vše posouvá o level výše – Allroad!
Allroad je ve své podstatě geniální tah, jen první verze od modelu A6 přišla na trh příliš brzy v roce 1999, kdy BMW uvedlo X5 a odstartoval tak ohromný boom prémiových SUV. Díky tomu allroady nikdy netrhaly prodejní rekordy. Jenže postupem času lidé zjistili, že nepotřebují velká těžká auta, aby v zimě dojeli k hotelu v lyžařských střediscích a přežili pár centimetrů sněhu ve městech, a tak i ona SUV začala nabírat vzhled a schopnosti zejména pro pohyb městy. V dnešní době tak dávají ještě menší smysl a proto každá značka rozšiřuje nabídku zvednutých a oplastovaných kombíků i do menších tříd.
Mimo prémiovou třídu je typickým příkladem Octavia Scout, která mimochodem nabídne nejpohodlnější svezení ve svém segmentu. V prémiové střední třídě s tímto receptem poprvé přišlo Volvo s modelem V60 Cross Country a jednoznačně se jednalo o povedený vůz. Audi tak jen logicky použilo to samé, co funguje na větším modelu A6 a vybavilo tím i menší A4. Poprvé právě u generace b8. Mnoho jich není a také jich moc nepotkáte, je to ve své podstatě dost exkluzivní auto. V bazarech se začínají postupně objevovat a rozhodně byste měli zbystřit, pokud je tato generace A4 ve vašem hledáčku.
Změny nejsou nijak dramatické, ale auto proměňují výrazně – pozměněná výplň přední masky, okrasné lišty nárazníků a plastové lemování blatníků a prahů. Technicky se pak od klasické A4 neliší vůbec a na nějakou redukci, vzduchový podvozek nebo uzávěrky můžete rovnou zapomenout. Audi technicky A4 Allroad odlišilo jen o 34 mm zvednutým podvozkem. Nabídka motorizací je omezena jen na jednotky 2.0 TDI a TFSI nebo 3.0 TDI. V základní výbavě je vždy pohon quattro.
Vybral jsem si k testu krásný černý exemplář od AAA Auto s motorizaci 2.0 TDi o výkonu 130 kW a kroutícím momentem 380 Nm. Jednoduše řečeno je to střed naftové nabídky a tomu odpovídá i průměrná dynamika. Vůz váží nejméně 1705 kg v závislosti na stupni výbavy. Testovaný vůz byl doplněn o automatickou převodovku a pohon quattro, takže vážil ještě více. Také výbava interiéru byla nadprůměrná a rozhodně vozidlu nechybělo nic podstatného. Na stovku se tento allroad rozpohybuje za 8.8 sekundy a umí jet maximálně 213 km/h. Potěší však spotřeba, která je opravdu nízká. Týdenní testování s dynamickými nároky a především jízdou po městě jsem završil s průměrným odběrem 6,5 litrů na sto kilometrů. Jde to i za méně, pokud jezdíte defenzivně a mimo město.
Problémem motorizací 2.0 TDi je pak klasicky horší kultivovanost, kdy se do interiéru přenášejí vibrace a nelíbivý zvuk naftového čtyřválce. Třílitrový šestiválec je rozhodně důstojnější volbou ve všech ohledech a na servis nevyjde o tolik dráž, což platí i o spotřebě, která je o 1.5 až 2 litry vyšší.
Stejně jako u většiny starších Audi, i tady je motor umístěn lehce před přední nápravou, což má za výsledek nedotáčivé chování. To přijde na limitu adheze, který je naštěstí docela daleko. Nicméně v zatáčkách při svižné jízdě jde cítit, že to není styl, který tomuto autu vyhovuje. Mnohem více se mu líbí na dálnicích.
Faktem tak je, že toto auto je primárně o komfortním cestování a právě toto je sféra, ve které absolutně dominuje. Už dlouho jsem nejel pohodlnějším autem, které dokázalo odfiltrovat veškeré nástrahy českých silnic. Při jízdě si odpočinete a budete si připadat jako při letu první třídou. Dokonalé aerodynamické odhlučnění a ukázkově komfortní podvozek dělají z A4 Allroad jedno z nejlepších cestovních aut ve své třídě.
Řízení je poměrně dlouhé, extrémně přeposilované, bezduché a nemá absolutně žádnou zpětnou vazbu. Až je otravné, jak se volant ani v zatáčkách sám od sebe téměř nevrací. Pro většinu lidí, kteří auto používají jen kvůli tomu, aby se komfortně přemístili z bodu A do bodu B, to bude nepodstatné, ale pro milovníky aut a řízení je to na pováženou.
A teď ještě jeden zajímavý fakt – testované auto mělo najetých téměř 160.000 kilometrů a vypadalo, že nedávno sjelo z výrobní linky. Interiér nenesl žádné známky opotřebení, nikde nic nevrzlo a od podvozku se neozval ani jeden nepatřičný zvuk. Mimochodem tato generace interiéru Audi je velmi povedená a vypadá pořád moderně a luxusně. Osobně se mi líbí více, než aktuální strohý a chladný styl této značky. Bezchybně šlapal i motor s převodovkou.
To mi potvrdilo, že pokud se o prémiové auto staráte, tak se vám odvděčí adekvátní trvanlivostí. Kvalita, s jakou je A4 postavena, není napříč svým segmentem běžná. Interiér je pouze z prvotřídních materiálů, dřevěný dekor je opravdové dřevo a hliník hliníkem…
Pokud se smíříte s jistou nudností auta jako celku a toužíte po hodnotně vypadajícím a nadprůměrně komfortním vozidlu, jste na správné adrese. A4 Allroad v tomto ohledu funguje naprosto dokonale. Navíc patří mezi ta spolehlivější auta a dílů je všude plno. Zejména na dvoulitrová TDi.
« Test Toyota Prius: Vzhled luxusního sporťáku, ale s minimální spotřebou, díky špičkovému hybridu Správný výběr ojetiny: Základem je jasný původ, historie a transparentní přístup »