Test ojeté Škody Fabia 1,4 TDI: Dobré auto, špatný a nekultivovaný motor
Aby nedošlo k nedorozumění, hned na začátku zmíním, že tím nemyslím Fabii jako takovou, ale tuto konkrétní motorizaci. Pokud totiž z povedeného a především městského vozu chcete udělat krám, pořiďte si jej s tříválcovým dieselem, který nese označení 1,4 TDi. Motorizace je to tak otřesná, že vám zkazí zbytek jinak povedeného auta.
Mluvím teď samozřejmě o Fabii z druhé ruky, tento motor už naštěstí v novém autě nekoupíte a vlastně nekoupíte Fabii s žádným dieselem, díky Bohu. V bazarech a na soukromé inzerci jich však najdete požehnaně a jen to dokazuje, jak velkou oblibu naftové motory mají v naší malé zemičce. Proč někdy někdo chtěl malé městské auto s dieselem, který je do městského provozu absolutně nevhodný, dražší na pořízení a ještě dražší na údržbu, to jednoduše nikdy nepochopím. V době, kdy se nabízela, byla tato motorizace absolutně nejdražší ze všech a také rozhodně ta nejhorší. Rozhodl jsem se zavítat do bazaru a takovou Fabii podrobit jízdnímu testu. Výsledky nepotěší.
Parametry nezní špatně. Motor má 77 kW a celých 250 Nm. Také slibuje poměrně nízkou spotřebu a plně dostačující dynamiku. Až sem je vše v pořádku. Stačí ale nastartovat a hrůzou se vám protočí oči. Studený start zatřepe celým autem, motor se ustálí na hrubém volnoběhu, který hlasitě proniká do kabiny. Stačí sáhnout na řadící páku, která přenáší vibrace od motoru a máte chuť okamžitě vystoupit. Vibrace ostatně cítíte i v sedadle a volantu. Po zahřátí se situace zlepší, ale stále se nejedná o příjemný zážitek. O akustickém komfortu si toto auto může nechat jen zdát.
Ihned také zjistíte, že motor má ohromnou turbo díru a do překročení 2000 otáček se nic neděje. Pak zatáhne poměrně slušně, aby za další dva tisíce zcela umřel. Krása. Jízdu po městě nezlepší ani pětistupňová převodovka. Ta má totiž dlouhé kvalty a budete nuceni pořád řadit. Na trojku se téměř nedá jet, protože je motor v mrtvých otáčkách, nereaguje na plyn a dusí se. Na dvojku je zase poměrně vytočený. Nemluvě o tom, že diesel jezděním po městě trpí, zejména nebydlíte-li mimo a nedojíždíte alespoň 20 kilometrů. Jinak se nemá čas zahřát a spotřeba je vysoká. Mimo město zase nepotěší zvuk tříválce při rychlejší jízdě. Motor totiž musíte vytáčet a ten se vám odvděčí tříválcovým hrubým zvukem a vibracemi. Ta kombinace typického dieselového klepotu a tříválcového drkotání je hrůzostrašná.
Když to shrnu – ve městě mě vůz vyloženě štval k neúnosné míře. Mimo město to bylo lepší, ale chyběla dynamika a obtěžoval hluk. Je úplně jedno, že to byl kombík, Fabia nikdy nebyla a nebude cestovní auto. To, že v tom spoustu lidí jezdí dálky není problém auta, ale jeho účel to rozhodně není. Říkal jsem si, že mě potěší alespoň spotřebou a ano, byla nízká. Jezdil jsem za nějakých 4,5 litru kombinovaně, město přes 6. Jenže, za to samé jezdí i benzínové TSI a to je mnohem kultivovanější a příjemnější. Škoda moc dobře ví, proč naftu vypustila z nabídky… Tak, motor máme za sebou. Zbytek auta je nadmíru povedený a uděláte mnohem lépe pokud se této motorizaci vyhnete.
Dobře, plasty na palubovce jsou tvrdé, středový panel je až kdesi dole u Lucifera v pekle, ale to jde stranou, protože jsme přeci jen pořád v třídě malých aut. Na zadních sedadlech moc místa nenajdete a pro osoby nad 180 cm je sedět na nich utrpením. Zavazadlový prostor je… hmm, normální a překáží jen vyšší nakládací hrana. Do Chorvatska to holt není a Fabie míří spíše na mladší páry, které neřeší místo za sebou. Za velké plus pak považuji panoramatickou střechu a bezklíčové odemykání, protože to v této kategorii budete hledat jen těžko.
Tříramenný volant á la RS skvěle padne do ruky a celkový posed je dosti slušný, jen bych uvítal možnost sedadlo dát ještě o pár centimetrů níž. Řadící páka je bohužel moc nízko a ruku musíte mít nataženou až kamsi hluboko. Řízení je nečekaně příjemně tuhé a ve volantu je dostatek citu i zpětné vazby. Jen spojka by mohla mít vyváženější záběr. Chod řadící páky je hladký a přesný.
Obrovským skokem oproti minulé generaci je podvozek. Ten je až nadprůměrně komfortní a filtruje všechny nerovnosti. To je věc, která velmi potěší zejména ve městě. Mimo město vám bude chybět šestka, zejména pak na dálnici. Při 130 km/h je v autě hluk, ale to už jsem zmiňoval. Na dlouhé cesty to prostě není.
Z auta je pěkný výhled, hezky se s ním parkuje a s motorem 1.2 TSI, který podle mě dává mnohem větší smysl s ním musí být i radost jezdit. Rychlejší zatáčky projíždí slušně a ty pomalejší mu taky nedělají problém, jen na výjezdech pod plynem přichází nedotáčivost moc brzy. S dobrým dávkováním plynu jej nic nerozhodí a problémy nastávají jen na větších nerovnostech v podobě mírného odskakování. S 1.2 TSI musí být opravdová radost jej řídit. Tady lze cítit vyšší váhu naftového motoru, který snižuje obratnost.
Fabia je super auto, ve své třídě patří k tomu nejpovedenějšímu. Jako ojetinu ji rozhodně můžu vřele doporučit. Jen pokud se máte rádi, volte jiný motor.
« Japonci mají první hybridní loď na vodík Nová značka určuje místa, kde lidé sedají do aut a dál jedou jako spolujezdci »