TEST Nissan Qashqai 1.6 dCi – Do města chytře
Nissan Qashqai považuji osobně tak trochu za průkopníka moderních crossoverů nebo chcete-li vozů CUV, které se nacházejí na pomezí mezi klasickými Hatchbacky a oblíbenými SUV. Stejně jako všichni konkurenti je i Qashai svojí koncepcí směřován především do městských zástaveb, kde by se měl díky svým rozměrům, vyššímu posazu a nastavení podvozku, cítit jako doma. Nebudu ničemu předbíhat když rovnou řeknu, že nejen ve městě je Qashqai všestranně použitelný vůz, který je navíc vybaven výborným motorem.
Kdo si vybaví původní vzhled malého Nissanu, se kterým přišel do výroby 2007, musí uznat, že facelift z roku 2011 je mohutným krokem kupředu. Obří přední lampy byly nahrazeny výrazně užšími a agresivněji vyhlížejícími světlomety, které vedle mřížky chladiče s chromovaným „nosem“ dodávají celému vozu dravý vzhled. Zbytek vozu se ovšem nese ve zcela jiném duchu a spíš než dravé detaily tak najdeme kolem dokola účelové ztvárnění v podobě šedých plastů, lemujících spodní díly karosérie. V testované výbavě zaujala prosklená panoramatická střecha, která dávala tušit komfortní prostor pro posádku.
Právě prostor pro posádku je bohužel disciplína, ve které Qashqai příliš nevyniká. Hlavním problémem jsou sedadla, která ač jsou čalouněna černou kůží, nejsou k sezení úplně ideální. Poloha sedáku se mi po prvním nasednutí zdála opravdu hodně vysoko, po nahmatání páky na seřizování výšky jsem ovšem k mému překvapení zjistil, že se jedná o nejnižší možnou pozici. Pocitově tedy v Qashqai sedíte hodně nad interiérem a například na palubní přístroje nazíráte hodně z vysoka, stejně jako na malou dotykovou navigaci, jejíž ovládání se vzhledem k nízkému umístění stává dosti problémové a za jízdy nebezpečné. Jen výškou sedáku to ovšem nekončí. Nedomyšlený je i sklon, který při mých 185 cm nedostačoval pro jakoukoliv oporu nohou a už po sto kilometrech jsem se na sedadle ošíval nepohodlím. O nic lépe na tom nejsou pasažéři ani na zadních sedadlech. Zde je kromě sedáků problém s místem na nohy, dvě vyšší osoby za sebou si budou místo hledat jen stěží.
Další prvky interiéru nelze považovat za špatné, zpracování je průměrné, stejně jako použité plasty, které dnes sice nikoho neoslní, ale ani neurazí. Technicky méně zdatné uživatele jistě potěší velmi jednoduchá a příjemná ergonomie, která neobsahuje nic navíc a až na zmíněnou, nízko posazenou navigaci je všechno dobře po ruce. Další příjemnou zprávou je přítomnost slušně velkého kufru o objemu 410 litrů. V tomto ohledu působí Qashqai jako malý zázrak, protože většina výrobců crossoverů si myslí, že mladí lidé (primární uživatelé crossoverů) nepotřebují kufr. Kdo na tento fakt přišel sice netuším, ale je to právě Qashqai, který jej napravuje.
Specialitou vnitřní výbavy Qashqaie v testované výbavě je velmi nadstandardní vybavení kamerami, které jsou kromě víka kufru umístěné také v zrcátkách a na předním nárazníku. Na displeji navigace se potom umí zobrazit ptačí perspektiva, složená z obrazů všech kamer, tak jako tomu je například u mnohem dražších vozů BMW. Systém, zde nazvaný AVM, tak podstatně zjednodušuje parkování a pomůže vám zachovat litá osmnáctipalcová kola bez nehezkých škrábanců.
Přesuňme se nyní k technice vozu. Pod kapotou nalezneme pohonnou jednotku, která bude s největší pravděpodobností na špičce prodejů v naší zemi. Přeplňovaný turbodiesel o objemu 1.6 litru poskytuje nevalný výkon 130 koní, ovšem svými 320 Nm umí pobídnout vůz k velmi příjemné dynamice. Vzhledem k velikosti motoru nečekejte zázraky již od volnoběžných otáček, ale raději motor pobídněte do okolí 2000, kde začne zabírat turbodmychadlo a z vozu se stává až překvapivě dobře zrychlující městská stíhačka. Problém motoru nedělá ani vytáčení k „červenému“ , tedy do necelých pěti tisíc otáček. Zde se však projeví klasický průběh dieselového motoru a s nějakou gradací výkonu již nelze počítat. Kromě slušné dynamiky má motor i velmi solidní spotřebu, během testu se spotřeba pohybovala kolem 5.7 litru na sto kilometrů, při dálniční jízdě potom vzrostla na hodnotu 5.9. Při hodně uvolněném jízdním stylu a při dobrých podmínkách věřím, že lze dosahovat i hodnot okolo 5,5 litru, což je vzhledem k užitné hodnotě vozu skvělé číslo.
Z motoru mám tedy velmi dobrý pocit. O čem to bohužel prohlásit nemohu je šestistupňová přímo řazená převodovka, posílající výkon na výhradně přední kola. Ta působí hodně tvrdě a neotesaně, především řazení prvních dvou rychlostí je doprovázeno nemilým protestováním ze strany řadící páky.
Naopak velmi milým společníkem při všech režimech jízdy je podvozek. Tradičně pro tuto třídu vozů trochu tužší, ale ve městě neobtěžující odpružení podrží v zatáčkách a na dálnici eliminuje pocit z vysoké stavby auta. Ačkoliv sportovní využití není primární určení vozu, není zde nic, co by vám v něm vysloveně bránilo. Karosérie se nemá tendence naklánět a vrozená nedotáčivost se ozve až poměrně pozdě, vzhledem k využitému motoru. Jedinou překážkou tak zůstávají sedačky, jejichž boční vedení se vyznačuje tím, že v podstatě neexistuje a celá posádka tak kouká, čeho by se při rychlejších průjezdech chytila.
Celkově se mi Qashqai jeví jako příjemný vůz pro méně početnou rodinu bez větších nároků nebo pro každodenní povinnosti. Pihou na kráse je méně prostorný interiér s nevychytanými sedadly, který je navíc „jen průměrně“ zpracován. Naopak příjemným faktorem je motor, který potěší příjemným výkonem a přímo nadchne nízkou spotřebou, pohybující se téměř všude do šesti litrů. Znovu se vrátím k tvrzení, že crossovery jsou hlavně pro mladé lidi, toužící po zábavě a individualismu. S tímto já zásadně nesouhlasím. Vozy, jako je právě Qashqai, jsou podle mého mnohem vhodnější pro lidi, kteří hledají vyšší užitnou hodnotu za nižší cenu a zároveň chtějí vůz s nízkou spotřebou. Tohle všechno a něco navíc umí Qashqai ve výbavě Tekna nabídnout, navíc za přijatelnou cenu 682 tisíc korun.
Plusy:
- spotřeba
- dynamika
- podvozek
- kufr
- ergonomie
- kamery
Mínusy:
- sedačky
- převodovka
- umístění navigace
- zpracování interiéru
- místo vzadu
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 96 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 320 / 1750 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 190 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.0 / 5.5 / 5.7 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor | 410 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Hmotnost (kg) | 1498 |
« Mercedes-Benz E-Class 2014 – Poodhalen přední světlomet! [video] G-Power se pustil do BMW M6 Coupé! »