TEST Nissan X-TRAIL 1,6 dCi
Nissan se vydal s poslední generací svých vozů stejným směrem jako jiní výrobci. Vydají nový model a podle něj v podstatě jen zvětšují nebo zmenšují další modely. Není tomu jinak ani u X-Trailu, přední část je téměř identická s Qashqaiem. Každopádně je to největší pokrok od prvního X-Trailu, který se vyrábí od roku 2001. Vždy se jednalo o pouhé omlazení hranaté karoserie a pokrok byl vidět spíše v interiéru.
Nový X-Trail je po vizuální stránce úplně někde jinde. Karoserie je širší a nižší, přední část vozu je hezky agresivní, LED světla denního svícení, ostře řezaná maska a celá karoserie je velmi líbivá. Vše doplňují 19“ kola. Jedinou vadou na kráse jsou z mého pohledu trochu kontroverzní zadní svítilny, které vypadají jako by byl pátek před uzavírkou a někomu se chtělo dřív domů. Novinka Nissanu je větší ve všech rozměrech a tím válcuje také své hlavní rivaly. Pojďme se podívat na změny v interiéru. Předešlá generace sázela na funkčnost a celý interiér působil hodně spartánsky, vesměs dominovaly tvrdé plasty. Nová generace, to je jiné kafe. Nešetřilo se měkčenými plasty, vše je ergonomicky správně. Dovolím si tvrdit, že po stránce interiéru je nyní na špici své třídy. Kapličce přístrojů dominují velké, přehledné budíky rychloměru a otáčkoměru. Mezi budíky je nový barevný display, který zobrazuje veškeré jízdní informace a to i sledování dopravních značek, navádění navigace, nastavení vozu a asistentů. Rozhraní Nissan Conner není graficky úplně dokonalé, ale po funkční stránce nemá co vytknout. Navádění navigace bylo bezproblémové, spojení a spárování telefonu bylo bleskurychlé. Na displeji se také zobrazovala čtveřice kamer, která se nachází kolem celého vozu, takže nejen parkování je velmi snadné, ale pomáhají také při zdolávání jízdy v terénu.
Po usednutí do velmi komfortních sedaček pocítíte jak prostorný X-Trail je. Rozsah nastavení sedadel a volantu je příkladný. Vše je hezky po ruce. Řadící páka je oproti předchůdci ve vyšší poloze a to je také velké plus. Odkládacích prostor je dostatek. Pouze ve dveřích bych uvítal větší kapsu na minimálně 1,5l pet lahev. V zadní řadě jsou nově posuvná sedadla dělená, takže ve čtyřech lidech si na komfort a prostornost nikdo stěžovat nemůže. Jedinou nevýhodu vidím při jízdě na nekvalitních cestách, kdy zadní sedadla vibrují a občas i zaskřípou. Při obsazení zadních míst je vše v pořádku. Námi testovaná verze byla sedmi místná, ale poslední řada je spíše nouzová nebo pro děti. Při využití sedmi místné varianty se zavazadlový prostor zmenší na 135 litrů. V uspořádání pro pět má objem 550 litrů, ale nutno podotknout, že máme ještě dvojitou podlahu a dojezdovou rezervu. Toto vše bohužel znamená vyšší nákladovou hranu. Po sklopení druhé řady sedadel dostanete takový malý stěhovák.
Takže máme tady velké SUV pro sedm cestujících s poměrně velkým kufrem. Bude na toto všechno stačit 1,6 dCi? Když jsem auto přebíral, tak jsem tímto motorem v X-Trailu opovrhoval. Parametry 130 koní a 320 Nm na tak velké auto? To přece nemůže fungovat. Překvapení první bylo, že auto má pohotovostní hmotnost 1580 Kg. Po týdnu testování a téměř 1500 Km musím uznat, že motor má dostatek síly na běžné ježdění. Je pravda, že motor začíná pracovat až za hranicí 1700 otáček, ale za to mu nedělá problém zavítat k 5000 otáčkám. Opravdu se nejedná o rychlíka a krále okresek, ale spíše o velké rodinné SUV s velmi dobrou spotřebou a s plnohodnotným 4×4. Pokud hledáte vůz v této kategorii a chcete tahat přívěs, tak doporučuji si počkat, až bude v nabídce zařazen motor 2.0 dCi. Velmi mile nás překvapila spotřeba. Při velmi ostré jízdě a pokusu o maximální spotřebu neuvidíte na palubním počítači více než 13 l/100km. V běžném provozu se budete pohybovat do 6 l/100km. Při snaze o ekonomickou jízdu jsem se dostal i na 4,8 litru. Dálniční 130ka znamená odběr 6,5 – 7 l/100km. Při dálničním tempu 160-180 Km/h nám palubní počítač ukázal spotřebu 8,3 l/100km. Po týdnu jsem vracel auto s průměrnou spotřebou 7,1 l/100km což je velmi dobrá hodnota. Nemůžu také opomenout fakt, že jsem nemalou část strávil v terénu.
Velkou pochvalu má i podvozek, oproti předešlé generaci je auto tužší, méně se naklání a je mnohem více jistější a ovladatelnější, až někdy zapomenete, jak velkým autem vlastně jedete. Při více rozbité cestě se občas ozvou větší rázy, ale není to nic extrémně rušivého. O lesních cestách a loukách se nemá smysl rozepisovat, protože X-Trail měl vždy mnohem vyšší teréní ambice a není tomu jinak i u jeho nástupce. Světlou výškou 21cm a použitým pohon k tomu má velmi dobře. O pohon všech kol se stará ALL MODE 4X4-i, který funguje jako elektromagnetická spojka ve třech režimech. 2WD pro standartní cestování, pro mokré silnice a lehčí terén AUTO a konečně režim do většího terénu LOCK, který rozdělí výkon 50×50. S větším terénem auto nemá sebemenší problém. Nájezdové úhly jsou dostatečné a pohon 4X4 funguje opravdu dobře. V podstatě jediné co jej eliminuje, jsou silniční pneumatiky. V terénu je také poznat, že karoserie není příliš tuhá. Ale spíš bych řekl, že než pneumatiky, tak většinu uživatelů by ani nenapadlo zkoušet takový terén jako nás. Takže terénní vlastnosti novinka od Nissanu rozhodně neztratila.
Vraťme se tedy na silnici. S vozem se opravdu sžijete velmi rychle. Řízení je na danou kategorii slušné, řazení je přesné. Brzdy jsou velmi dobře dimenzované a dávkování také není co vytknout. Kde se ovšem pokrok neudál vůbec žádný je odhlučnění. Tady by se měli u Nissanu chytit za nos, protože od motoru bych čekal větší utlumení, ale hlavně od podběhů. Při jízdě se loženými sedadly je hluk přímo otravný.
V posledních letech se kategorie SUV stala velmi vyhledávanou, i když není využívána na účely, pro které byla primárně určena. Nezpevněné cesty, lesní cesty a větší terén. Dnes jsou vyhledávána pro větší bezpečnost, snadné nastupování a vystupování, výhled z vozu, posed za volantem a v neposlední řadě taky jako módní záležitost. Nissan si vždy zakládal na výborném pohonu 4×4 a schopnostem v terénu. Pokud tedy hledáte velké SUV, s úsporným motorem a plnohodnotným pohonem 4X4, tak je Nissan X-Trail jasná volba.
Plusy
- Design
- Prostorný, variabilní interiér
- Nízká spotřeba
Mínusy
- Odhlučnění od podběhů
- Vysoká nakládací hrana
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Nissan X-Trail 1.6 dCi 4×4 |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 96 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 320 / 1750 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 186 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 11 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.2 / 4.8 / 5.3 |
Emise CO2: | 139 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 550 / - |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1580 / 470 |
Rozměr pneu: | 225/55 R 19 |
Cena v základní výbavě: 643 900 KčCena v testované výbavě: 968 900 Kč
Základní výbava:Šest airbagů, ESP + asistent pro rozjíždění do kopce, plně diodové světlomety, duální klimatizace, aktivní podvozek, prosklená panoramatická střecha, parkovací asistent se čtyřmi kamerami, devatenáctipalcová litá kola, navigační systém, atd.
Výbava testovaného vozu:Třetí řada sedadel (+30.000,-), metalický lak (+15.000,-)
.« Zpomal, zpomal, a ještě jednou zpomal Zvýšení maximální povolené rychlosti »