TEST Nissan X-Trail 1.6 DIG-T 160 Tekna – Trochu vedle
Nissan X-Trail jsme v redakčním testu už jednou měli, ale tenkrát se jednalo o auto se vznětovou 1.6 a pohonem všech čtyř kol. My si nyní přebíráme klíče od nejnovější verze s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.6 DIG-T, který jsme měli už v menším bráškovi Qashqai a ani X-Trail neminul pohon pouze předních kol. Na hrátky v terénu tak honem rychle zapomeňte, podíváte se maximálně na suchou polní cestu a do lehčího terénu, kde budete auto stejně jen trápit.
Designově se moc neliší od Qashqaie, přední maska je velmi podobná – tady jen vypadá mohutněji a zavalitěji. Z bočního profilu působí obrovsky a zadní část se opírá převážně o agresivní svítilny, které mi však připomínají ty z Lexusu RX.
Interiér se nese v klasickém japonském stylu, takže na rovné ostré linky Němců rychle zapomeňte. Jsou tu spíše jemné a oblé tvary, většina plastů je měkčených, ale bohužel už ne tak hezky vypadajících. Překvapilo mě však rozložení ovladačů – všechna tlačítka jsou po ruce a není problém cokoliv ovládat, aniž byste ztratili oční kontakt s vozovkou. Informační systém už se bohužel nejnovějším konkurentům nevyrovná, ale na druhou stranu je rychlý, přehledný a ničemu nepřekáží. Na zadních sedadlech je dostatek místa a po pár kilometrech Vám vnitřek X-Trailu přijde jako útulné místo. Objemný zavazadlový prostor 550 litrů taky není k zahození.
Sedadla jsou komfortní a vzdušnost kabiny excelentní. Posed za volantem se řadí na stupně vítězů v kategorii a řadící páka se nachází hezky vysoko a řazení se tak stává nerušivou součástí jízdy. Odkládacích ploch je dostatek. V zadní řadě jsou nově posuvná sedadla, takže ve čtyřech lidech si na komfort a prostornost nikdo stěžovat nemůže. Jedinou nevýhodu vidím při jízdě na nekvalitních cestách, kdy zadní sedadla vibrují a občas i zaskřípou. Při obsazení zadních míst je vše v pořádku. My jsme měli pouze pětimístnou variantu, ale lze připlatit za sedmimístné provedení. zavazadlový prostor se při zvednutí zadních sedadel zmenší na 135 litrů. Nakládací hrana je ale bohužel moc vysoko.
Pod kapotou tohoto krasavce najdeme přeplňovaný čtyřválec 1.6-litru s označením DIG-T 160 Tekna, který je schopný poskytnout výkon až 120 kW v 5600 ot./min. a točivý moment se ustálí na průměrných 240 Nm ve 2000-4000 ot./min. Motor je kombinován s šestistupňovou manuální převodovkou. Vzadu se nachází víceprvková náprava a hmotnost činí přibližně 1500 kilogramů. Mínusem je absence automatické převodovky a pohonu všech čtyř kol s tímto nejsilnějším zážehovým motorem. Zrychlení z nuly na stovku zabere 9.7 sekundy a ručička tachometru se zastaví na 200 km/h.
Jedu teprve pár kilometrů a nějak se mi zdá, že podvozek je uskákanější a méně komfortní než u předešlé čtyřkolky. Propouští celkem dost rázů do karoserie a na rozbitých ulicích Prahy jsem z jízdy zrovna nadšený nebyl. Jakmile však najedete na hladkou silnici, X-Trail se uklidní a stává se z něj průměrné velké SUV, ze kterého je hezký výhled, krásně se v něm sedí a je dokonale prostorné.
Na dálnici musím pochválit na svou kategorii slušné odhlučnění a nízkou spotřebu – stejně jako ve městě. Ani na jednom místě jsem nepřekročil 8.5 l/100 km, i když jsem nedbal na ekonomiku jízdy. Kde však na rozbitých dálnicích ztrácí je podvozek. Kvůli váze vozu a omezení náklonů karoserie je podvozek tuhý, na nerovnostech uskákaný a ne příliš jistý. Vše však zase zmizí jakmile najedete na nový opravený kus dálnice. Motoru bohužel chybí točivý moment a při zrychlení občas budete muset podřadit.
Na okreskách se chová solidně do doby, než chcete jet svižněji. Motoru zase, pořád a stále dokola chybí točivý moment a do takto velkého a těžkého vozu se prostě nehodí. V nižších otáčkách jakoby netáhl vůbec a chytá se až někde nad 3000 ot./min. Do zatáček se vrhá ochotně jen v nižších rychlostech a na hladkém povrchu. Horší silnice jsou zase za trest a X-Trail je nervózní a ne příliš řidičsky příjemný. Pokud máte kolem svého bydliště 90% hezkých silnic, což bohužel v ČR není častým jevem, X-Trail Vám bude dobrým společníkem.
V posledních letech se kategorie SUV stala velmi vyhledávanou, i když není využívána na účely, pro které byla primárně určena. Občasná jízda po nezpevněných cestách na chalupy apod. Dnes jsou vyhledávána pro větší bezpečnost, snadné nastupování a vystupování, výhled z vozu, vysoký posed za volantem a v neposlední řadě taky jako módní záležitost. Nissan si vždy zakládal na výborném pohonu 4×4 a schopnostech v terénu. No a verze s předním pohonem přesně toto neplní. Navíc mi podvozek přijde uskákaný a nekomfortní – 4×4 mi z nějakého důvodu přišlo lépe naladěné. Navíc motoru schází točivý moment a jediným plusem je nižší spotřeba. Pokud X-Trail chcete a občas zavítáte do lehčího terénu – kupte si ho v naftě a ve čtyřkolce, nejlépe i s automatem. No a jestli chcete pouze velké SUV do města, raději bych se poohlédl po nějakém SantaFe.
Plusy
- Design
- Prostorný, variabilní interiér
- Nízká spotřeba
- Posed za volantem
Mínusy
- Odhlučnění od podběhů
- Vysoká nakládací hrana
- Méně kvalitní materiály v interiéru
- Chod spojky
- Turbo díra a odezva motoru
- Filtrování nerovností a rázy od kol
« Seat Ateca – První oficiální fotografie Kompletní tým Top Gearu – Evans , LeBlanc , Harris, Jordan, Schmitz a Reid »